nedelja, 15.12.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:03
EKSKLUZIVNO: NOVA DIKA SRPSKOG SISTEMA ODBRANE

U „pragi” kao u limuzini

Autor: Dejan Aleksićponedeljak, 02.09.2019. u 22:55
(Фо­тографије­ Небојша Мар­ја­но­вић)

Čuveno samohodno protivavionsko vozilo „praga VS35” u naoružanje Jugoslovenske narodne armije ušlo je šezdesetih godina prošlog veka. Kolika je korist ove borbene mašine u više navrata svedočili su učesnici ratova na prostoru bivše SFRJ. Samo dve „prage” bile su dovoljne da nekoj našoj jedinici očas posla očiste put za dejstvo.

U međuvremenu, pored odličnih rezultata, uočene su i brojne manjkavosti ovog vozila, pa je više od sto „praga” naše vojske bilo na ivici da ode u zaborav i staro gvožđe. Umesto toga, prve četiri preporođene, remontovane i modernizovane „prage” kao nova dika srpskog sistema odbrane naći će se u subotu na prikazu u Nikincima. Nekoliko dana uoči toga, ova vozila će biti na probnim gađanjima. Pre ove promocije, ekipa „Politike” dobila je ekskluzivno pravo da zaviri u hale u Ostružnici u kojima su ove ratne mašine revitalizovane u prethodnih godinu dana. Prvi utisak – to su potpuno nova, moderna ratna vozila koja na staru „pragu” asociraju samo spoljašnjim izgledom.

– U prethodnih 12 meseci bavili smo se modernizacijom šest „praga”. Plan je da preostale dve u operativnu upotrebu uđu do kraja meseca. One koje su završene, pokazale su fenomenalne rezultate. Sistem odbrane ima 36 „praga” u operativnoj upotrebi i 100 u viškovima. Ovu modernizaciju radimo da bi se ta odluka promenila, da se tih stotinak ne proda budzašto na kilogram. Želimo da pokažemo da ova vozila mogu da se oplemene u jednoj srpskoj firmi, uz pomoć domaćih radnika i stručnjaka i da se onda ponovo koriste – ukazuje Predrag Tomić, generalni direktor ostružničke firme „Srboauto”, koja je dobila projekat modernizacije „praga”.

Kako dodaje, želja je da se državnom i vojnom vrhu Srbije pokaže da ova godinama zapostavljena vozila mogu da budu nova snaga i uzdanica srpskog sistema odbrane.

Da bi nadležne ubedili u to, u „Srboautu” u minulih godinu dana ova vozila su rastavili sve do šasije i onda je svaki deo detaljno pregledan. Ono staro, a vredno, poput motora, menjača i osovine, remontovano je i sređeno. Sve ostalo je promenjeno. Ugrađeni su potpuno novi kočioni i sistem elektroinstalacija, sistem gibnjeva ojačan je tridesetak odsto. Prohodnost ovih vozila drastično je povećana, kao i nosivost. Jedno od većih iznenađenja za našu ekipu bio je volan. Umesto starog, s kojim su vojnici muku mučili, ugrađen je servo volan.

– Svako ko je ranije vozio „pragu” morao je da se bori s volanom i točkom, a sad će delovati kao da upravljate „pasatom”. Ojačan je i sistem kočenja, s obzirom na to da smo novoj „pragi” dodali i malo nove mase. U ova vozila je ugrađeno i mnogo novih uređaja koji su u skladu s današnjim standardima. Nova su i pancirna stakla, a umesto nekadašnja dvoja vrata sada je njih četiri. Ugrađena je i modernija signalizacija i pneumatici – navodi Tomić, dodajući da se vodilo računa da se postigne kvalitetna modernizacija uz optimalna, a ne prevelika ulaganja.

– Sa svom skupom ugrađenom opremom, nova „praga” tri puta je jeftinija od sličnih novih vozila s topom – ističe čelnik „Srboauta”.

Ideja strunjaka i drugih zaposlenih u ovoj firmi je da se, ako nadležni u državi daju zeleno svetlo, novoj „pragi” dodatno unapredi kabina i komfor u njoj.

– U kakvom god da su stanju trenutno, stare „prage” mogu da se vrate u život. Vek ovih prvih šest koje smo radili, produžili smo za dve decenije. Najmanje toliko, a možda i više – izričit je Tomić.

Udruženim snagama do modernizovanog vozila

Veliku zaslugu u modernizaciji prvih „praga” imaju i institucije i ustanove poput Instituta za nuklearne nauke „Vinča”, Vojnotehničkog instituta, Mašinskog fakulteta...

– Ovakvi zadaci su zahtevniji nego da proizvodimo novo vozilo. Moramo sve da ogolimo i da onda na vozilu sve rešavamo naoružani različitim znanjima i iskustvima. Na primer, za neke delove proizvođači više ne postoje i onda mora da se nađe adekvatna zamena, da ona bude kvalitetna. A, kada se radi s vojskom zna se kakva mora da bude ozbiljnost – naglašava Tomić.

Kako bi se u tome uspelo, u ovoj firmi koja zapošljava oko 150 ljudi rade razni profili – od majstora i tehničara do inženjera, istraživača i doktora nauka, ali i penzionisanih pripadnika vojske. „Srboauto” sarađuje i sa srednjim stručnim školama. Mnogi đaci u ovoj firmi stiču iskustvo, a neki su posle škole tu našli i zaposlenje. Ideja je da se sličan oblik saradnje uspostavi i s Mašinskim fakultetom.

I „japanci” na generalki

Životni vek „japanca” biće produžen sedam godina

U postrojenjima ostružničke firme ne sređuju se samo „prage”. One su bile najnoviji izazov za ovo preduzeće, ali pre nje godinama se u ovim halama modernizuju i kamioni, cisterne i druga vozila za potrebe vojske, policije i vatrogasaca. Novu mladost tu dobijaju i autobusi za javni prevoz. U vreme posete ekipe „Politike”, radilo se na čuvenim zglobnim autobusima „japancima” koji godinama krstare beogradskim ulicama. Životni vek ovim autobusima, posle ovog sređivanja, biće produžen za šest-sedam godina.

Sređuje se i džip ambasadora Miroslava Lazanskog

I jedno poznato vozilo s beogradskih ulica ovih dana se osvežava u „Srboautu”. Reč je o čuvenom džipu Miroslava Lazanskog, dugogodišnjeg vojno-političkog komentatora „Politike” i novoimenovanog ambasadora Srbije u Ruskoj Federaciji. Ovo vozilo prethodnih godina prolaznici su povremeno mogli da viđaju ispred redakcije najstarijeg dnevnog lista na Balkanu i svaki put to bi bila atrakcija za sugrađane.


Komentari43
0f6e7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

vesko
Ako je sve većinom ispravno, mali remonti oružja su najjeftinija varijanta. Praga je i dalje dobra za dejstva na kopnene ciljeve , dronove i helikoptere. Lazar koga pominju tek treba da se ratno dokaže. Usput, čuveni škorpion pištolj-automat je u Češkoj konstruisan pre Prage, ali se u svetu i dalje masovno koristi. No, najbolje bi bilo da imamo para i nabavimo savremenija sredstva.
Vladan Kocic
Nišandžija sam na Pragi, mi nemamo korisnije oružje za urbano ratovanje koje će biti dominantno u XX veku...istinu govore ljudi koji su bili na bojištu i gledali efekte minicije 30mm na čišćenje kuća od zaostalih snajperista koji su nam naneli najveće gubitke a takođe i zaustavljanje masovnih juriša protivnika, doduše ne znam da li se to sme sa ovim oružjem po Ženevskoj konvenciji, ali ko te pita...dakle, tih 160 Praga treba remontovati, to je TOP na slabo oklopljenom vozilu za pratnju pešadije.
Sasa
Pored Remontnig zavoda vojske posao dobija Srboautooo
Пантелија
Симпатично изгледа, али као ПВО је одавно превазиђена. Као пешадијска подршка може, али је могућност преживљавања условљена квалитетом наоружања противника. Најбоље би било да се уступи противдиверзантским јединицама полиције, а повремено може и да се изнајмљује филмским екпама.
Tomislav
Firma je očigledno modernizovala vozilo, ali je protivavionski sistem ostao na nivou od pre drugog svetskog rata, jer ima samo optičko nišanjenje dok su čak i u drugom svetskom ratu protivavionski topovi dobili radarsko nišanjenje. Postavlja se i pitanje istrošenosti topova - Srbija nema kapacitete za proizvodnju topovskih cevi. Članak je dakle pre za rubriku "automobili"; Vojska Srbije pak sa razlogom ove sisteme otpisuje kao zastarele, istrošene, i nerentabilne za modernizaciju.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja