petak, 18.10.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:12

„Teatar na raskršću” na niški način

Na prvom festivalu drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora biće odigrano, počev od večeras, osam predstava u takmičarskom programu
Autor: Borka Golubović-Trebješaninutorak, 12.03.2019. u 12:00
Сцена из представе „Кад би Сомбор био Холивуд” (Фотo Aрхива Народног позоришта из Сомбора)

„Teatar na raskršću” naziv je novog festivala drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora koji je sinoć počeo u Narodnom pozorištu u Nišu ptredstaviom „Putujuće pozorišet Šopalović” . Do 19. marta grad na Nišavi u pravom smislu reči biće pozorišna prestonica kulture koja će na jednom mestu okupiti glumce, reditelje, novinare, kritičare sa prostora Balkana.  Prvi festival drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora predstavlja svojoj publici osam predstava u takmičarskom i dve u revijalnom programu, uz brojne prateće sadržaje: razgovore o predstavama, tribine, promocije knjiga, predstavljanje umetnika i izložbe.

Večeras počinje takmičarski program, a čast da ga otvori pripala je nagrađivanom autorskom ostvarenju Nišlije Kokana Mladenovića „Kad bi Sombor bio Holivud” u izvođenju  Narodnog pozorišta iz Sombora. Sledeće večeri niška publika imaće priliku da vidi sarajevsku predstavu „We are born naked an the rest is…” u režiji Floriana Fišera u koprodukciji MESS-a i Sarajevskog ratnog teatra. Tu je i predstava reditelja Andraša Urbana „Kapital” koju je režirao na sceni Kraljevskog pozorišta Zetski dom na Cetinju. Sledi projekat  „Filoktet” u režiji Ozrena Prohića u izvođenju Hrvatskog narodnog kazališta Varaždin. Veliko interesovanje vlada i za scensko čitanje Kovačevićevog „Balkanskog špijuna” u režiji Tatjane Mandić Rigonat Narodnog pozorišta iz Beograda sa odličnom glumačkom podelom u kojoj su pored ostalih Ljubomir Bandović, Nela Mihailović, Dušanka Stojanović Glid… Čehovljevog „Višnjika”, u režiji Vasilija Senina, predstaviće teatar „Ivan Radoev” iz bugarskog grada Plevena, a  delo„Festen”, u postavci Zoje Buzalkovske, stiže iz Dramskog teatra iz Skoplja. U samoj završnici niška publika gledaće predstavu  „Sumrak bogova” reditelja Dalibora Matanića u produkciji Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora.

U čast nagrađenih biće izvedena predstava „Sarajevo 1914. – Mali mi je ovaj grob” po delu Biljane Srbljanović u režiji Tanosa Nikasa pozorišne trupe „Ars Moriendi” iz Soluna.

– Kao jedini pozorišni festival koji na jednom mestu želi da okupi pozorišnu umetnost balkanskog kulturnog prostora „Teatar na raskršću” ima  za cilj afirmaciju sličnosti i razlika kulturnog identiteta država i naroda koji dele isti prostor, države Srbije i grada Niša kao mesta raskršća evropskih i svetskih puteva, jačanje međunarodne kulturne razmene, promovisanje pozorišne umetnosti i stvaralaca, razmene ideja i pozorišnih praksi, i posvećen je izazovima i perspektivama savremenog pozorišta – kaže Spasoje Ž. Milovanović, direktor Narodnog pozorišta u Nišu,  koji je ujedno i selektor „Teatra na raskršću” uz napomenu da su sve predstave uzbudljive, pozorišnim jezikom rečeno: „Svaka predstava ima drugačiju estetiku, ali tematizuje iste ili slične probleme, koji tište sve nas na ovom kulturnom prostoru, a to je jedan stalni strah od nestanka građanske misli i prepuštanja stihiji vođenja ovakvih ili onakvih ideologija”.

Sve predstave pratiće žiri: Mia Begović, glumica iz Zagreba, Bogdan Kostea, glumac i reditelj iz Arada, Katarina Kocevska, glumica i dramska autorka iz Skoplja, crnogorski reditelj Branislav Žaga Mićunović i Enver Petrovci glumac iz Prištine. Tu je i novinarski žiri u kojem su Borka Golubović Trebješanin, novinarka „Politike”, kao i Tanja Nježić („Blic”), Tanja Mijović (Treći program RTS), Miljana Nikolić („Belami”) i Lidija Georgijev (RTS).

Ideja o osnivanju pozorišnog festivala u Nišu postoji nekoliko decenija, jedan od koraka bio je i glumački festival „GlumBal”, ali su se tek početkom ove sezone, uz punu podršku i pokroviteljstvo gradonačelnika i Skupštine grada Niša kao osnivača Narodnog pozorišta Niš, stvorili uslovi za realizaciju jednog ovako značajnog projekta za pozorišni život regiona.


Komentari2
c4f31
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Sasa Trajkovic
Niš ako želi da dobija status metropole mora negovati svoju autentučnu kulturu kroz autentične festivale. Blizina Sofije, Skoplja pa i Prištine cela istočna Srbija su kulturni prostor je nepravedno na margini KULTURNIH dešavanja.
Misa
Jel ovo na fotki Dzoni Rackovic?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja