četvrtak, 12.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:02

Jeftina roba koje nema na zalihama – zamka za kupce

Kada kompanije oglašavaju, prodaju ili isporučuju proizvode, moraju građane precizno informisati kako bi oni bili sigurni u odluku koju donose prilikom kupovine
Autor: Jelica Anteljsreda, 04.09.2019. u 22:00
И у понудама авио-превозника често има скривених трошкова (Фото Пиксабеј)

Sunčajte se u Barseloni za samo jedan evro, glasila je primamljiva reklama jednog evropskog avio-prevoznika. Kada je kupac pokušao da rezerviše kartu, baš tog trenutka u ponudi više nije bilo karata po posebnoj ceni. Pozvao je korisnički centar i saznao da je na tom letu bilo samo nekoliko jeftinih karata. Odmah se žalio Nacionalnom centru za zaštitu potrošača i saznao da je kompanija, s obzirom na marketinšku kampanju, trebalo da ponudi primeren broj sedišta ili da makar napiše koliko karata je na raspolaganju po ovoj posebnoj ceni. Kupac nije uspeo da obezbedi jeftinu kartu za Barselonu, ali je nacionalni centar za zaštitu potrošača naložio kompaniji da ukloni oglas i na taj način je sprečio da i drugi kupci nasednu na ovu nepoštenu reklamu.

Ovo je samo jedan od primera navedenih u okviru kampanje „Imaš pravo”, koju je Evropska komisija počela da sprovodi prošle nedelje u svim zemljama članicama Evropske unije. Kampanja je, prenose evropski mediji, imala veliki odjek među potrošačima koji nisu bili dovoljno informisani o tome u kojim situacijama ih zakon štiti i kako najjednostavnije mogu da ostvare svoja prava. Na posebnoj internet stranici ponuđeni su odgovori na gotovo sva pitanja koja potrošače mogu da zanimaju iz ove oblasti. Najviše interesovanja izazvala je nepoštena poslovna praksa s kojom se očigledno suočavaju i građani Evropske unije.

– Kada kupujete robu i usluge bilo gde u EU, na internetu, u lokalnoj trgovini ili od trgovca u inostranstvu, pravo Evropske unije potrošače štiti od nepoštene poslovne prakse. Kada kompanije oglašavaju, prodaju ili isporučuju proizvode, moraju kupce precizno informisati kako bi oni bili sigurni u odluku koju donose prilikom kupovine. Ukoliko kompanije ne pruže te informacije, njihovi postupci se smatraju nepoštenim i u tim slučajevima kupci mogu da traže čak i nadoknadu štete, navodi se na ovoj stranici. Građani EU su, kako je objašnjeno, zaštićeni od dve glavne kategorije nepoštene poslovne prakse, a to su obmanjujuća (davanje lažnih inforamcija ili izostavljanje podataka koji informišu kupca o ponudi) i agresivna poslovna praksa kojom neko pokušava da ubedi potrošača da nešto kupi. Ono što se često dešava i na našem tržištu je oglašavanje jeftinih proizvoda kojih nema dovoljno na zalihama. U ovim slučajevima kupci moraju biti obavešteni o količini proizvoda koji se nude kao i o trajanju te specijalne akcije.

I evropsko pravo pominje da trgovci moraju isticati stvarne cene robe i usluga koje nude. Takođe, ne bi trebalo da reklamiraju kao „besplatno” usluge koje se ipak plaćaju, a to je čest slučaj u ponudama operatera mobilne telefonije gde korisnici često ne dobijaju prave informacije o ceni minuta, poruke, interneta.

– Neko se pretplati na uslugu razmene besplatnih tekstualnih poruka, a onda kada se registruje shvati da usluga u stvari košta tri evra nedeljno. Kada pokuša da reklamira uslugu, dobije informaciju da je obaveštenje o ceni ipak bilo istaknuto sitnim slovima. Zato se savetuje pažljivo čitanje uslova pod kojim se usluge nude – navodi se na stranici „Imaš pravo”.

Da li su reklamne tvrdnje naučno potvrđene

Kada se u oglasima navodi da proizvod ima terapeutska svojstva, da na primer leči alergije, pomaže pri mršavljenju... kupci po zakonu imaju pravo da znaju da li su te tvrdnje naučno potvrđene. U mnogim slučajevima nema medicinske potvrde, ali to ne sprečava trgovce da ovakve tvrdnje koriste kako bi privukli i prevarili kupce. U evropskoj praksi ima dosta ovakvih primera, međutim, kako pravo EU poznaje kolektivnu tužbu do pravde se lakše stiže, jer više prevarenih kupaca ima mogućnost da istovremeno učestvuje u zajedničkoj tužbi.


Komentari7
69767
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Jagodinac
Zar je neko stvarno pomislio da moze da se sunca u Barceloni za 1 Euro i da nije rec o prevari?
Лидл
Редован сам купац у Лидлу због стварно доброг односа квалитета и цене. Ипак, доста често сам се сусретао са ситуацијом да производа за привлачење има смешно мало. У иностранству их је могуће наручити за време трајања акције. У Србији се најобичнији кикирики није појавио на полицама целе две недеље акције.
Mavashi
Preterujete, pa nisu kupci veverice ili zlatne ribice. Firme koje nepošteno posluju će same sebe izbaciti iz posla.
Владисав
Тешке смо веверице. Зато и добијамо толико нових ланаца трговина.
Preporučujem 38
Nemanja
Srecom Srbija nije u EU
Mićko
Ista stvar i sa Lidlom. Promovišu proizvod, kojeg već prvog dana akcije, negde oko podneva, više nema u prodaji. Konkretno radi se o cediljki za agrume. Ali lada ste već potrošili vreme i došli u Lidl onda ćete već nešto i da pazarite da ne bude da ste džabe dolazili. Pravo nepoštovanje koje Lidl pokazuje prema potrošači a.
Nikola KG
Potpuno tacno. Desava se da nema proizvoda vec par minuta po otvaranju. Npr. supruga je otisla u 08:10h u Lidl (KG) i sivace masine koju je htela da kupi vec nije bilo; rekli su joj da su dobili 8 komada i se sve prodalo odmah po otvaranju radnje u 08:00h. Srecom, dugar je iz Cacka i odmah smo zvali da ode da proveri ima li tamo i oko 11h je imalo jos 4 komada (ne znam koliko su tamo dobili, tj koliko je prodato).
Preporučujem 35

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja