sreda, 26.06.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 23:02

Za neke bolesti ima malo termina kod specijaliste

Trenutno je najveći problem to što se prilikom određivanja pregleda na klinikama postavljaju „filteri” za određene dijagnoze, što pacijentu odlaže preglede
Autor: Danijela Davidov-Kesarsreda, 03.04.2019. u 20:00
(Фото Д. Јевремовић)

Pacijenti kojima je neophodan pregled kod gastroenterologa, endokrinologa ili kardiologa često moraju više puta da odlaze kod svog izabranog lekara da bi im zakazao specijalistički pregled, jer u kompjuterskom sistemu zakazivanja ne postoje termini za sve specijalnosti u svakom trenutku. Uglavnom se pacijentima savetuje da dođu u dom zdravlja prvih pet dana u mesecu da bi im zakazali pregled, jer se tada, u većini slučajeva, „puštaju” termini za zakazivanje u bolnicama. Osim toga, nekada se dešava da za određenu dijagnozu ne može da se dobije termin kod specijaliste, a za drugu može. Na primer, u nekim beogradskim kliničko-bolničkim centrima možete da zakažete termin kod urologa za tuberkulozu mokraćne bešike, ali ne i za običnu upalu.

To potvrđuje i prim. dr Nevenka Dimitrijević, predsednica Sekcije opšte medicine Srpskog lekarskog društva, koja ističe da, na primer, može da zakaže pacijentu pregled kod specijaliste za tropsku groznicu, od koje niko ne boluje u Srbiji, ali da je teško da ga pošalje na pregled zbog problema sa kamenom u žuči.

– Lekari opšte medicine su degradirani jer smo se pretvorili u šalter-bolnice. Zbog odlaska na određene preglede, pacijenti po nekoliko puta moraju da dolaze da bismo uspeli da im pronađemo slobodan termin. Od prvog do petog dana u mesecu je najveća navala jer tada ima najviše termina, a negde se puštaju popodne od 15 do 17 sati. Kada ne uspemo da zakažemo, pacijentu onda damo uput bez termina, ali ih sestre sa šaltera bolnice opet vrate kod mene. Isto tako, događa se da traže da budu pregledani kod određenog specijaliste, ali kada odu u bolnicu ne pregleda ih on, već početnik, pa se oni ljute i vrate se opet u dom zdravlja sa primedbama – pojašnjava dr Dimitrijević i dodaje da pacijenti „isteraju pravdu” tek kada se pobune ili odu do zaštitnika pacijentovih prava.

I dr Milica Nikolić Urošević, predsednica Udruženja izabranih doktora opšte medicine, smatra da je trenutno najveći problem što se prilikom zakazivanja pregleda za bolnice postavljaju „filteri” za određene dijagnoze, pa postoji privid da ima dovoljno termina za preglede, a zapravo ih nema.

– Mislim da to ne zna ni Ministarstvo zdravlja, jer oni u sistemu vide dovoljno termina. A ja u praksi pacijenta mogu da pošaljem, recimo, za tropsku masnu jetru ili neku retku bolest, a ne mogu sa sumnjom na karcinom debelog creva. Te „filtere” treba skloniti iz sistema zakazivanja. Često pacijenti izgube strpljenje, pa su prinuđeni da idu kod privatnika – tvrdi dr Nikolić Urošević.

U Ministarstvu zdravlja objašnjavaju da se upućivanje pacijenata na specijalističke preglede kod lekara specijalista gastroenterologije, endokrinologije ili kardiologije, odnosno na preglede u ustanove sekundarnog ili tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite, obavlja u domovima zdravlja, odnosno u ustanovama primarnog nivoa zdravstvene zaštite, i to od strane specijaliste interne medicine. U onim ustanovama koje nemaju specijalistu interne medicine, sistem omogućava da pregled navedenih specijalnosti zakaže i izabrani lekar.

– U poslednjoj dekadi meseca broj raspoloživih termina za ove preglede je manji u odnosu, na primer, početak meseca, kada se u sistemu objavljuju termini za naredni period. Međutim, nivo popunjenosti termina razlikuje se od ustanove do ustanove, pa određeni broj zdravstvenih ustanova ima slobodnih termina i za danas, odnosno može se zakazati pregled dan za dan. Pacijenti koji su hitni slučajevi budu pregledani urgentno – kažu u Ministarstvu zdravlja.

U ovoj instituciji naglašavaju da se oko 20 odsto zakazanih termina za preglede ne realizuje jer se pacijenti – ne pojave. Pored toga, često se dešava da pacijent insistira da se pregled zakaže kod određenog lekara, odbijajući pritom pregled kod drugog lekara iste specijalnosti, koji je moguće zakazati u znatno bližem terminu.

– U saradnji sa zdravstvenim ustanovama svakodnevno analiziramo broj datih slobodnih termina, njihovu popunjenost i realizaciju i shodno tome nastojimo da iz meseca u mesec učinimo sve što možemo da broj termina za preglede građana bude veći. Takozvani filteri su stav struke i mogu biti korigovani zbog veće dostupnosti pacijentima. Mi smo uvek spremni da usvojimo svaki argumentovan predlog, jer struka kaže da li je on opravdan ili ne – dodaju u resornom ministarstvu.

Pacijenti koji ne mogu da ostvare pravo i zakažu pregled u roku od 30 dana imaju pravo na refundaciju troškova u RFZO-u. U 2018. godini Republički fond za zdravstveno osiguranje refundirao je pacijentima sredstva u iznosu od 2.879.218 dinara na ime troškova plaćenih zdravstvenih usluga koje nisu mogle biti pružene u roku od 30 dana od dana javljanja zdravstvenoj ustanovi u koju su upućeni. Zahtevi su najčešće podnošeni za zdravstvene usluge kao što su laboratorijske analize, dijagnostika poput snimanja na rendgen aparatu, ultrazvuku i dopleru, elektromioneurografija (EMNG), gastroskopija, kolonoskopija i specijalistički pregledi. Kao najčešće razloge nemogućnosti pružanja usluge u propisanom roku zdravstvene ustanove su navodile kvar aparata i nedostatak materijala (reagenasa), a za veliki broj upućenih pacijenta i nedostatak kadra za izvršenje zdravstvene usluge.

Zahtev za refundaciju podnosi se u matičnoj filijali, odnosno ispostavi RFZO, na posebnom obrascu, koji se dobija kod njih. Uz zahtev se prilaže original uputa, potvrda o nemogućnosti pružanja usluge i kompletna medicinska dokumentacija koja je fotokopirana, kao i fiskalni račun na ime osobe.


Komentari8
c81db
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Ljiljana Radovanovic
Preglede kod specijalista i u okviru Doma zdravlja nemoguce je zakazati niti se znaju pravila za to. Skoro godinu dana nema termina za otalmologa ili otorinolaringologa. Mislim da oni maksimalno koriste lose strane ISIS-a da bi sebi obezbedili malo rada. Jos gore je u KCS-u . Neki specijalisti sami zakazuju svojim pacijentima i to je potpuno u redu a za neke se ceka petog dana u mesecu satima (na stotine ljudi stoji jos pre 7h u redovima sa neizvesnoscu da li ce uopste dobiti termin). Ko je ovo organizovao totalno je lud a i nije Informacioni sistem za svakoga-on zahteva disciplinu i uredjenu organizaciju a toga je kod nas u zdravstvu ponajmanje.
pavla pajic
sistem i jeste zamišljen da vas otera kod privatnika tj skine sa kazana
Cica
A j isto vreme vam taj sistem jos od zavrsetka drugog svetskog rata,kroz obavezne doprinose,uzima oko 18% na ime zdravstvenog osiguranja
Preporučujem 1
Stepanovic Radovin
Nonsensa preko mere! Zar nije dovoljna jedna prijava kod lekara da se trazi zakazivanje, pa se posle dobijanja termina samo obavesti pacijent. Glupa je i odredba da se lekovi mogu podici samo u datumima od-do, zar ne moze samo kontrola da nema prekoracenja kolicine Ili: pacijent posle pregleda kod specijaliste dobija novi lek i elektronski recept za njega ali je datum drugi, pa mora licno da dodje da bi doktorka napisala objedinjeni recept sa starim lekovima. Gde je tu pomoc i obzir prema bolesnom pacijentu? I postoji li neka obaveza lekara specijalista da blagovremeno dostave raspolozive termine za prijem pacijenata? A o dobijanju potvrde o nemogucnosti pregleda, radi refundacije, da i ne govorim. Ili obrazlozenje odbijanja: prelazim u drugu ustanovu sa dijagnozom i preporukom konzilijuma za odredjeni lek, dobijam recept jer ga nemaju pri ruci, kupujem lek i ne dobijam refundaciju jer nova ustanova nije pravila konzilijum. A lek kosta 38000 dinara! Na zdravlje nam!
Sanja
Ja želim od sveg srca ministru, celoj vladi, njihovim rođacima i prijateljima od sveg srca da se leče u našim institucijama po redovnim procedurama.
Nenad Stankovic
Ovde je između ostalog veliki problem i ''potvrda o nemogućnosti pružanja usluge'' da bi ste otišli kod privatnika jer bolnice i KC najčešće izbegavaju izdavanje takvih potvrda. Tako da vam preostaje da se obratite zaštitniku pacijentovih prava ili zdravstvenoj inspekciji.....

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Mozaik /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja