četvrtak, 24.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:43

I spori vozači su opasnost na drumu

Onaj ko vozi presporo opasan je za učesnike u saobraćaju jer proizvodi nervozu u koloni iza sebe
Autor: Aleksandar Bojovićponedeljak, 07.10.2019. u 21:00
Ибарска магистрала: овде су честе несреће због брзе, али и због споре вожње (Фо­то Р. Кр­сти­нић)

Brzina je jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nesreća, ali, sa druge strane, i spori vozači su opasnost na putu.

Kako saznajemo, u našem zakonu ne postoji kazna za sporu vožnju. Vozač može, na primer, bez sankcija na auto-putu od Beograda do Niša da vozi brzinom od 50 kilometara na sat. Ipak, ovakva vožnja nije bezbedna i može dovesti do nesreće i lančanog sudara.

U frustrirajućim situacijama kada se spori vozač kreće auto-putem ponekad reaguju i policajci. Ovakav slučaj desio se prošle godine u SAD gde je spori vozač morao da plati kaznu od 500 dolara.

Postoje mnoga istraživanja o saobraćaju koja su zaobišla upravo temu lagane vožnje, kaže za „Politiku” prof. dr Milomir Veselinović, stručnjak za bezbednost saobraćaja i dodaje da svako sporo vozilo koje se kreće manje od prosečne brzine toka vozila predstavlja opasnost na putu.

On naglašava da se u takvim situacijama vozila nagomilavaju iza sporog i da dolazi do masovnog prebacivanja u levu traku.

„Kada se desetak vozila nakupi iza sporog, oni krenu u preticanje čim vide šansu. Ali, kako će se oni vratiti ako se neko pojavi iz suprotnog smera”, objašnjava Veselinović.

Profesor kaže i da je nakon tridesetak godina zakonodavcu došlo do pameti da u zakon upiše da spora vozila mogu da se pretiču preko puno linije.

„Međutim, ko će vratiti novac onima koji su platili kazne zato što su preticali, na primer, traktore. Ranije je bilo zabranjeno i preticanje zaprege preko pune linije, koja i nije motorno vozilo. To je potpuno površan i nestručan pravnički pristup, ko bajagi u borbi za veću bezbednost saobraćaja”, smatra Veselinović.

Kada je reč o ljudima koji voze sporo, zvanično nije poznato da je neki vozač kažnjen zbog ovoga.

„Vozač ne sme bez razloga da vozi sporo i kada se stvori kolona iza njega, on mora da stane i da propusti tu kolonu. Kada govorimo o sporim vozilima na auto-putu mi u stvari pričamo o razlici u brzinama. Ako drugi voze 130, onaj koji vozi 80 kilometara na sat je spor. Sporo vozilo tera ostale da se preraspoređuju u druge trake. Teško je na putu proceniti i brzinu vozila koje je ispred i koje nailazi u susret. Zašto nastaju lančani sudari? Umor igra glavnu ulogu u vezi sa tim i ljudi u tim situacijama ne mogu dobro da procene bezbedno rastojanje”, kaže profesor Milomir Veselinović i zaključuje da treba napraviti ozbiljnu analizu u vezi sa ekstremno brzim kao i sa sporim vozačima na putevima.

Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola Srbije navodi za „Politiku” da instruktori vožnje ne dozvoljavaju mladim kandidatima da u gradskoj vožnji voze mnogo sporo.

„Onaj ko vozi sporo opasan je jer proizvodi nervozne vozače iza sebe”, naglašava Rašeta.

U slučaju saobraćajne nesreće kriv je onaj koji je sustigao sporog vozača i udario ga.

„On je kriv jer nije držao dovoljno rastojanje i nije dobro procenio situaciju. Spora vožnja utiče negativno na druge vozače koji žele da na brzinu prođu pored njih i tu može da dođe do situacije koja će ugroziti i njih i druge. To je naročito opasno na Ibarskoj magistrali gde često možemo da vidimo da vozači uleću u ’makazice’”, kaže Rašeta.

Osim sporih vozača, postoje i takozvani neodlučni vozači, dodaju stručnjaci za saobraćaj. To su oni koji do semafora voze sporo i koče promet, pa onda projure kroz žuto tik pre nego što se upali crveno.

Nacionalna asocijacija vozača u SAD, proglasila je jun mesecom vozačke solidarnosti, sa namerom da podignu svest vozača o važnosti izlaska iz leve trake ukoliko ne voze najbrže koliko je dozvoljeno. Mnoge države širom sveta donele su zakon kojim se reguliše kretanje automobila u levoj traci puta. U 29 država SAD, u zakonu piše da bi svako vozilo koje se kreće sporije nego „normalnom brzinom saobraćaja”, trebalo da bude u desnoj traci. Čak i ako se kreće brzo, ali ne i najbrže, mora da se skloni iz leve trake. U Vašingtonu, Teksasu i Ohaju, na primer, leva traka je samo za skretanje ili zaobilaženje drugih automobila.

Istraživanja o bezbednosti saobraćaja su pokazala da je nepravilno korišćenje leve trake najčešći uzrok saobraćajnih gužvi, ali i lančanih sudara. U slučaju kada su spori vozači razbacani levo i desno, brzi vozači češće menjaju trake, zaobilaze ostale automobile i time rizikuju sudar.


Komentari17
5621a
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Lena NS
Imamo li ikakvo udruzenje vozaca profesionalaca??? Neki esnaf da povede peticiju za generalnu reviziju ogranicenja na drzavnom nivou? Sta cekaju vozači? Dokle placati harač miliciji i drzavi za kafkijanski proces? Od AMSS nema vajde, oni su se pretvorili u produkciju prihoda za drzavu. Zabrane, zabrane, ogranicenja a privreda i transport treba da funkcionisu? Kako? Svasta prepisujemo iz Nemacke, sto ne onda i bezlimitnu voznju na delovima autoputa? Ili bar 180km/h.
Mina V
Bogu hvala da jedne novine donesu ovakav clanak! Obicno bulevarski listovi šire bespotrebni strah lamentirajuci nad "bahatom voznjom" ili "ludilu na točkovima". Narod zaglupeo pa ne shvata da smo u 21-vom veku a ne u šezdesetima. Ograničenja su iz Titovog doba i vremena tristaća i fića. Auti napredovali, sistemi bezbednosti multiplicirani , saobracajni znakovi zarđali. Pored osnovne škole moraš 30km/h i subotom u tri noću? Koja deca uče u to doba?
Div
Izvinite gospodo, ali i spora vožnja je također opasna (ne kao prebrza). Tera na preticanja, što dovodi mnoge u opasnost. Ima tu dosta i nepametnih propisa. Npr..na magistralnom putu 80km/h. To je presporo. Za 50km/h u naseljenim mestima je ok. Pored škola i vrtića obavezno 30, ali problem su magistralni putevi. U nemačkoj je dozvoljeno 100km/h. Ti putevi jesu bolji, ali ne baš mnogo. Ima ih loših i čak neobeleženih belim linijama. To znam jer zbog posla, vozimmnogo po nemackoj. Nisam profi voza
Aca
Ako na Ibarskoj voziš po propisu, nakačiti se kamion iz Pazara pa trubi da voziš brže i načiniš prekršaj. Vozim u naselju 50 km/h, on 80 km/h, van naselja ja, 80 km/h on 100 km/h pa opet trubi. To je sistem zeca, tebe zaustave a on prođe ili da čiki 200 din za bombone. To što me nervira se ne računa.
Зоран Матејић
А ШТА молим вас, НИЈЕ ОПАСНОСТ на друму? Ја ћу вам рећи: васпитање, образовање, одговорност. И истина уместо лажи!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja