utorak, 18.06.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:37
MOJ ŽIVOT U INOSTRANSTVU

Kinezi vole da voze džipove

Kinezi nemaju pojma ni gde je ni šta je Srbija (obično me pitaju da li je to provincija u Rusiji) i generalno veoma malo znaju o Evropi. Pirinač je u Kini centar nutricionističkog univerzuma i služi se u svim agregatnim stanjima. Prosečna plata u Fošanu je oko 650 evra. Pristojan smeštaj može da se nađe za oko 130 -170 evra, gradski prevoz, hrana i odeća su jeftini.
Autor: Milan Lišančićsreda, 03.04.2019. u 12:03
Стари храм у Фошану (Фото Википедија)

Master studije istorije na Filozofskom u Beogradu, prosek iznad devet, posla na kašičicu, zabrana zapošljavanja i ostale „reforme”. Zato reših da „zapalim”. U maniru Avija iz filma „Sneč”  i uz nesebičnu pomoć jednog dobrog čoveka koji živi i radi u Pekingu, eto me u gradu Fošanu, provincija Gvandong, Kina.

Nisam mnogo znao o jugu koji se po mnogo čemu razlikuje od ostatka Kine. Prvi šok je usledio po sletanju. Kraj avgusta, pogledam napolje - oblačno. Pomislih, taman ali kad sam izašao vani kao da sam upao u pakleni lonac - temperatura 40 stepeni a vlažnost plus beskonačno. Život od aprila do decembra bez klima uređaja je nemoguć.

Posle klime hrana je bila sledeća ispitna stanica. Pirinač je logos, otac i majka, centar nutricionističkog univerzuma i služi se u svim agregatnim stanjima. Tačno je da Kinezi jedu sve iz asortimana piletine, govedine i svinjetine. Nemasno, neslano, neretko ljuto, slatkasto, s obiljem kuvanog povrća, ali bez hleba, sira, jogurta i još ponekih nama normalnih momenata u ishrani.

Fošan - sedište kompanije "Midea" (Foto Vikimedija)

Fošan - grad svetske kompanije „Midea”, poznat je i po fabrikama nameštaja, ali i kao rodno mesto Ipa Mana, učitelja Brusa Lija. Sa 7,2 miliona stanovnika četvrti je po značaju grad u provinciji Gvandong. Stari delovi grada, sa uskim ulicama okruženi su neboderima i rezidencijalnim kvartovima. Spoj istorije i 21. veka, tradicionalnog i modernog.

Saobraćajne veze između gradova su odlične. Kada sam u brzom vozu video da na displeju piše 330 km na sat mislio sam da ćemo se ubrzo naći u dimenziji Iks. Cene karata za metro, rečni i pomorski saobraćaj do Hongkonga i Makaoa su više nego pristupačne. Gvandžou, višemilionski ogroman grad, ima 14 linija metroa a cena vožnje je od 30 do 154 dinara. Šokirao sam se kada mi je vozač u gradu Džuhaj pokazao da je cena karte koja važi za čitavu teritoriju grada jedan juan (oko 15 dinara).

Kinezi kao vozači su tragikomični a naročito vozači gradskog prevoza (užas). Ali mnogo vole da voze džipove. Neko generalno pravilo u vožnji je da svi voze svuda.

Stara kineska kuća u Gvandongu  (Foto Piksabej)

Prosečna plata u Fošanu je oko 650 evra. Pristojan smeštaj može da se nađe za oko 130–170 evra, računi, gradski prevoz, hrana i odeća su jeftini, a i ostale potrepštine mogu da se nađu po veoma povoljnim cenama. Naravno, ima i preskupih stvari, pa šta vam je volja. Mladi bračni par sa prosečnim platama može veoma pristojno da živi. 

U Kini vlada generalno načelo - kupujmo domaće. Kineski brendovi su jeftini, naročito za tehničku robu. Strane marke su skuplje a neke su i preskupe. Tako, ako želite „samsung” ili „ajfon” pravac Hongkong ili Makao.

Iako živimo u eri modernih tehnologija i komunikacija, kulturološki je ovo ipak „druga planeta”. U manjim sredinama i dalje je senzacija kada ugledaju stranca. Posebno su zanimljivi plavi i visoki muškarci i žene, kao i bradati muškarci.

Kanton - moderni neboderi simbol nove Kine (Foto Piksabej)

Jednom prilikom smo igrali fudbal, stranci protiv kineske ekipe (razbili smo ih, nemaju pojma). Kada smo se osvrnuli videli smo da su se ljudi s decom okupili da vide pet stranaca na jednom mestu u jednoj ekipi a kada je Španac postigao gol u stilu Inijeste usledile su gromoglasne ovacije.

Kada sedite u kafani potpuno je normalno da čujete mljackanje. Kinezi veoma drže radnih navika i higijene. Deca u školi čiste učionice i hodnike. Kad večerate u restoranu dobijete vruću vodu i činiju da operete štapiće i posude.

Kinezi, opet, znaju da budu konfuzni i zaboravni, obično vam nešto kažu u „minut do 12”. Ali znaju da budu i korektni, poslovični i praktični. Ako ste stručnjak i čovek od znanja dobićete poštovanje i saslušaće vas što je za nas iz istočne Evrope, nešto što uglavnom ne dobijamo kod kuće.

Kinezi nemaju pojma ni gde je, ni šta je Srbija (obično me pitaju da li je to provincija u Rusiji). Generalno veoma malo znaju o Evropi. Kina je sigurna zemlja za strance, ljudi su pitomi uglavnom s osmehom i znatiželjom žele da stupe u nekakvu komunikaciju sa strancima (makar „i rukama i nogama”).

Kineski tramvaj iz 21. veka (Foto Piksbej)

Tako smo jedno veče Moldavac, Belorus i ja (kao u vicu) šetali ulicama Fošana i naleteli na prodavnicu u jednoj uličici gde su lokalci pekli roštilj i pili pivo ispred lokalne prodavnice. Odmah su nas pozvali da okrećemo pile i da sednemo s njima. Radnja kao iz 70-ih, Mao na zidu, mi sedimo na gajbama i nazdravljamo. Iako je komunikacija bila otežana (Belorus zna dovoljno kineskog), zlatni penušavi nektar učinio je da se još bolje razumemo i zaista sam se osećao kao ispred „Bedaka” (Čačani znaju o čemu pričam).

Kina je ogromna zemlja, puna različitosti, zemlja u razvoju i usponu na svakom polju i veoma zanimljiva za strance. U Evropi ima dosta predrasuda i stereotipa o Kini i Kinezima pa je razbijanje istih jedan svojevrstan šok na ionako velike kulturološke i druge razlike koje postoje između naša dva „sveta”.

 

Milan Lišančić, Fošan, Kina

 

 

 

 

 

Pišite nam
Poštovani čitaoci, „Politika” je ponovo oživela rubriku „Moj život u inostranstvu”. Namenjena je pre svega vama koji živite izvan Srbije, širom sveta, koje je životni put odveo u neke nove nepoznate krajeve i zemlje.
Nadamo se da ste primetili da smo se i mi u međuvremenu malo promenili. Sašili smo novo, komotnije i udobnije digitalno odelo, ali i dalje smo prava adresa na koju možete slati svoja pisma, reportaže, zapise i fotografije.
Pišite nam kako je u tuđini ili u vašoj novoj otadžbini. Kako vam Srbija izgleda kad je gledate iz Vankuvera, Osla ili Melburna? Stanuje li nostalgija na vašim novim adresama?
A naša adresa je  mojzivot@politika.rs
Pravila su i dalje jednostavna: dužina teksta do pet hiljada slovnih znakova, da je zapisan u nekom uobičajnom formatu, najbolje vordu. Naslovi i oprema su redakcijski, tekstovi se ne honorišu i podležu uredničkim intervencijama.
Vaša Politika 
 

 

      


Komentari12
bed08
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Божидар
Зашто жене у Америци и Канади воле да возе џипове тј 4 x 4 а мушкарци мини камионе тј трукове? Што се тиче Кинеза и вожње 4 x 4 то има везе са лошом способношћу за вожњу и потреба да буду сигурни у нечему што им то пружа. Код њих постоји и питање престижа па су 4 x 4 статусни симбол.
Данило
Шта је била Кина пре уласка западне технологије и капитала? Хонда, Тојота, Субару, Мазда....нису кинески. Са технологијама иде и загађење ваздуха и свега осталог. Кинези воле и коцку, када уђе у те воде повратка му нема. Кинези такође немају осећај за меру, нити смисла за иновације. Они ће платити стручњака да их нешто научи, када их научи откаче га, али оно што су научили већ застарело....тако да вечито иза Јапана.
Михајло
Народ који је својевремено измислио папир, порцелан, барут, бусолу и штампарску машину нема смисла за иновације?
Preporučujem 71
Mara
Kako plitak komentar i pun predrasuda i neznanja. Ali izrečen sa zapadnjačkih visina, još da je Danilo uspeo o istom trošku da opljune i Ruse, to bi bila prava stvar.
Preporučujem 52
milе sremcica
Похвале за чланак. Кинази су срдачни, гостопримљиви, али се не труде баш са новим познанствима. Скромни су и гледају своја посла. Иначе земља прелепих контраст. Поред свих знаменитости: Забрањеног града, летње палате, највећи утисак (бар за мене) је обилазак Великог Кинеског зида у месту Бадалинг.Земља и народ за дивљење.
Igor
Kinez iz moje zgrade nema dzip , ima bajs i karavan .
Boris
Najbolji tekst iz ove rubrike u poslednjih godinu dana. Najzad bez ispraznih fraza i patetisanja. Bravo
Спаки
И без самохвалисања. Одличан текст, приближио нам је живот обичних људи у Кини
Preporučujem 30

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja