utorak, 20.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:28

Motocikl za hitne intervencije u garaži umesto na ulicama

Vozilo kojim bi se u saobraćajnom krkljancu brzo stizalo do pacijenta parkirano u Hitnoj pomoći. – Stručnjaci smatraju da bi njegovo korišćenje sada bio pun pogodak, dok u Hitnoj kažu da vožnja u našim saobraćajnim uslovima podrazumeva rizik i za vozača i za lekara
Autor: Branka Vasiljevićsreda, 10.07.2019. u 23:00
(Фото: В. Јевтић, Асоцијација за безбедност мотоциклиста)

Tanka je linija koja deli život od smrti. Ponekad je dovoljna sekunda da se životni konac ne prekine. Za tu tanku nit presudnu ulogu često igra pravovremena pomoć. Najvažnije, ako se nesreća dogodi na putu, jeste dolazak Hitne pomoći, a jedno od sanitetskih vozila koje bi u saobraćajnom krkljancu dobro došlo je motocikl. Beograd ga ima, ali je već nekoliko godina parkiran u garaži Gradskog zavoda za hitnu medicinsku pomoć.

A koliko je brza lekarska pomoć važna pre sedam godina osetio je i Duško Antelj. Njega je, dok je vozio motocikl na Avalskom putu, udario automobil. Od siline udara odleteo je u jarak. Iskidane su mu leva ruka i noga, povređeni unutrašnji organi... Za nekoliko trenutaka izgubio je oko dva i po litra krvi. Teško povređenog Antelja pronašli su policajci koji su sa Avale išli ka Beogradu. Obavestili su Hitnu pomoć i do njega se prva probila lekarska ekipa na motociklu.

– Sećam se da mi je lekar sklonio kacigu sa glave, stavio kragnu, uklonio zaštitnu opremu i uspeo da mi zaustavi obilno krvarenje. Od bola i gubitka krvi sam nekoliko puta padao u nesvest, ali se dobro sećam lika tog čoveka. Desetak minuta posle ove lekarske ekipe koja me prva zbrinula stiglo je vozilo Hitne pomoći. Prevezli su me u Urgentni centar. Borba između života i smrti trajala je tri dana. Završila se tako što sam ostao na ovoj strani, ali mogu reći da sam zahvaljujući ekipi koja je do mene stigla na motoru sada živ – priča Antelj.

Motocikla koji se pre sedam godina koristio upravo u ovakvim situacijama već nekoliko godina nema na beogradskim ulicama. Umesto da ga koriste lekari i tehničari Hitne pomoći, kao što se radi ne samo u svetu već i u regionu, on čami u garaži ove ustanove.

– Motocikl je nabavljen 2011. godine. Gradu ga je poklonila tadašnja „Galenika”. Reč je o vozilu „suzuki 650 vestrom” opremljenim sa tri kutije sanitetskog materijala i defibrilatorom koji se koristi u slučaju da pacijent ima srčani udar. Ima zvučnu i svetlosnu signalizaciju, dži-pi-es. Uz njega je išla kompletna zaštitna oprema za vozača. Nosilac projekta nabavke vozila bio je Komitet za bezbednost saobraćaja – kaže Vladimir Jevtić, iz Asocijacije za bezbednost motociklista, i ističe da je nabavka urađena na osnovu inostranih iskustava. Motocikl i celokupna oprema koštali su oko 15.000 evra.

– Odabrali smo motocikl koji je stabilan i dobro se prilagođava u situacijama kada je u gradu gužva i kada zbog konfiguracije terena veće vozilo Hitne pomoći ne može da dođe. Visok je i napravljen da odgovara vozaču. Mi imamo samo jedan motocikl za ove namene i s tim brojem smo među poslednjima u svetskoj organizaciji motociklista za hitne intervencije IMRU koja broji 50 zemalja. Pre njegovog izlaska na ulice obuku za vožnju prošla su tri vozača i to pod nadzorom stručnjaka iz MUP-a. Već prvog dana po izlasku na teren lekari su spasli biciklistu povređenog u Bloku 45 – ističe Jevtić i dodaje da taj motocikl ima funkciju jer je brz i do pacijenata stiže gotovo dvostruko brže nego vozilo Hitne pomoći.

– Njegovo korišćenje bio bi pun pogodak, posebno sada kada su gužve i u gradu i ima dosta radova. Nije mi jasno zašto stoji u garaži umesto da se koristi za ono za šta je nabavljen. Kod nas ne postoji svest o njegovom korišćenju i izgleda da rukovodioci iz Hitne nemaju sluha za novine. Smatram da bi što pre trebalo da se stavi u funkciju i da se nabavi još sanitetskih motocikala da bi se olakšao rad lekarima u Hitnoj. Ekipa na motociklu može da stigne do nepristupačnih terena poput obala reka, šuma, auto-puta ... da uradi i sitne intervencije, proveri neke dojave, ali i da učestvuje u spasavanju života u teškim nesrećama kada do pacijenta ne mogu da se probiju kola Hitne pomoći – kaže Jevtić.

Kako su i Hitnoj pomoći rekli, motocikl se nalazi u garaži iz nekoliko razloga.

– Korišćenje motocikla u gradu bila je lepa ideja, ali se na terenu nije pokazao kao praktično rešenje. Ovo vozilo zahteva da se angažuje dvoje ljudi, vozač i lekar, jer mi nemamo paramedikuse, odnosno ljude koji su posebno obučeni da budu istovremeno i vozači i zdravstveni radnici. Osim toga, vožnja motocikla u našim uslovima zbog opšte saobraćajne kulture podrazumeva veći rizik, i za vozača, a naročito za lekara koji se nalazi na mestu suvozača. Zbog svega toga smo privremeno odustali od korišćenja motocikla – rekao je dr Sergej Pantić, pomoćnik direktora za medicinsku službu u Gradskom zavodu za hitnu medicinsku pomoć.

Ova služba poseduje i čamac, ali se i on, kako kažu u Hitnoj pomoći, ne koristi zbog praktičnih razloga

U Velikoj Britaniji uobičajeno sanitetsko vozilo

Motocikli za hitne intervencije koriste se u Evropi još od 1979. godine i već su postali uobičajeno sanitetsko vozilo. U Velikoj Britaniji hitna medicinska pomoć ima 60 motocikala za hitne intervencije.

U Sloveniji se ova vozila koriste još od 1993. godine u Ljubljani, Mariboru i Kopru. Sanitetski motocikl ima i Zagreb, od prošle godine Sarajevo, a već odavno je u upotrebi u Bugarskoj, Rumuniji, Grčkoj...


Komentari18
77cbf
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Дејан
Слажем се да је у Београду хаос у саобраћају и да би вожња моторциклом била превелики ризик и за лекара и за возача али хајде онда да се тај мотор прабаци у Нови Сад, Ниш, Крагујевац или неки други град где је такође неопходна брзина Хитне помоћи, а мања је гужва у саобраћају!
Dado
U velikim kliničkim centrima postoje motocikli, ali služe personalu za transport od jednog odjeljenja do drugog. Transport bolesnika se vrši podzemnim kanalom npr. sa odjeljenja na snimanje, na rentgen ili magnetsko, onda je transport jednim otvorenim vozilom i u pratnji dva lica. Ovaj motocikl se upotrebljava npr. u Americi u krugu staračkih naseljima tj. domova gdje je zgrada od zgrade udaljena. Tamo uvijek neki medicinar dežura pa je ovo prevoz. Dosjetio se neko da vam proda kao hitnu.
Svašta na istoku
Živim na Zapadu već 40 godina i ova Prva pomoć mi je potpuno nepoznata. Čemu ona služi? Pod kojim vremenskim uslovima je ovo primjenljivo? Gdje mu je jaka sirena koja signalizira vozačima da se sklone? Kako prevesti povrijeđenog? Ovo je samo neko izmislio da proda siromašnim zemljama i "nadmudri" ih. Postoje standardi za pružanje prve pomoći, a ovo uopšte ne odgovara tome. Kola hitne pomoći su ambulanta na točkovima. Ovo bi trebalo pokloniti društvu za zaštitu životinja i veterinarskoj ustanovi.
dušan
Već sam pisao jedan komentar da u Italiji imamo bicikle i motocikle za prvu pomoć . Ne voze se njima ni pacijenti ni doktori nego specijalno obučeni volonteri crvenog krsta i opremljeni su setom za veštačko disanje , DAE-defibrilatorom i nešto malo sanitetskog materjala za saniranje povreda. Naravno tu je i radio-veza pošto mobilna telefonija može da otkaže...
Preporučujem 4
Beogradjanin Schwabenländle
Ја већ 50 година, у Немачкој иду амбулантна кола посебно праћена возилом са доктором, веома често Порше Кајен или АУДИ Q 7. Доктор/ доктори морају да буду код болесника у року од 10 минута да му укажу прву помоћ, да га стабилизују, у то време су и болнича кола већ стигла, а телефонска служба је у међувремену нашла болницу у близини која може да прими болесника, или да га проследе у неку специјалну болницу. Мотоцикл ? Не постоји!
Preporučujem 8
Маре
Ljudi nećemo da se lažemo, sve može ali nema ko da plati...uostalom sa trenutnim stanjem u zdravstvu, ljudski život kod nas je mnogo manje vredan u odnosu na ostatak evrope...
Samir
Ovo je odlično, vozilo nije praktično i ostavimo ga u garaži a na njega je potrošeno 15.000 evra, i ne služi ničemu. Odgovor na pitanje zašto vozilo nije praktično, je jednostavan većina lekara ima oko 50 godina i nije u formi da motociklom ide po gradu da pruži pomoć pacijentima.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja