sreda, 20.11.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:47

Muzejski „orlovi” - prošlost i budućnost vojske

Alternativa modernizaciji aviona „orao” je kupovina novih aviona što je višestruko skuplje rešenje, navode u Ministarstvu odbrane
četvrtak, 07.11.2019. u 12:38
„Орао” у Музеју ваздухоплопвства (Фото Драган Јевремовић)

Ministarstvo odbrane potvrdilo je da je određeni broj aviona „orao” iz Muzeja vazduhoplovstva „prepoznat kao moguća platforma za modernizaciju”, ali da će na svim tim avionima biti prethodno obavljena detaljna ocena tehničkog stanja radi donošenja odluke o tome da li je moguće sprovesti remont tih letelica.

„Jedan od ključnih razloga za razmatranje obnove resursa i eventualne modernizacije predstavlja činjenica da su ovi avioni poslednji proizvedeni sa takozvanim forsažnim motorima i sa relativno malim prosečnim naletom od oko 500 sati, u odnosu na projektovani resurs od 3000 sati te da su kao takvi, na bazi stručnih analiza, prepoznati kao perspektivne platforme”, navelo je Ministarstvo odbrane u odgovoru na izjavu vojnog analitičara Aleksandra Radića.

Vojni analitičar Aleksandar Radić ocenio je da je potpuno apsurdna ideja da se za Vojsku Srbije remontuju avioni „orao” koji su izbačeni iz upotrebe 1996. i pune 23 godine stajali na livadi pored Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu.


(Foto Dragan Jevremović)

Radić je rekao da je ta ideja posledica nastojanja da se po svaku cenu nametne program modernizacije aviona „orao”, iza koje stoji pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse Nenad Miloradović, ali da je reč o projektu koji zahteva mnogo novca i tehnološkog rizika sa vrlo neizvesnim rezultatom.

Ministarstvo odbrane je navelo da nije jasan motiv autora teksta u kojem je iznet negativan stav u pogledu razmatranja mogućnosti vraćanja u eksploataciju tih aviona, imajući u vidu da se čak i mnogo bogatije zemlje ne odriču lako svojih aviona, već se, naprotiv, angažuju svi raspoloživi istraživački i proizvodni kapaciteti kako bi vazduhoplovi što duže bili u letnom stanju.

Dodaje se da se projekat modernizacije aviona „orao” sprovodi u skladu sa programskim dokumentima koja se odnose na opremanje Vojske Srbije, na osnovu iskazanih zahteva Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane kao krajnjeg korisnika, odnosno definisanih taktičko-tehničkih zahteva.


(Foto Ministarstvo odbrane)

„Pre donošenja odluke za ulazak u ovaj projekat aviona „orao”, kao platforme za modernizaciju, izvršene su detaljne i sveobuhvatne analize od svih relevantnih institucija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, a koje se pre svega odnose na ocenu perspektivnosti aviona kako sa aspekta održavanja tako i sa aspekta mogućnosti produženja eksploatacionog veka upotrebe. 

Pozitivan rezultat tih analiza je predstavljao jedan od ključnih argumenata za donošenje odluke o ulasku u projekat modernizacije aviona”, dodaje se. Takođe se navodi da se projekat odvija u fazama kako bi se smanjio stepen tehnološkog rizika, koji je neizbežan u svakom složenijem projektu modernizacije.

„Posebno ističemo činjenicu da će svaki pojedinačni modernizovani avion značajno unaprediti postojeće sposobnosti našeg Ratnog vazduhoplovstva i efikasnosti upotrebe aviona u savremenim i budućim uslovima borbenih dejstava. Takođe, ne stoji ocena autora teksta da će ovakvom modernizacijom avion „orao” izgubiti mogućnost dvostrukih komandi. Upravo je projekat modernizacije, na zahtev RV i PVO, tako koncipiran da će pored sposobnosti dejstva u složenim uslovima i noću i osavremenjavanja avionike, avion Orao zadržati sposobnost za realizaciju obuke pilota”, saopštilo je Ministarstvo.


(Foto Ministarstvo odbrane)

Dodaje se da je u okviru ministarstva i vojske izrađen detaljan plan obnove resursa aviona Orao, koji se uspešno sprovodi već tri godine, i u kojem su precizno definisani tehnički uslovi i dijagnostičke metode koje treba primeniti na svakom pojedinačnom avionu radi njegove ocene stanja i donošenja odluke o daljoj upotrebi.

„Sprovođenjem ovog plana je utrostručen broj aviona Orao u resursu u odnosu na period od pre tri godine... Ovde se upravo i radi o tome da Ministarstvo odbrane maksimalne napore ulaže u jačanju kapaciteta i podizanja tehnološkog nivoa domaće industrije sa ciljem da u što je moguće većoj meri samostalno realizuje projekte modernizacije postojećeg naoružanja kojim će se u konačnom unaprediti sposobnosti naše vojske. Alternativa modernizaciji aviona „orao” je kupovina novih aviona što je višestruko skuplje rešenje”, smatra Ministarstvo odbrane.


(Foto Ministarstvo odbrane)

Portal Tangosiks preneo je ranije, pozivajući se na vazduhoplovnog novinara i publicistu Svetozara Jokanovića, da je Srbija počela remont aviona NJ-22 koji su povučeni iz naoružanja i koji su više od dve decenije stajali ispred Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu.

Kako se navodi, prvi će iz muzeja u Remontni zavod „Moma Stanojlović” u Batajnici biti prebačen dvosedi „orao” evidencijskog broja 25505 koji je povučen iz naoružanja u junu 1996. godine, od kada je stajao na livadi kod muzeja.

Reč je o letelici koja je od 1987. godine do povlačenja iz upotrebe imala 1.182 leta i u vazduhu provela svega 555 sati, a koja je najveći deo službe provela u 241. lovačko-bombarderskoj avijacijskoj eskadrili, prenosi Beta.


Komentari41
3f199
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dušan
Mnogi komentatori očigledno nisu upoznati sa stvarnim stanjem tehničko tehnološkog procesa proizvodnje aviona ORAO kao i njegove modifikacije 1987god. Naime modifikaciom strukture aviona otklonjene su sve slabosti uočene na strukturi terupa, ugradjena je nišanska sprava tipa Topson Francuske proizvodnje kao i neki drugi uredjaji. Usta topa dobili su prokronsku oplatu a bonbo nosači prokronske kape kao zaštita od plamena raketni mot
феликс1956
@Иван;@артиљерац. Поштовање обојици коментатора. Нема потребе за узајамним вређањем и сумњичењем. Ако сте обојица били у ваздухопловству останите високо изнад приземних људских слабости. Музејски експонати у виду расходованих авиона Ј-22 нису вредни толиких речи. Sapienti sap. Са лат. језика-паметноме довољно.
Dragan
Kupoviva visenamenskog Ruskog Aviona Jak-130 bi resilo sve probleme!
Иван
Видно да податке црпите из Википедије. Рекосте да сте инжењер. Онда консултујте неког ко тачно зна шта у Војном вазд. има Израел. Отац ми је хрват а мајка руска јеврејка. У Израел ме је одвео брат од ујака алуф Амикам Норкин, који је млађи од мене. Никад немојте користити Википедију за озбиљне ствари. Рекао сам вам да Израел има од свих авиона на свету барем по три примерка. Грипене је купио 1999 и није се усрећио. Обичне канте, лепо офарбане. Савет: као инжењер, користите проверене изворе.
феликс1956
@Desko. Још горе ствари, него што је тај коментар совјетских ваздухопловаца, дешавале су се када је Ј-22 већ био у оперативној употреби. Приликом пробних летова у ВОЦ-у (Ваздухопловни опитни центар), када су испитивана дејства авионских топова калибра 23 мм, долазило је до одвајања делова, комада авио-лима, са трупа авиона "Орао". А склопови електро и електронске опреме, коју су производиле тадашње фабрике наменске индустрије, то је била "тужна прича"...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja