nedelja, 18.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 21:59
BALKANSKI EVERGRIN

Leti, leti, gondola

Turisti bi nagrnuli da vide srpsko futurističko čudo – metro koji leti. Projekat se može nazvati i drugačije. Vazdušni trolejbusi, recimo, s porukom u kabinama: jeftinije je platiti kartu nego skakati kroz prozor
Autor: Aleksandar Apostolovskinedelja, 05.05.2019. u 21:00

Ideja o gondoli bila bi genijalna kada bi povezivala predgrađa s centrom Beograda. Tako bi prestonica dobila vazdušni metro. Zašto bi Beograđani u dalekoj budućnosti putovali pod zemljom i patili od klaustrofobije, kada bi iz vazduha mogli da gledaju egzotične pejzaže saobraćajnih gužvi, zaglavljene automobile i vozače koji psuju sami sebe, a onda i sve ostale, po azbučnom redu. Putnici ne bi mogli da se švercuju, pa bi projekat veoma brzo bio isplativ. Turisti bi nagrnuli da vide srpsko futurističko čudo – metro koji leti. Projekat se može nazvati i drugačije. Vazdušni trolejbusi, recimo, s porukom u kabinama: jeftinije je platiti kartu nego skakati kroz prozor. Putnik s Banovog brda moći će da kaže kako će odleteti do Trga republike. Razume se, ako do tada bude završena njegova rekonstrukcija.

Slične ideje motale su se po glavama gradskih čelnika i pre 100 godina. Razmišljali su da žičarom povežu centar grada i Zemun, preko Save, dok je druga ideja bila spajanje Kalemegdana i Zemuna, iznad Velikog ratnog ostrva. Pre tridesetak godina razmišljalo se o putovanju žičarom od Košutnjaka, Ade Ciganlije, pa do Novog Beograda. Crtani su projekti, izračunavala se isplativost investicije, ali se priča završila s nekoliko članaka u novinama.

(Dragan Stojanović)

Ova, kalemegdanska gondola podelila je, po običaju, javnost na one koji bi se spuštali od Kalemegdana do Skejt parka na Ušću u kabini s Aleksandrom Vučićem, pa makar visili i na jednoj žici, iako je predsednik, govoreći da će postati najlepša atrakcija Beograda, predložio da se montiraju tri. Naime, dok je branio ideju gondole duvala je košava, pa je verovatno razmišljao da je bolje da padne na izborima, nego iz kabine. Vesić je odmah pribeležio tu sugestiju. Kritičari ideje o žičari shvatili su da barem gradske vlasti mogu da popadaju iz fotelja, ako ne i Vučić, iako još nije ni izgrađena.

I SANU se oglasio. Naime, Odeljenje jezika i književnosti Srpske akademije nauka i umetnosti donelo je jednoglasnu odluku da podrži inicijativu Odeljenja istorijskih nauka da se pitanje izgleda Beogradske tvrđave i Beograda vrati u nadležnost stručnjaka.

Odeljenje istorijskih nauka odlučno se usprotivilo izgradnji žičare s gondolom i upozorilo da bi ona grubo narušila celinu jedinstvenog spomenika i viziju položaja tvrđave na ušću dveju velikih reka, kakav nema nijedan srednjovekovni grad. Mudri akademici mudro ćute o ključnim nacionalnim temama još od famoznog Memoranduma, ali kako gondola neće biti razvučena do Gračanice odlučili su da se ćeraju s vlastima.

Ako se složimo da Vučić nije imao nameru da napakosti Ivici Dačiću, koji bi na svom originalnom engleskom morao da, znojeći se, objašnjava stranim diplomatama ne samo o brdu Kale, već i gondoli nad Savom i njenim tehničkim karakteristikama, verovatno je zaista mislio kako će žičarsku modernističku estetiku uklopiti u drevni pejzaž Beograda.

Šetajući pre desetak godina kroz Salcburg, posle obilaska Mocartove rodne kuće, ušao sam u uspinjaču koja vodi do Hohensalcburga, impozantnog dvorca čija je gradnja započeta u 11. veku. Potom sam obišao gradsko groblje koje podseća na rajski vrt, pa sam pomislio kako meštani Mocartovog grada imaju sreću što će počivati na takvom mestu. Uspinjače se nisam ni setio, dok nisu počele polemike o kalemegdanskoj gondoli.

Ali, pošto ne nameravam da otegnem papke u gradu koji podseća na kutiju Mocartovih kugli upakovanih u mašnicu, i kako pogled s klupa Savskog šetališta na Kališu, u čijoj je blizini predviđena polazna stanica gondole, nije moguće porediti ni s kakvim drugim prizorom i ni s kakvim gradom, naročito u predvečerje, smetaće mi kabine na tri žice. Možda našoj deci neće, ako vlasti isteraju svoje, kao što se uspinjača u Salcburgu vremenom uklopila u savršenstvo barokne arhitekture.

Ogromno drvo ispod čije krošnje su se odmarali penzioneri, posle tradicionalnog igranja kolca nedeljom, već je posečeno. Ko će ih se setiti, drveta, staraca i harmonikaša, kada se turisti budu spuštali do Ušća, lebdeći petnaestak metara iznad Save? Kad se prizemlje, odlaziće u tržni centar s dizajnom džinovske kartonske kutije, posetiće Muzej savremene umetnosti ili će prenoćiti na splavovima, ugostiteljskoj rečnoj ratnoj flotili turbo-folka.

Izgradnja gondole biće legalizovana krađa naših uspomena. Ali, kako je reč o nostalgiji za starim šmekom Beograda, generacije posle nas će se ovome slatko nasmejati. Taj proces se naziva modernizacija, a ako je nekome za utehu, može reći da je to bila stara ideja Turaka – da se evakuišu na drugu obalu reke.


Komentari21
76aae
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dakic Zeljko
Mnogo vise od te gondole,vizuru Beograda kvare visespratnice i ceo projekt "Beograd na vodi".Strucnjaci su i tada,kod prezentacije projekta, negativno reagovali,ali bez uspeha.A tako je i u San Francisku i drugim urbanim sredinama.Iza nebodera,zbog profita i provizije su mocni milijarderi i politicari,a iza vizure grada i ekoloskih resenja samo oni koji vole lepo,ali su bez uticaja,cak i mnogi arhitekti !Gondola bi manje naruzila Beograd,nego ti,nepotrebni i agresivni,blokovi visespratnica!
Hmmm
Da li ovom zicarom vlast zeli da penzionere sa novog beograda prevozi na kalemegdan u setnju i na sah i natrag? Zicara treba da poveze dve "aktivne" tacke. Kalemegdan je ne aktivan da ne Kazem dosadan. Usce takodje. Da ispod kalemegdan ima dovoljno "zivota", ili da ima uslova da se stvore, pa Ajd. Kalemegdan je na obodu grada. Usce takodje. Sto bi bi ljudi iz mirnog kalemegdan koristili gondolu da bi dosli u miran predeo usca? Ili, potrosaci shoping centra sa ogromnim kesama prevozi li se gondolom do kalisa a zatim isli pesaka do sporog tramvaja i nesto brze trole. Daj boze da gresim ali mislim da je ovo "o-ruk" ideja. Neka firma ima mogucnosti da ovo uradi ali lokacija po mom skromnom misljenju nije odgovarajuca
Jovanca
Meni su jos 80-ih godina "nedostajale" pokretne stepenice KAMENICKOM ulicom, koje bi povezale, sada bivsu bus stanicu, ekonomski faks sa zelenim vencom tj centrom grada. Kako se bg na vodi gradi a u ovom deli grada ima dosta starih gradjana Mislim da bi se ova manja investicija "isplatila". Njihovo koricenje bi bilo besplatno kao i one u prolazima ispod terazija, pod uslovom da rade, A zivot i standard gradjana poboljšao. Mozda bi i karadjordjeva ulica ozivela, dobila trgovacki znacaj kao nekada. KAO druge pokretne stepenice mislim da bi bilo takodje dobro da postoje negde izmedju starog pristaništa prema centru grada. Dovoljno bi bilo i do kosancicevog venca. Mislim da bi ovaj deo grada jos vise dobio na znacaju "nocnog zivota". U gracu, u austriji, postoje slicne stepenice ali i par liftova za hendikepirane, koji povezuje donji deo grada sa tvrdjavom. Inace zicara ne bi mogla da radi 12 meseci U toku leta za turiste bi bila interesantnija sa lokacija staro pristanište - muzej
Vozi misko
Tako nesto slicno zagreb ima jos oho-ho-ho-ho otkad
Preporučujem 6
Драган П.
Нека праве гондолу из Бг на води ка Ушћу. Друга линија може да иде из Бг на води ка будућем Карић-граду у Макишком пољу. Трећу могу да развуку са крова Рајићеве на музичку фонтану на Славији, са успутном станицом на Бетонском, а некада Цветном тргу. Тако могу да споје све своје бисере којима су у задње време нагрдили Београд, и којима планирају у будућности да га нагрде.
Nenad S
I meni je, od početka ove halabuke s gondolom, stalno na umu da sam se u Grenoblu peo uspinjačom do starog srednjovekovnog zamka i da tu niko ne vidi problem.
nema poredjenja
nenads@ "niko ne vidi problem", ali ko zna gradove vidi razliku, a i gradska tvrdjava nije isto sto i izdvojen zamak, i jos pored toliko zamkova koje ima francuska , taj je jedini sa zicarom.
Preporučujem 2
Дом престарелых
Bastille je na brdu iznad grada, teško je do njega doći peške, pa i kolima nije baš jednostavno. Kalemegdan je prirodno povezan sa centrom grada, i produžetak je pešačke zone.
Preporučujem 6

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Pogledi /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja