sreda, 11.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 17:45

„Plava lokomotiva” čeka obnovu

Parna lokomotiva koja je duž jugoslovenskih železnica vukla Titov „Plavi voz” trenuto samuje na koloseku koji ne vodi nigde
Autor: Branka Vasiljevićsreda, 25.09.2019. u 12:12
(Фотографије Б. Васиљевић)

Nekada je špartala jugoslovenskim prugama vukući „Plavi voz” sa Titom u njemu. Sada „Plava” lokomotiva samuje na koloseku koji ne vodi nigde smeštenom između nekadašnje Glavne železničke stanice i Pošte na Savskom trgu. Na tom mestu svečano je postavljena za jubilej – stogodišnjicu otvaranja pruge Beograd – Niš. Ovaj 135. rođendan dočekala je sama bez pompe i svećica. Okružena ostacima nekadašnjeg železničkog čvorišta, zatvorenom Glavnom stanicom, poštom, radoznalcima, migrantima i sumnjivcima koji se u večernjim časovima motaju oko nje. Tragovi vremena već su vidljivi na njenom licu – rđa uveliko nagriza njene pore, a delovanje korozije se primeti čim joj se približite.

Tragovi vremena i rđe 

Ali, kako saznajemo, ne bi trebalo da ostane u tom stanju jer je predviđeno da bude obnovljena.

– „Plava lokomotiva” koja se nalazi na platou između nekadašnje Glavne železničke stanice Beograd i Pošte šest, jedna je od prvih lokomotiva koja je vukla „Plavi voz”. Ona pripada tehničkoj zbirci Železničkog muzeja. Njena zaštita i restauracija propisane su Zakonom o zaštiti kulturnih dobara i podležu strogim muzeološkim propisima. Naše preduzeće će planirati sredstva za restauraciju muzejskih eksponata, koja će obuhvatiti i tu lokomotivu – kažu u „Železnicama Srbije” a. d.

Nadležni za obavljanje i izvođenje radova na Savskom trgu zainteresovani su da se jedan broj lokomotiva iz fonda Železničkog muzeja, među kojima je i „Plava lokomotiva”, izlože na tom prostoru, ali još nije tačno definisano koje će to lokomotive biti.

„Politika” je nedavno pisala da postoje planovi da se posle obnove zgrade Glavne železničke stanice deo nekadašnjih koloseka pretvori u svojevrsni muzej na otvorenom gde bi bile smeštene i neke od ovih lokomotiva. Da li će tu biti premeštena i „plava” još se ne zna.

Parna lokomotiva normalnog koloseka, serije JDŽ 11-022, bila je na čelu „Plavog voza” od 1947. do 1957. godine. Jugoslovenske železnice posedovale su ukupno 63 ovakve lokomotive, a za potrebe „Plavog voza” koristilo se samo šest.

Proizvedena je u fabrici „Mavag”, u Budimpešti, 1947. godine. Pripada grupi brzovoznih parnih lokomotiva i dostizala je brzinu 90 kilometara na čas. Dužina parnjače sa tenderom je 21,039 metara. Od 1947. do 1978. godine prešla je 1.627.087 kilometara.

Kao spomen-obeležje, na mestu gde se danas nalazi, ova lokomotiva postavljena je 1984. godine povodom trostrukog jubileja – Stogodišnjice pruge Beograd–Niš, tridesetogodišnjice radničkog samoupravljanja JŽ i Dana železničara. Parnjaču sa spomen-pločom svečano je otkrio Milorad Grozdanović, jedan od mašinovođa „Plavog voza”.


Komentari8
300b3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Јелисавчић Слободан
Незнам дали сте приметили податке о овој локомотиви који се налазе на паноу поред локомотиве. Ова плава грдосија је имала снагу од 1.000 коњских снага, а дугачка је 22 метра и тешка неколико десетине тона. Сада татини синови возе луксузне аутомобиле од по 500-600 коњских снага, спакованих у 5 метара дужине и око 2 тоне тежине, а у њима се вози по један "коњ", да не кажем магарац.
Yugocinik
Sta ce gradu koji nema, niti ce vise ikad' i imati, Glavnu zeleznicku stanicu za putnicke vozove bilo kakva lokomotiva?
феликс1956
@Kuda...Ал' ти је виц-к'о лоптин шпиц...
Kuda?
Prikačite kuću cveća i pošaljite u Hrvatsku!
Милош Миленковић
Уштедите паре, - више вреди у старо гвожђе!

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja