sreda, 26.06.2019. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 11:42
FENOMENI „BUBA”

Auto „dece cveća”

Mali, zdepasti „Folksvagenov” model rođen u Nemačkoj uoči Drugog svetskog rata šezdesetih je postao ikona hipi pokreta, simbol američke pop-kulture, ali sad je njegova sudbina zapečaćena
Autor: Aleksandra Mijalkovićnedelja, 24.02.2019. u 10:40
Фото Пиксабеј

Još samo pet meseci ostalo je do dana kada će prestati proizvodnja „folksvagena”, uveliko poznatijeg kao „buba”, jednog je od najpopularnijih automobila svih vremena. Proizvođač je najavio septembra prošle godine. Sudbina malog „narodnog auta” je zapečaćena.

Poznata priča o njegovom nastanku vraća nas u doba Adolfa Hitlera, koji se oduševio vizijom Ferdinanda Poršea i zatražio „praktično i pristupačno vozilo za nemačku srednju klasu”. Posle više eksperimentalnih modela, maja 1938. je dobio to što je zamislio. Masovna proizvodnja u novoj fabrici počela je septembra naredne godine, istog meseca kad je buknuo rat, pa je tako više hiljada ljudi, koji su otkupili svoj auto štednjom „na markice”, ostalo praznih ruku.

Još dugo posle završetka Drugog svetskog rata i nestanka nacizma mali, zdepasti auto neobičnog dizajna, koji podseća na bubu, budio je neprijatne asocijacije na ovaj užasni period u istoriji čovečanstva, ali – paradoksalno, ironičnom igrom sudbine – uprkos tome je postao simbol jednog sasvim drugačijeg razdoblja, onog koje pamtimo po „deci cveća”, uzdizanju ljubavi i mira, hipi pokretu.

„Hoćemo li se ikada otarasiti ove bube? Nikad!” – glasi čuvena „Folksvagenova” reklama iz 1965. godine, koja je na neki način učinila svoj prvi proizvod najomiljenijim stranim automobilom u SAD i jedno obično motorno vozilo pretvorila u ikonu američke, a onda i međunarodne kontrakulture, ili pop-kulture.

„Buba” je dugo držala svoj kultni status širom sveta. Nema, takoreći, tog avangardnog umetnika koji se nije slikao za njenim upravljačem ili je ovekovečio u svojim delima. „Dizni” je snimio film o malom folksvagenu pod imenom „Herbi”, auto se pojavljivao u nebrojenim serijama, stripovima, časopisima... Klubovi ljubitelja „bube” množili su se po planeti gotovo jednako brzo kao da je reč o pravom insektu.

Tokom vremena pojavljivali su se novi, savremeniji modeli „bube”, proizvodnja je iz Nemačke „preseljena” preko okeana, pa je najprodavaniji „Folksvagenov” auto u Evropu počeo da stiže, nakon 1978, iz Meksika, sve do sredine osamdesetih godina prošlog veka.

Iako je slava ovog auta postepeno opadala nakon „ludih šezdesetih”, i dalje je bilo mnogo onih koji su želeli upravo njega, kao neku vrstu životnog stava. Kad je 1998. predstavljena „nova buba”, generacija „bejbi-bumera”, a iza njih „generacija iks” – pohrlile su da je nabave.

Budućnost pripada električnim i samovozećim automobilima, tvrde stručnjaci. Ali „buba” na izdisaju ponovo postaje simbol, ovoga puta nečeg mnogo većeg od njene metalne karoserije – celog jednog stoleća transporta kakav je nekada bio, i vremena „ljubavi i mira” koje se više neće vratiti.

 


Komentari9
96931
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

milan
Mnogi aktuelni modeli automobila danas dobijaju elektro motore i mocne baterije koje daju svakog dana sve vecu i vecu autonomiju kretanja. Zasto Folksvagenu bubi nije ugađen elektricni pogon ???????
Vladimir
Nije li original ustvari Tatra iz 1932, model V570 (potom 77 pa 87)? Moguce je naci na web-u da je VW posle rata platio Tatri odstetu.
dobra veza za "bubu"
Vogosca kod Sarajeva "TAS". Na VW 1200 i 1300 cekalo se sest mjeseci (ako si imao "dobru vezu").
Zoran
Deca cveca...izgubljeni u vremenu i prostoru.
Dragan Jovic
Nije Hitler bio kum bubi Izgled mu je dao to ime A da su Nemci imali najveci profit na proizvodnji tog folksvagena jesu Ali to je drugo Ipak Nemci su Nemci A sta je hlela autor ovog teksta to ipak ostaje nejasno
Боривоје Банковић
"Буба" није име, већ је надимак, као "фића" или "кец". Хитлер је кумовао имену "фолксваген" - народна кола. Аутор текста је хтела да каже да престаје производња нове верзије и осврнула се на историју старе.
Preporučujem 18

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna / Mozaik /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja