sreda, 23.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:15

O stanici „Centar” i beourbanizmu

sreda, 28.08.2019. u 10:10
(Фото А. Васиљевић)

Pošto su se urbanisti ućutali i već duže vreme ne pominju železničku stanicu „Centar”, javili su se, na svu sreću, neurbanisti (D. Dragojević i Ž. Šask) sa razmišljanjem urbanista i predlozima kako da se reši ovaj nimalo lak i naivan urbanistički problem, lokacioni, saobraćajni, funkcionalni, tehnički, dakle višestruki.

Predlog da se stanica „Centar” poveže sa Slavijom nije samo dobar, nego je i jedino moguć i opravdan, da se stanica ne neki način izvuče iz inferiorne pozicije i integriše sa jednim od važnih gradskih centara, i obezbedi veza sa drugim urbanim centrima. Slažem se sa predlozima da se rešenje problema orijentiše na pravce Deligradske i Gučevske ulice. Pitanje je kako dalje, nadzemno ili podzemno, savladati prepreku auto-puta. To bih ostavio za rešavanje odgovornom stručnom timu. U svakom slučaju, morao bi se hitno aktivirati, ukoliko već nije. Prostor između uređenih koloseka i auto-puta, levo i desno od Gučevske ulice u širini bar jednog novobeogradskog bloka, morao bi da se raščisti, preuredi i pripremi za rešavanje prijema i otpremanja putnika prema Slaviji. Mislim da obavezno treba uvesti u igru novo prevozno sredstvo, električni nadzemni monorej. I to ne samo na relaciji Stanica „Centar” – Slavija, nego i dalje, duž Ulice kralja Milana do Trga Republike i Kalemegdana, u sklopu integralnog rešavanja odvijanja gradskog saobraćaja, koje je odavno napušteno i rasparčano na delove i sisteme, neadekvatno i zakasnelo.

Čak i da sve bude na najbolji način rešeno, „Centar” neće biti glavna stanica, jer treba da bude prometna za saobraćaj Zapad, Sever, Jug, Istok, i to u perspektivi sa realizacijom brzih železnica Evrope. Dunav stanica bi se takođe morala reaktivirati u tom kontekstu. Mislim da će se vrlo brzo postaviti pitanje Glavne stanice Novi Beograd, koja je sada degradirana i nefunkcionalna. U kakvoj će funkcionalnoj vezi biti buduće dve susedne novobeogradske stanice, železnička i autobuska, ako se planiraju, projektuju i grade nekoordinisano i nesinhrono, kao dve zasebne celine.

Koju ulogu ima GUP Beograda, ako ne da definiše, složi i poveže gradske sisteme u celinu? Da li se i kako on poštuje i kontrolisano sprovodi? Da li je dovoljan i efikasan instrument upravljanja održivim urbanim razvojem? Moj utisak je negativan. Zato poručujem gradskim upravljačima i urbanističkim službama da treba da se više razgovara o urbanim problemima i u gradu i u javnosti, a usvojeni planovi se moraju poštovati i čuvati od devalvacije i ne mogu se menjati olako i improvizovano, u interesu komercijalnog i investitorskog urbanizma.

Prof. dr Miroljub Kojović,
arhitekta, urbanista, planer,
Evropski centar za mir i razvoj – ECPD


Komentari5
24c5d
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Srboljub
Pa nije "Prokop" ili ti "Centar" nastao od juce. Pa gde su nasi vajni profesori, strucnjaci, urbanisti da dizu glas i udaraju u serpe i lonce svo to vreme. Da objasne ideju, mogucnost ili ne mogucnost projekta i izvrse pritisak na nadlezne da se zidanje Skadra privede kraju. Prfesor je u pravu kad pominje poziciju i ne povezanost Centra sa ostalim delovima grada. Zasto mu je bas Slavija zapala za oko kao neophodno povezano resenje nije bas jasno. Priliv putnika bez mogucnosti odliva je nebuloza.
Душан Дојчиновић
Свака част проф.др.Мирољубе Којовићу, с толико детаља, заиста то треба препустити Д.Драгојевићу и Ж. Шаску, јер ови урбанисти што су се ућутали ко купени петлови, није без разлога.
Jovan Ristic
Ali oni VOLE komercijalni i investitorski urbanizam, a tu nema mesta ni za struku ni za GUP ni za pravila.
geras
jedino ispravno rešenje problema stanice beograd centar ( koji, bre, centar? ) je obnova i vraćanje u funkciju glavne železničke stanice .
Др Ивана НиколићМишковић
Da, u pravu ste g. arh. Kojoviću u svemu sto ste napisali i izneli a posebno ovo na kraju gde REZIMIRATE STANJE u Beogradu i kažete da se “...usvojeni planovi moraju poštovati i čuvati od devalvacije, i NE MOGU SE MENJATI OLAKO i IMPROVIZOVANO, U INTERESU komercijalnog i INVESTITORSKOG URBANIZMA” a što je , pre svega , sistematski uništilo ISTORIJSKE i AMBIJENTALNE CELINE celine Beograda koje SVAKO PAMETNO DRUŠTVO ČUVA kao malo vode na dlanu jer predstavlja Istoriju naroda i same države.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja