subota, 24.08.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:23

Dragocene TV kritike Miodraga Kujundžića

Autor: Milica Dimitrijevićponedeljak, 04.03.2019. u 14:57

Kujundžić je neumorno beležio događaje i pojave na našoj pozorišnoj, filmskoj i televizijskoj sceni, sarađujući i sa našim listomU izdanju Radio-televizije Srbije i Gradske biblioteke u Novom Sadu objavljena je knjiga „Na javnom kanalu” koja na jednom mestu prikazuje dragocen izbor iz televizijskih kritika koje je tokom tri i po decenije napisao Miodrag Kujundžić (1926–1998), istoričar umetnosti, novinar, pozorišni, filmski, radijski i televizijski kritičar, svojevrstan hroničar naše televizije.

Od 2. juna 1959, kada je publikovan njegov prvi kritički osvrt na televizijski program u Jugoslaviji, pa do 1995, kada je 13. marta napisao In memoriam posvećen našem velikom glumcu i komičaru Miji Aleksiću, Kujundžić je u novosadskom „Dnevniku” neumorno beležio događaje i pojave na našoj pozorišnoj, filmskoj i televizijskog sceni, sarađujući istovremeno, nakon penzionisanja i sa našim listom. Od oko 500 stranica materijala iz legata rukopisa i lične zaostavštine jednog od utemeljivača televizijske kritike u našoj zemlji, koji se čuva u Gradskoj biblioteci u Novom Sadu, autorski tim – Svetislav Jovanov, Jasna Kujundžić Jovanov i Blaženka Marković – odabrao je reprezentativne tekstove koji čitaocu pružaju priliku da se upoznaju kako sa razmišljanjima samog Kujundžića tako i sa slikom našeg nekadašnjeg televizijskog stvaralaštva.

„Premda se u središtu njegovog interesovanja nalazio fenomen dramskog, to jest televizijske drame i serije, Kujundžić je značajnu pažnju istrajno posvećivao i ostalim bitnim segmentima televizijskog programa: zabavnim programima, emisijama iz kulture, reportažama, kvizovima, pa čak i festivalima zabavne muzike”, ocenjuje Svetislav Jovanov, dodajući da su mu u toj širini analitičkog opsega pomogli ne samo njegovo likovno obrazovanje, već i paralelno interesovanje za pozorišno stvaralaštvo ali i za strane televizijske programe, najpre medijsku scenu Italije, predvodnika u oblasti zabavnih i muzičkih sadržaja. Kako ističe Jovanov, reč je o poziciji ravnoteže između edukacije i atrakcije, gde se dubina postiže odstupanjem od uobičajenog – odustajanjem od uobičajenih kritičkih prikaza i davanjem prednosti komentarima i ogledima. Đorđe Vukmirović, jedan od recenzenata, primetio je sledeće: „Ova knjiga svojevrstan je dokument. U njoj se, kao niz povezanih scena kakvog njenog serijala, nižu tekstovi koji upečatljivo govore o istoriji naše televizije ili, ako je to nekom draže, naših televizija, u prve tri decenije, dakle u otprilike polovini njihovog dosadašnjeg trajanja”.

Podsetimo, u domenu esejistike Kujundžić je bio zastupljen u brojnim književnim listovima i časopisima kao što su „Letopis Matice srpske”, „Književne novine”, „Scena”, „Književnost”, „Premijera”, „Ogledi”, objavljujući i putopisnu prozu, novinske oglede i polemičke tekstove uobličene u nekoliko knjiga. Dobitnik je brojnih nagrada, kao vrstan poznavalac italijanskog i francuskog jezika bavio se i prevodilaštvom, a režirao je i radio-dramu „Ne dajte devize za bezobrazluke”.