utorak, 16.07.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:52
NIKI LAUDA: ODLAZAK ŠAMPIONA

​Do pakla i nazad

Bio je trostruki šampion u Formuli 1, vozio je avione i imao avio-kompaniju, izlazio kao pobednik iz najtežih životnih situacija, a životno moto mu je bio „dobar možeš biti samo u onome što te raduje”
Autor: Dragoljub Stevanovićponedeljak, 10.06.2019. u 13:07
(Фото ЕПА/Wolfram Kasl)

Oni koji su ga najbolje poznavali kažu da je Niki Lauda bio čovek koji je navikao da teškoće pretvara u pobede. O njemu je snimljen film „Trka života”, ali oni koji su ga bolje poznavali na to bi rekli: „Zar samo jedan film”.

Andreas Nikolas Lauda, sa legendarnim nadimkom Niki, unuk je bogatog industrijalca Hansa. Deda je očekivao da će ga unuk naslediti u poslovima, pa je, saznavši za Nikijeve planove, sve učinio da ga u tome omete, ali nije uspeo. Lauda je već sa 14 godina znao da rasklopi i sklopi automobil, a sa 18 je pobeđivao na trkama. Mali Niki imao je samo jedan cilj – biti najbolji i najbrži na svetu, a za oca imao je odgovor: „Dobar možeš biti samo u onome što te raduje”.

Usponi i padovi

Nije naravno profesionalna karijera tekla glatko, bilo je uspona i padova, početnih problema, ali početkom sedamdesetih krenuo je nagli uspon posle kojeg je mladi Austrijanac postao simbol majstorstva za volanom.

Imao je i tipično austrijski pristup: bio je i pedantni inženjer, čak je i svojim umećem unapređivao bolide, a na stazi se ponašao precizno, bez prevelikih improvizacija, i sa dobro doziranim rizikom.

Kada je seo za volan „ferarija” bila je to dobitna kombinacija. Već u drugoj sezoni postao je šampion kao dvadeset šestogodišnjak, a Ferari je posle 11 godina ponovo bio najbolji tim.

Sedamdesete godine prošlog veka bile su najopasnije za vozače Formule 1. Brzine su se stalno povećavale, a bolidi nisu bili sigurni ni izdaleka kao danas. Smrt je vrebala iza svake okuke. Poginulo je nekoliko uzornih vozača na stazi, pa ni staloženost i majstorstvo Laude nisu bili dovoljan garant da će trka biti završena bez incidenata.

Kada je na scenu stupio Džejms Hant, veliki improvizator i impulsivni genije Meklarena, Laudina pedantnost je u jednom momentu zakazala. Bilo je to 1976. godine na trci u Nirnbergu koju je Lauda hteo da izbegne predosećajući nesreću, ali su se organizatori oglušili o njegove apele da se poveća broj vatrogasaca i trka učini bezbednijom.

U okršaju sa Hantom i u želji da obezbedi drugu titulu u sezoni mali trenutak neopreznosti doveo je do velike nesreće. Izgubio je kontrolu, udario u ogradu, još jedan bolid se zario u njegov i mašina je planula.

Povrede su bile ozbiljne, šampion je pao u komu i počela je velika borba za život.

Niko nije verovao da će se samo mesec i po dana kasnije Austrijanac pojaviti u svom „ferariju” na još opasnijoj trci u Monci i zauzeti četvrto mesto. Šampion je te godine ipak postao Hant, ali se Lauda 1977. vratio na tron.

Od Formule 1 privremeno se oprostio 1979. godine, pokrenuo je svoju avio-kompaniju i posvetio se svojoj drugoj ljubavi – avijaciji. Do poslednje treće titule stigao je 1984. godine. Zbog povrede zgloba ruke oprostio se zauvek od trkačkih staza sa bilansom od tri titule, 25 pobeda, 24 pol pozicije i 54 pobednička postolja.

(Foto EPA/Harald Schneider)

Pad „boinga”

Lauda je obožavao avione, povremeno je i vozio kao kapetan, imao je i svoje kompanije koje je uspešno prodao.

U maju 1991. godine njegov „boing“ srušio se posle poletanja u Bangkoku za Beč sa 223 putnika od kojih niko nije preživeo. Lauda je odmah otputovao na Tajland i nije se zaustavio dok nije naterao američku kompaniju da prizna tehničku grešku u električnom mehanizmu. Tako je slavni vozač skinuo sa sebe krivicu, a uz to i lično je otišao na 23 sahrane onih putnika koji nisu identifikovani.

Poslednjih godina ponovo su došli šampionski dani starog asa. Imenovan je za člana uprave F1 tima Mercedesa koji je doživljavao renesansu. Za četiri konstruktorske titule i četiri vozačke, priznanje je dobio i Lauda.

A onda su naišli dani naplate cehova iz prošlosti. U avgustu 2018. urađena mu je transplantacija pluća zbog posledica iz davne 1976. kada su ga kolege sa staze jedna izvukli iz bolida u velikim opekotinama. U januaru je dobio i grip, bolest se iskomplikovala, ali to je bila neka druga životna trka sa drugačijim pravilima u kojoj večiti zaljubljenik u automobile i avione nije imao šansi.

Voleo je i avione

Niki Lauda rođen je u Beču 22. februara 1949. godine, a umro je 20. maja u Cirihu. Bio je trostruki svetski šampion Formule 1. Osim trkama bavio se i preduzetništvom, a bio je i pilot.

U trkama Formule 1 učestvovao je od 1971. do 1985. godine. Osvojio je tri šampionske titule: 1975, 1977. i 1984. godine. Više šampionskih titula od njega imaju jedino Mihael Šumaher, Huan Manuel Fanđo, Sebastijan Fetel, Luis Hamilton i Alen Prost.

Bio u Beogradu

Pre pedeset godina Lauda je dolazio u Beograd i učestvovao u trci Formule 5 na Ušću. Tada niko nije slutio da se na stazi našao i budući veliki šampion, ali ovog događaja sećaju se stariji Beograđani. Bila je to velika nagrada Beograda koja se održavala od 1967. do 1969, a kuriozitet je da je tada dvadeset jednogodišnji Austrijanac stigao drugi na cilj.


Komentari1
ad28b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Nicki Kachket
Niki Lauda, velika duša, ispred vremena

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja