četvrtak, 17.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:56
KULINARSKE ČAROLIJE

Život bez šećera i brašna

Ove dve namirnice nisu hrana nego droga, smatra dr Suzan Pirs Tompson, psiholog ishrane, koja pomaže onima koji ishranu ne mogu da zamisle bez slatkiša, peciva i hleba
Autor: Aleksandra Mijalkovićponedeljak, 02.09.2019. u 15:53
(Фото Pxhere)

Umerenost u svemu, pa i u hrani, glavna je preporuka za dug, zdrav i zadovoljan život, govorio je još Aristotel, i u to su se uverili svi koji su se pridržavali ovog saveta, od antičkog doba do danas. Postoje, međutim, ljudi koji, iz određenih razloga, nisu u stanju da budu umereni u jelu, bilo da je reč o jednoj vrsti namirnica (recimo slatkišima) ili hrani uopšte, i oni uprkos raznim dijetama stalno imaju problem sa viškom kilograma – i kad ih „skinu”, brzo ih vrate.

Njima je, po sopstvenom priznanju, pripadala i dr Suzan Pirs Tompson, profesorka neurologije na Univerzitetu u Ročesteru. Ona je postala stručnjak na polju psihologije ishrane upravo da bi objasnila zašto su neke osobe u stanju da odrede sebi kad, šta i koliko će jesti, ostalo vreme ni ne pomislivši na hranu. Drugi ljudi, naprotiv, stalno žude za omiljenom poslasticom, pate kad moraju da je se liše ili maštaju o njoj kao „nagradi” za uspešno mršavljenje.

Mozak je taj koji blokira gubitak težine, koji na skali podložnosti pojedinim namirnicama (od 1 do 10) neke smešta u sam vrh, među „neutoljivo gladne” (8–10) i oni moraju, ukoliko žele da budu zdravi, vitki i slobodni, da se drže „pravilne linije ishrane”.

Kako da utičemo na sopstveni mozak da bismo tu podložnost držali pod kontrolom.

Nekoliko je osnovnih preporuka. Prva je – život bez šećera i brašna, jer oni nisu hrana nego droga, tvrdi autorka. Dakle, ništa hleb, burek, peciva, pica, kolači, pa ni sve one prerađevine u koje se ovi sastojci guraju. I to zauvek. Druga su redovni obroci s tačno određenom količinom (u gram!) i vrstom namirnica. Čak i na putovanju ili letovanju – zato su tu prenosna digitalna vaga i plastične posude za hranu. Treća je – napraviti plan ishrane (za gubitak ili održavanje težine) i strogo ga se pridržavati. Pomaže vođenje dnevnika ishrane. Četvrta je podrška – porodice, prijatelja, grupe ljudi sa sličnim problemom. Peta bi bile sve one rutine i pomoćne aktivnosti, meditacija, čitanje podsticajne literature, razgovori s osobama koje su u istom programu ishrane.

Teretanu i naporne fizičke vežbe profesorka ne preporučuje sve dok se ne postigne željena težina. Recepte za jela bez šećera i brašna nije teško naći. Nekoliko ih objavljujemo ovde. A oni koji nemaju problema ni sa težinom, ni s zdravljem, i umeju da kažu sebi „dosta” u pravom trenutku, mogu da isprobaju i naše ostale predloge đakonija za nedeljni ručak.

(Foto Piksabej)

VITAMINSKA SALATA

Potrebno je:
• 200 g šargarepe
• 200 g slatke jabuke (ajdared)
• 100 g celera (koren)
• 100 g mlade cvekle
• 2 supene kašike pečenog susama
• 50 g orašastih plodova po želji (orah, badem, indijski orah)
• 1 limun
• 1 pomorandža
• 1 supena kašika tamnog susamovog ulja (može i ekstra virdžin maslinovo ulje)
• sveže klice ili mikro bilje po želji
• so

Izrendati šargarepu, cveklu, celer i jabuku na krupno i začiniti sokom od limuna i pomorandže, uljem i malo soli po želji. Servirati u činiji sa pečenim susamom, krupno sečenim orašastim plodovima i klicama.


Komentari5
3072b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Goran
Ova salata uopšte nije deo tog jelovnika, potpuno je nejasno da li time promovišete samu metodu mršavljenja ili autorku ili njenog prodavca na našim prostorima. Preporučio bih kod same autorke programa proveru autentičnosti dijete.
Slavisa
Nina, koje sajtove za pravilnu ishranu bi ti preporucila?
Nina
Citala sam o njoj, tacnije kako se to radi u Srbiji. Ta gospodja koja njih zastupa imala je na svom meniju majonez, koji je prepun secera, i mesne preradjevine, koje su kancoregene. To nije zdravo.zasto ne raditi vezbe? Funkcionisu kao sekta, i naravno program je preskup, a info mozete za dzabe na netu da nadjete. Unosite voce povrce ribu hladno cedjena ulja, a ako zelite, brasno i secer mozete izbaciti, ili zameniti. Ljudi, budite normalni, pa cete se i normalno hraniti.
Наташа
Није секта, ја купила књигу у лагуни за 600 дин и за 3 месеца скинула 15 кг, а ви како хоћете.
Preporučujem 7
Vladimir
Majonez se inače pravi bez šećera.
Preporučujem 15

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja