sreda, 17.07.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:53
INTERVJU: GORAN TRIVAN, ministar zaštite životne sredine

Nadam se zabrani uvoza vozila sa evro 3 standardom u 2020.

Autor: Višnja Aranđelovićsreda, 17.04.2019. u 22:55
(Фото Анђелко Васиљевић)

Na putu ka Evropskoj uniji najviše će nas koštati pitanja iz životne sredine. Kako bismo se pridružili porodici evropskih naroda, u narednih 20 godina potrebno nam je oko 15 milijardi evra da bi se zadovoljili briselski ekološki standardi. O kolikoj je sumi reč najslikovitije pokazuje činjenica da spoljni dug Srbije iznosi oko 23 milijarde evra. Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan u razgovoru za „Politiku” ističe da ćemo polovinu ovih sredstva obezbediti iz evropskih fondova i kroz javno-privatno partnerstvo. Najavljuje i borbu kako bi se zaustavila izgradnja mini-hidroelektrana u zaštićenim sredinama.

Da li je Srbiji potreban pre supermen nego ministar kako bismo se izborili sa svim problemima u životnoj sredini, počev od finansijskih, i zatvorili poglavlje 27?

Nije to tako teško. Taj novac je potreban kroz 20 godina i mislim da ćemo kroz fondove EU i saradnju države sa privatnim firmama rešiti pre svega probleme otpadnih voda i regionalnih deponija. Reč je o partnerima koji bi bili spremni da potpišu ugovore sa lokalnim samoupravama, investiraju u izgradnju sistema i kroz određeni rok ne samo da vrate uloženo, već i da zarade. Podsetio bih da su najsigurniji poslovi oni koji se rade sa državom.

Suočavamo se sa nizom problema, poput divljih deponija, zagađenog vazduha i pijaće vode. Da li su to naše najveće ekološke „boljke”?

Ne. Najveći je problem otpadnih voda. U čitavoj državi prerađuje se manje od 10 odsto otpadnih voda, što je apsolutno neprihvatljivo, jer one bitno zagađuju zemljište i podzemne vode. Neophodna je izgradnja oko 350 sistema za preradu u opštinama u Srbiji. I taj posao košta između 4,7 i pet milijardi evra. Upravo smo raspisali konkurs za dodelu 450 miliona dinara opštinama za izradu projektno-tehničke dokumentacije. A do kraja godine moći ćemo da koristimo i kredit od oko 200 miliona evra, čiji je deo namenjen upravo u te svrhe.

U medijima ste više puta istakli da je budžet odvojen za zaštitu životne sredine mali. Fiskalni savet je u svojoj analizi izneo da bi trebalo da iznosi 500 miliona evra. Slažete li se sa tom cifrom?

Naš budžet je 6,7 milijardi dinara. Svakako je znatno manji od onoga koliko bi trebalo da bude, međutim da biste mogli da imate željeni iznos potrebno je da imate projekte na koje ćete taj novac potrošiti. Nama sigurno dolazi vreme kada će nam biti potrebno sve više, a pomenuti kredit mnogo će nam pomoći. Osim za otpadne vode, novac nam je neophodan i za zbrinjavanje istorijskog otpada, kao i za povećavanje podsticajnih sredstava reciklerima koji sakupljaju deo opasnog otpada. Recimo, trećina našeg budžeta, odnosno 2,2 milijarde dinara, odvojena je za reciklere iz 22 preduzeća. Potrebno nam je i više novca kako bi se Srbija očistila, procenjujemo oko 3,5 milijarde dinara. Osim što na taj način uklanjamo otpad, podsetiću da recikleri zapošljavaju najosetljivije grupe u društvu.

Ove zime u pojedinim gradovima Srbije oglasio se crveni alarm zbog zagađenosti vazduha. Da li je grejanje u domaćinstvima glavni krivac i koje je rešenje?

Grejanje je jedan od tri najznačajnija faktora zagađenja našeg vazduha. Krivci su gradske toplane, ali i individualna ložišta. Najčešće se koristi ugalj, i to lignit, koji je najlošijeg kvaliteta, a taj energent dramatično zagađuje životnu sredinu. Beograd kao lokalna samouprava već godinama finansira gašenje individualnih kotlarnica u školama, vrtićima i tako poboljšava kvalitet vazduha. Mi ćemo morati da pojačamo akciju u celoj zemlji.

Kao jedan od najvećih zagađivača navodite polovne automobile i spominjete da će Srbija uskoro zabraniti uvoz pojedinih vozila?

Izduvni gasovi automobila su jedan od najvećih zagađivača vazduha u Srbiji, naročito u gradovima. Ideja je da zabranimo uvoz automobila sa oznakom EURO 3, jer po tehnologiji koju koriste, emisija štetnih gasova je na daleko višem nivou u odnosu na druge automobile. Nadam se da ćemo sledeće godine postići dogovor da se zabrani uvoz tih automobila. To znači da će vlasnici vozila sa pomenutom oznakom nastaviti da ih voze, ali njihov uvoz više neće biti moguć. Podsetiću da su to već uradile zemlje iz okruženja, poput Crne Gore, Bosne i Hercegovine...

Da li će država, imajući u vidu da je prosečna plata u zemlji oko 450 evra, na neki način podsticati kupovinu ekoloških automobila?

To nije ekonomsko pitanje, već zdravstveno, ekološko i bezbednosno. U Srbiji od posledica lošeg kvaliteta vazduha godišnje umre oko 6.500 ljudi i to je činjenica koja nas upozorava da ograničimo uvoz najstarijih, najlošijih i najmanje bezbednih automobila. Nedopustivo je da se Srbija pretvori u groblje najlošijih vozila iz cele Evrope. Mi ćemo tokom godine razgovarati o eventualnom uvođenju subvencija za kupovinu i uvoz električnih i hibridnih vozila.

Najavili ste i izmenu zakona koji bi podrazumevao da se zabrani izgradnja mini-hidroelektrana (MHE) u zaštićenim područjima. Mislite li da ćete se na taj način zameriti moćnim ljudima u senci?

Ne verujem. Ovo je pitanje očuvanja životne sredine u Srbiji. Zabrana MHE ne podrazumeva da ćete ugasiti sve one koje rade u zaštićenim dobrima, već da će morati da rade u skladu sa projektima. I tu će kontrola biti drakonska. Zaštićena dobra moraju da budu zaštićena. Kada pričamo o MHE, govorimo pre svega o potocima, ne o rekama, a to su veoma osetljivi ekosistemi, jer su mali i svaka izgradnja na tim mestima nije bez posledica. Nemamo luksuz da nanosimo sebi ovu vrstu štete, jer, verovali ili ne, u regionu Srbija ima najmanju površinu voda. Pošto je to tako, MHE su štetne u zaštićenim dobrima i nećemo odustati dok to ne rešimo.

Uspomena na Miru Marković

Od samog početka ste član Socijalističke partije Srbije, kako pamtite Miru Marković?

Za Miru Marković i Slobodana Miloševiće vezuje me pre svega prijateljstvo. Oni su čitavu plejadu mladih ljudi učili da vole svoju zemlju i da, kroz posao kojim se bave, razmišljaju o interesima svoje države.


Komentari6
f995b
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Cicka
18.04.2019 u 7:07 pa u 22:22Ko razmislja o zdravlju drzave i naroda onda ovako razmislja kao gospodin , manje zagusljivog vazduha i otrova zdraviji zivot svima tako i o fabrikama treba da se razmislja i o svemu sto se proizvede i izadje na trziste . Ko zeli da nabavi automobil bolje je da pristedi i nabavi nesto sto vredi nego neki krs a krseve neka prodaju tamo gde vlade drzava nisu odgovorne za zdravlje svog naroda . Secam se komsija je imao Vartburga koji je ispustao sve i svasta iz auspuha ... dimne bombe rekli su to vlasniku “Al ti se pusi covece pozadi ti to ni ne vidis ” on kaze pa sta me briga ja sam unutra .
geras
a ja se nadam da će na vlast doći ljudi koji će sa svojih visokih pozicija moći i hteti da pogladaju dole, u kaljugu koju su napravili , pa onda predlagati i usvajati propise primerene mogućnostima i standardu ljudi u ovoj razvaljenoj zemlji .
Srba
Dok se Ministar vozi u Audiju a ostali političari VW i Škoda SuperB, o trošku naroda, mi vozimo taljige! E sad će i taljige da nam zabrane!
jova
Zanimljivo kako ljudi u Beogradu ne poznaju stanje u unutrašnjosti Srbije. Mnogo ljudi u unutrašnjosti ima platu ispod proseka, u mnogim selima nema autobusa ili 1-2 puta dnevno. Kako će neko izdvojiti nekoliko hiljada evra za bolji auto od plate 20-30 000 dinara a autobuskih linija nema? Plus u unutrašnjosti autobuski prevoz je mnogo skuplji i ljudi se ne mogu švercovati kao u Beogradu gde ima na svakih nekoliko minuta autobus. Ne može se situacija u Beogradu primeniti na unutrašnjost Srbije.
Kristijan
Odavno je trebalo i treba da se pocne sa zastitom prirode dok jos malo pa ne bude kasno i treba svaki grad i svako mesto koje ima kanalalizaciju da ima fabriku za preciscavanje otpadnih voda a za automobile uvesti pa sistemu starosti a ne po euro standardu, nego 7-8 godina maximalno star auto i tacka! Svi ti automobili a to dileri veoma dobro znaju su najmanje presli 150-250hilj. km, tako da njihova cena nije velika preko u EU... !

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja