Nakon što je u Vajmaru, prvobitnom sedištu Bauhausa, proletos otvoren muzej posvećen ovom uticajnom umetničkom pokretu, i Desau je došao u centar pažnje. Od pre nekoliko dana u srcu ovog malog grada istočne Nemačke za publiku je dostupna nova izložbena celina u vidu namenski dizajniranog zdanja, čija je okosnica ista škola koja ove godine slavi stogodišnjicu od osnivanja.
Ovaj događaj jedan je od mnogih koji su se tokom proteklih meseci odigrali u znaku i u ime sećanja na pravac idejnog tvorca, arhitekte Valtera Gropijusa, maltene cela Nemačka bila je u tom ruhu, a da je u pitanju državni projekat na koji je ova zemlja posebno ponosna ukazuje i to što je muzej posetiocima na korišćenje predala Angela Merkel, nemačka kancelarka, prenosi „Dojče vele”.
Revolucionarna škola dizajna, eklektična po svojoj prirodi i filozofiji sagledavanja sveta i čovekove pozicije u njemu, koja je ostavila veliki uticaj na umetnost 20. veka, prolongirano i na savremeno stvaralaštvo, predstavljena je u unutrašnjosti građevine koja ima pet i po hiljada kvadratnih metara. Po zamisli Adenda studija iz Barselone, kako objašnjavaju za strane medije iz muzeja, radi se o „zgradi unutar zgrade”: iza fasade, spoljašnje staklene strukture s prostranim foajeom, namenjene povremenim postavkama, biletarnici i kafeu, nalazi se plutajuća crna betonska kutija, duga oko stotinak metara, koja je uzdignuta pet metara od tla i koju podupiru dva reda stepenica. U nju, s namerom, ne prodire prirodno svetlo, a zarad očuvanja dragocenih predmeta koji se tu nalaze. Mada zgrada nije bila zamišljena kao jedna od stilskih replika mnogobrojnih zdanja podignutih u duhu Bauhausa u vreme velike njegove popularnosti, arhitekte kažu da je Ludvig Mis van der Roe, tj. njegovo stvaralaštvo, bio njihova inspiracija. „Naš projekat se bazira na proporciji, pozicioniranju i prostoru. Kada sačinite pravu kombinaciju materijala, okruženja i boja možete da postignete odličan rezultat s ograničenim resursima. To je sasvim bauhausovski”, objašnjavaju arhitekte.

Na postavci koja će trajati do kraja oktobra, prenosi „Artnet”, nalazi se 1.200 odabranih eksponata iz kolekcije ove kuće, oni pokrivaju poznate ikone ove škole, ali je akcenat stavljen kako na poreklo, razvoj pokreta i metode po kojima su učenicima poznati predavači prenosili znanja, tako i na tadašnje političko okruženje, ekonomski, socijalni i kulturni kontekst i duh tog vremena. Posebno je pozicioniran odnos s nacionalsocijalizmom, budući da je Gropijus s istomišljenicima i saradnicima iz Vajmara školu 1925. preselio u Desau, da bi, nakon što je Nacionalsocijalistička partija, veliki protivnih i progonitelj bilo kakve vrste slobodnog mišljenja i delanja, preuzela kontrolu i nad tim gradom, ona bila prebačena u Berlin 1932, gde je postojala samo još godinu dana.
Predstavljeni su umetnički eksperimenti u brojnim oblastima, od keramike do nameštaja, po čemu su autori Bauhausa bili prepoznatljivi. Tu su, između ostalog, odmah na ulazu u izložbeni prostor i rekonstrukcija skulpture Lasla Miholi-Nađa iz 1930, jedna od najstarijih kinetičkih struktura na električni pogon i maštoviti kostimi, neobičnih formi i boja, iz poznatog eksperimentalnog baleta Oskara Šlemera. Na sajtu Bauhaus fondacije iz Desaua moguće je saznati da zbirka muzeja sadrži mnoštvo objekata, da danas broji 49.000 artefakata i da je po veličini i bogatstvu druga u svetu kada je reč o Bauhausu.