Kraljevo – Kad je reč o asfaltiranju puteva i ulica na području grada Kraljeva, svako bi da iz kuće ili dvorišta može u papučama ili da ne prlja cipele. Ali ne može, jer nema dovoljno para za više od hiljadu kilometara, što seoskih puteva što gradskih ulica bez asfalta. Grad Kraljevo je po prostranstvu najveća lokalna samouprava u Srbiji i ima 92 naselja. Zato se gradska vlast već drugu godinu, svakako i iz razloga očuvanja političke podrške, drži principa svakome pomalo, a nikome koliko se traži.
Tako će i ove sezone radnici gradskog javnog preduzeća „Putevi”, shodno odluci Gradskog veća, u selima, prigradskim naseljima i samom gradu asfaltirati skoro stotinu, tačnije 95 saobraćajnica, ali dužine od dvesta do najviše tri stotine metara. Za te potrebe u gradskom budžetu je planirano 62 miliona dinara, duplo više nego lane, pogotovo ako se toj sumi dodaju i iznosi koje građani iz određene ulice moraju da prikupe, a reč je o 15 procenata od vrednosti posla. To, međutim, plaćaju meštani samo u sredinama koje nisu obuhvaćene gradskim planskim dokumentima, dakle u selima i pojedinim prigradskim naseljima. Stoga se, protiv te „diskriminacije” stanovnici u naseljima gde su obavezni da finansijski učestvuju u asfaltiranju često bune, pogotovo što je ranija obaveza onih koji žive u gradu u smislu plaćanja doprinosa za uređenje građevinskog zemljište sada svedena na simbolični iznos. No, politički predstavnici lokalne vlasti su i dalje za odluku da se to učešće zadrži kako bi se, u situaciji nestašice novca, lakše branili od nerealnih zahteva. Nasuprot tome, graditelji smatraju da bi ta globa ipak trebalo da se ukine.
– To često izaziva svađe u naseljima između samih meštana, podstiče prepirke ko je platio ko nije, a sav bes se najčešće tamo na terenu usmeri na nas, iako smo za to najmanje krivi – tvrdi Mirko Vuković, direktor JKP „Putevi” u Kraljevu.
Direktor Vuković odgovara i na naše pitanje da li je bolje asfaltirati manje putnih pravaca a da budu duži, pa tako redom iz godine u godinu, od sela do sela.
– Za nas bi, svakako, bilo bolje. Jer ovako se povećavaju manipulativni troškovi, mnogo puta se sele mašine od naselja do naselja, pa bi možda i cena asfaltiranja po kvadratu od oko 1.700 dinara mogla biti nešto niža. Zatim, dok se proceni i dogovori koje putne pravce, recimo ove godine, asfaltirati, a ima ih mnogo, prođe dobar deo građevinske sezone. No, mi smo, uprkos tome, pre mesec dana krenuli da radimo i mislim da ćemo sve što je planirano do početka zime uspeti da realizujemo – kaže Vuković.
Inače, od oko 125.000 stanovnika koji žive na teritoriji grada Kraljeva više od polovine ih je u gradu. Taj trend selidbe iz sela u grad, često i usled loše komunikacije, traje odavno, pa će, po svoj prilici, seoskim vododerinama još odlaziti, kako se ovde kaže, na kaldrmu, nažalost, i sve učestalije i dalje od kraljevačke...