ponedeljak, 09.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 16:34
ISHRANA: Lipofobija

Strah od masnoća

Treba imati meru u ishrani i unapred ne odbacivati masno, jer masno može biti i veoma dobro
četvrtak, 17.10.2019. u 20:00
(Фото Пиксабеј)

Lipofobija je strah od masne hrane i pogađa pre svega društvo, ali i pojedinca. Nije čudno kada na sve strane čujete kako su masti loše, da su uzrok mnogih bolesti. Ali da li ste se ikada zapitali zašto živimo u lipofobičnom društvu?

Predugo traje trovanje mozgova pričom da je svaka mast loša. Svakako su za tu zabludu krivi mediji i društvene mreže koje idealizuju vitku figuru. U prodavnicama se propagiraju namirnice sa redukovanim udelima masti, ali da li je to baš normalno?

Baš kao i činjenica da nismo svi vitki, ne možemo reći ni da su sve masti loše. Dobre, nezasićene masti su svakako blagotvorne i imaju izrazito pozitivan uticaj na organizam. Možete ih naći u orašastim plodovima (badem, orah, lešnik), maslinovom ulju, avokadu, semenu lana, bundeve i suncokreta, plavoj ribi…

Ako preterujete u unosu zasićenih masti (čitaj mesa), možete povećati rizik od kardiovaskularnih bolesti, pa čak i maligniteta. Određena istraživanja pokazala su čak da i masnoće životinja iz slobodnog uzgoja, sadrže nezasićene masne kiseline. Uvek treba imati meru u ishrani i unapred ne odbacivati masno, jer masno može biti i veoma dobro!

Ishrana LCHF (Low Carb, Hight Fat) posebno je dobra za osobe na redukcionim dijetama, ali i za dijabetičare. Razlog je prost: ugljeni hidrati predstavljaju glavnog krivca za povišen nivo šećera u krvi. Kada jedete manje ugljenih hidrata, postaje mnogo lakše da telo postigne stabilan nivo šećera u krvi.

Dodavanje zdravih masti u ovakvu ishranu pomaže u zadržavanju osećaja sitosti i sprečavanju daljeg konzumiranja hrane. Studije pokazuju da kada ljudi smanje unos ugljenih hidrata i jedu više proteina i masti, konzumiraju manje kalorija.

Nije potrebno da bežimo od masnoća, jer su one neophodne za mnoge metaboličke procese. Vitamini A, E i De su rastvorljivi samo u mastima.

U poslednje vreme sve je više dokaza da su transmasne kiseline loše po zdravlje, pa ih proizvođači hrane masovno izbacuju iz svojih proizvoda. Transmasne kiseline utiču na povećanje lošeg holesterola, a time i na bolesti srca i krvotoka.

Transmasne kiseline nastaju u industrijskoj proizvodnji biljnih masnoća (margarina) postupkom delimične hidrogenizacije. Očigledno je da margarin polako odlazi „u penziju”, a vraća se stari dobri maslac koji nikada nije imao ovakvu reputaciju.

Istraživanja rađena u periodu 2011–2016. u više zemalja EU pokazala su da je značajnim smanjenjem upotrebe transmasti u ishrani smanjeno i obolevanje od kardiovaskularnih bolesti, čak za petinu!

U poslednjih osam godina mnoge zemlje su ograničile upotrebu transmasti, od pojedinačnih proizvođača, pa do celih država. Kod nas u Srbiji to je očigledan trend i sve češće na pakovanjima proizvoda i deklaracijama nalazimo natpis „bez transmasti”.

Trendi žene, manekenke i sve ostale koje veoma vode računa o svojoj vitkoj liniji i koje doslovno upijaju mantru „masti su loše” zaista pate od lipofobije. One ne žele da jedu bilo šta masno i veoma brižno vode računa šta konzumiraju. Po pravilu su pothranjene i često se lipofobija nadovezuje na anoreksiju.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com


Komentari4
082aa
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Бранислав Станојловић
Генетика! Мене у 77ој години баш брига. Једем СВЕ, немам сувишну тежину и ништа ми не фали. Роним Таш уздуж.
da li je baš tako?
Što se tiče regulisanja šećera u krvi dijabetičara i teze o smanjivanju unosa U-H autora bih uputio na zvanični nacionalni vodič dobre prakse za dijabetes, koji ne propagira veći unos proteina u masti, da bi se lečio dijabetes. Isti izvor, kao i mnogi drugi iz sveta ne propagiraju unos zasićenih masti, tako da pored margarina ni puter nije na dobrom glasu i - ne vraća se ''dobri stari maslac''. Pretpostavljam da znate da su mlečne masnoće prirodni izvor trans masti?!
Владан
Медицина, па и ови курсисти нутриционисти, је у функцији индустрије хране и индустрије лекова. Наручују се истраживања која величају ове индустрије отрова. Да ли сте прочитали икада да новине пишу ко је наручио фамозна истраживања разних института. Зато вам медицина неће дати одговор на ово питање већ ваш здрав разум. То значи да се окренемо храни која има алкални ефекат у телу, спавамо 8 сати (деца 10-12), рекреативно бавимо спортом, оставимо пушење, алкохол и дрогу и ето здравља.
dr Slobodan Devic
Masnoce su milion puta zdravije od skrobova, koji (kada se ne iskoriste) prelaze u masne naslage koje se tesko odstranjuju. Samo brale slanina, punomasno mleko (jogurt, kiselo, ...) kajmak, sir; nista ono 0% masti - begam od toga ko djavo od krsta. A skrobovi (hleb, peciva, testa, krompir, pirinac, pasulj, ...) sveo na najmanju mogucu meru (manje od 10% od obroka). I po mogucnosti nekuvano i nepeceno. Nema tu mnogo nauke - samo gledati sta zivotinje rade.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja