nedelja, 20.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:55
58. BIJENALE U VENECIJI

Stvarna i lažna sećanja u paviljonu Srbije

Izložba „Povratak gubitka memorije” otvorena u Đardinima
Autor: Marija Đorđevićpetak, 10.05.2019. u 12:00
Павиљон наше државе на Бијеналу у Венецији (Фото Танјуг/Филип Краинчанић)

Od našeg specijalnog izveštača
Venecija – Na mestu gde je 1938. godine, zahvaljujući knezu Pavlu Karađorđeviću, izgrađen paviljon Jugoslavije u Veneciji u cilju međunarodnog predstavljanja umetnika, juče je zvanično otvoren nacionalni paviljon (paviljon je pripao Srbiji 2009. godine) na 58. Bijenalu u Veneciji, najvećoj međunarodnoj izložbi savremene umetnosti u svetu. Srbiju ove godine predstavlja umetnik Đorđe Ozbolt izložbom „Povratak gubitka memorije”, koja se sastoji iz murala, slika i skulptura.

Mural odgovara veličini zidova u paviljonu, deo slika se nalazi na tom zidnom muralu, a skulpture figure visine oko dva metra smeštene su u centralnom delu izložbenog prostora. Rad Đorđa Ozbolta odnosi se na sećanja na arhitektonsko-kulturnu baštinu jedne epohe, epohe umetnikove mladosti, pri čemu se fragmenti sećanja mešaju sa maštom.

– Sećanja se menjaju, mutiraju, idealizuju, iskrivljuju pod uticajem vremena, usled promena socioekonomskih prilika, blede, zaboravljaju se. Ponekad su potpuno lažna. Ostaju selektivni fragmenti koji su, opet, kao takvi, nepouzdani. Ceo rad govori o prošlosti iz perspektive sadašnjosti i, po definiciji, ne može da odgovara istini. On je interpretacija nečega što je nekad bilo. Samim tim je lažan kao sećanje, ali istinit kao umetničko delo – kaže Đorđe Ozbolt.

O ovom radu govorila je i Nikoleta Lambertuci, kustos izložbe.

Nekoliko sati pred otvaranje paviljona Srbije prestala je da pada i neumoljiva, jaka kiša i svečanost je protekla u lepoj atmosferi pred brojnim prisutnim zvanicama. Među njima su i Braca Dimitrijević, Vlada Veličković, Uroš Đurić, Ješa Denegri...

Okupljenima se obratio najpre komesar paviljona Vladislav Šćepanović, koji je naglasio da su pripreme za ovu izložbu, odnosno našu nacionalnu prezentaciju, trajale oko šest meseci, što je veoma kratko vreme, ali da je zahvaljujući velikom trudu i snagama celog tima, kao i nosiocu posla Kući legata, sve okončano na vreme.

Šćepanović je u izjavi za naš list rekao da su paviljon Srbije sa pozitivnim komentarima pred otvaranje posetili i predstavnici nekih od najznačajnijih svetskih galerija, kao što su londonski Tejt i Serpentajn galerija.

Paviljon je zvanično otvorio ministar kulture Srbije Vladan Vukosavljević, koji je između ostalog rekao:

– Pred nama je imaginarna individualna istorija, satkana od niti sećanja i redefinisanja simbola iz mladosti. Zadatak umetnosti je da svet učini vidljivim, a Đorđe Ozbolt čini da njegov intimni svet sećanja postane svima vidljiv i dostupan. To je i prilika da se uključimo u komunikaciju sa umetničkim delom i otkrijemo svoju interpretaciju, takođe i da preispitamo svoje iskustvo sa jedinstvenom, samo našom prošlošću. Postoji najmanje jedan element koji pripada umetničkom delu, a ne pripada realnosti. Projekat „Povratak gubitka memorije” stvara čitav autonomni sistem takvih umetničkih elemenata, čiji je izvor izbledelo polje prošlosti.

Ministarstvo kulture Srbije pružilo je ove godine značajnu podršku nastupu predstavnika Republike Srbije na ovoj prestižnoj međunarodnoj manifestaciji, a Stručni savet Ministarstva koji je birao srpskog predstavnika činili su Danijela Kvaran, Dragan Zdravković, Vladimir Dimovski, Milica Todorović i Gala Čaki.

Đorđe Ozbolt izabran je na javnom konkursu, sa obrazloženjem da predstavlja „autentičan umetnički izraz i umetnički jezik, aktuelan i relevantan, kompleksan, ali razumljiv”.

Nagrade bijenala dodeljuju se u subotu, 11. maja, a ova izložba trajaće do 24. novembra.


Komentari11
f8fd7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

kultura je odgovornost
Treba otvoreno reći - u Veneciji smo prošli neslavno. Da se ne ponovi, a da se polože računi o nestručnoj komisiji, nestručnom odabiru i utrošenom novcu.
Bane
Šta kažu poštanske službenice? Da li izložba pasuje? A noćni život?
deo demosa
Umetnici će da izlažu a hejteri će da hejtuju (pošto nemaju šta da izlože). Sve najbolje srpskom timu!
Kosta P.
Koji umetnici? Šalite se?
Preporučujem 4
Biserka
Koliko je novca potroseno na statiranje politicara tamo. Kao i anonimnih umetnika koji nemaju nikakvu tezinu u svetu umetnosti. O Savetu i kompetencijama ne bih ni da komentarišem. Muka mi je.
Vesna
Miroslave, podržavam predlog. Na šta se utrošio toliki novac u ovolikom siromaštvu?
Preporučujem 2
Miroslav Mandić
25.500.000,00 miliona dinara, sto je skoro 200.000 evra, ministarstvo kulture. bilo bi interesantno da objjave javno kako su potrosili taj novac!?!
Preporučujem 2
Misa
Mi se bavimo tricarijama, a Kosovski paviljon bitku bije.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja