Petak, 17.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: SINIŠA MALI, gradonačelnik Beograda

Građani odlučuju ko vodi grad

(Фото Жељко Јовановић)

Umesto da u poslednjim danima 2017. doprinese prazničnom duhu u bogato okićenoj prestonici, jelka na Trgu republike podigla je priličnu prašinu. Kada je na sednici Skupštine grada opozicioni DS izneo podatak da se budžetom za 2018. za plastični četinar od 18 metara izdvaja 83.000 evra, jelka je, osim ukrasima, okićena i optužbama – da je najskuplje novogodišnje drvo u svetu i da se neko prilično ugradio.

Iznenađen je bio i gradonačelnik. Ali, desetak dana kasnije, kad je prečešljao svu dokumentaciju, tvrdi – tender koji je dobila kompanija „Kip lajt” je po zakonu.

– U informativnom delu ponude pozvano je šest kompanija da učestvuju, ali stigla je samo ponuda „Kip lajta”. Ne zato što je to, kako su je neki nazivali, naprednjačka firma, već je samo ona uspela da ispuni uslove javne nabavke. Optuživani smo i da smo se uortačili sa tom firmom, ali podsetiću da je najveći broj ugovora sa „Kip lajtom” potpisan u vreme Dragana Đilasa. A to nisu rekli – ističe gradonačelnik Siniša Mali u prazničnom razgovoru za „Politiku”.

Ako je nabavka bila po zakonu, zašto je na kraju jelka donirana?

Nikome ne prija da trpi pritisak i optužbe da je lopov. „Kip lajt” želi da sačuva dobru dugogodišnju reputaciju.

Nekoliko lokacija za jeftine stanove
Najavljen je početak gradnje jeftinih stanova za pripadnike bezbednosnih službi. Je li Beograd spreman za ovaj državni projekat?
Beograd je apsolutno spreman. Već imamo četiri, pet lokacija, kao što su Makiško polje, leva obala Dunava, ali i jedna na Novom Beogradu. Radimo na još nekoliko. Na pojedinim lokacijama možemo da krenemo gradnju već u 2018.

Da nije bilo te odluke, grad bi morao da izdvoji 83.000 evra?

Jelka će krasiti trg narednih deset godina. Sa rasvetom u koju smo ulagali dve-tri godine, jelka će unaprediti i turističku ponudu i opravdati ulaganje. Samo u toku ovih praznika od turizma ćemo ostvariti prihod veći od 20 miliona evra.

Hoće li neko ipak odgovarati zbog toga što je jelka postavljena pre potpisivanja ugovora?

Tužilaštvo radi na slučaju i kada završi posao, znaćemo hoće li neko odgovarati. Ali, optužbe opozicije na račun jelke su politički napad onih koji nemaju konkretne kritike na budžet.

Pohvalili ste se da je trenutno na računu grada 14 milijardi dinara. Zašto je onda vlada nedavno Beogradu uplatila 100 miliona dinara?

Uplata je rezultat dogovora da deo dugova iz doba prethodne gradske vlasti servisira vlada. Konkretno, reč je o Grockoj i milionskim dugovima za osvetljenje iz perioda prethodne vlasti. Taj novac je odmah isplaćen EDB-u.

Obrazlažući budžet, rekli ste da će se najviše poboljšanja osetiti u oblasti socijale. A šta je sa infrastrukturnim projektima, koji će od njih sigurno početi da se sprovode u 2018?

Najpre, početak izgradnje nove autobuske stanice u Bloku 42. Gradnja tih 20.000 kvadrata sigurno kreće u januaru, februaru. Izmeštanjem oko 1.100 autobusa u Blok 42 konačno ćemo rasteretiti Savski amfiteatar.

Ali, kamen temeljac za novu BAS bio je najavljivan za početak decembra. Hoće li to pomeranje uticati na konačan rok?

Neće. Glavni razlog za pomeranje početka gradnje su podzemne garaže. Nismo bili zadovoljni prethodnim rešenjem, pa je CIP, koji sad projektuje stanicu, tražio dodatna dva meseca. Ako smo čekali 40 godina, možemo još mesec, dva.

U 2018. predstoji i velika obnova ulica na potesu od Ruzveltove do „25. maja”?

Početak bio mogao da bude otprilike u maju i da radovi traju oko šest meseci. Kao i prilikom ovogodišnje obnove, imaćemo međufaze i sistem bonusa za izvođača ako ranije završi. Biće urađeno kao Bulevar oslobođenja, sve novo – sa šinama oko kojih je beton, a ne asfalt, koji brzo propada.

U njima ipak neće biti biciklističkih staza?

Nama su biciklisti prioritet! Želimo da svaka veća ulica koju preuredimo ima staze. Ali problem je raskrsnica Cara Dušana sa Tadeuša Košćuška. Ako bismo sada pravili stazu za bicikliste, morali bismo da ukinemo jednu saobraćajnu traku ili oko 200 parking mesta. Postoji plan da se tu uradi podzemna garaža, ali dok se ona ne uradi, ne može ni staza.

Tu je i početak obnove Kneza Miloša?

Do leta. Biće dve faze i saobraćaj neće trpeti u prvoj. U 2018. radiće se instalacije. Želimo da one budu gotove kada 2019. počnemo da otvaramo jednu po jednu saobraćajnu traku kako bi se gradila garaža.

U planu za 2018. je i početak gradnje novog lučnog savskog mosta. Koliko je realno da ti radovi počnu, ako se zna da pre toga na Mostu na Adi moraju da se postave tramvajske šine?

Za nekoliko nedelja trebalo bi da bude poznat izvođač radova na Mostu na Adi kako bi oni mogli da počnu u toku građevinske sezone. Postavljanje šina trebalo bi da traje oko godinu dana. Rekonstrukciju Starog savskog, bez prekidanja saobraćaja, možemo da počnemo i pre kraja postavljanja šina na mostu, jer to nisu samo radovi na samom mostu, nego i na pristupnim vezama.

Za 2018. najavljen je i početak gradnje gondole i jarbola na Ušću, ali deo javnosti se pita zašto su to prioriteti, a ne neki komunalni radovi?

Građani će gondolu dobiti uz malo ulaganja grada, pošto će vlada u tom projektu učestvovati sa dve trećine novca. A jarbol sa srpskom trobojkom želimo da podarimo Srbiji i ne znam ko može da bude protiv tog simbola?

Smeta cena po metru jarbola od gotovo dva miliona dinara.

Videćemo još. To je pretpostavka na osnovu informativnih ponuda. Kada bude raspisan tender, konkurencija će dovesti do prave cene.

Pokrenuti su projekti „Senior kartice” i „Da se radi i gradi po tvom”. Kakav je presek za kartice?

Trenutno je oko 700 maloprodajnih mesta i 200 kompanija gde se mogu ostvariti popusti. Do sada je više od 160.000 penzionera preuzelo kartice, a cilj je da do kraja 2017. ili koji dan kasnije 50 odsto penzionera ima kartice.

A drugi projekat?

Za samo tri nedelje imamo 11.000 predloga. Mnogi traže da se završi kanalizacija na levoj obali Dunava, da se grade novi vrtići, fasade, parkovi... Za oko dve nedelje o predlozima će se glasati. Radiće se oni koji dobiju najviše glasova – opštine iz svoje nadležnosti, grad iz svoje.

Oba projekta su naišla i na kritike, jedna od većih je da su iz „Senior kartica” isključene dve opozicione opštine, Stari grad i Novi Beograd.

Sve opštine su pozvane da učestvuju. To što se neki osećaju politički ugroženo – to je njihova stvar. Ja sam se izvinio ako je bilo grešaka u komunikaciji.

Za januar je najavljena još jedna novina – plaćanje prevoza platnim karticama. Hoće li to poboljšati naplatu?

Nadam se da hoće. Jedan od najvećih problema je loša naplata.

Ali građani uzvraćaju da je prevoz neredovan i da su autobusi loši.

Svaki dinar od kupljene karte ide za poboljšanje prevoza. Prihvatio bih predlog da grad uloži u obnovu celog voznog parka, ali nisam siguran da bi i tada svi plaćali. A prevoz ne može da bude besplatan. To mora da se plati – ako ne preko karte, onda iz budžeta!

Bili ste jedan od najvećih kritičara „Busplusa”, tvrdili ste da treba da se raskine ugovor. Jeste li odustali zbog skupih penala?

Apsolutno! U ugovoru koji je potpisao Dragan Đilas stajalo je da su, ako se on raskine pre vremena, penali oko pet miliona evra. Mi taj novac nemamo i gledamo da unapredimo sistem.

Vas i Đilasa ipak nešto spaja – dva najveća gradska gubitaša.

Bilo je malo više zajedničkih problema koji imamo on i ja, a to su brojna preduzeća koja su 2013. pravila gubitke. Većinu njih smo oporavili. Ali da, ostali su GSP i „Sava centar”. Za „Sava centar” novi tender je u toku.

Šta je zakočilo prethodni?

Najveći problem je pronalaženje institucije svetskog renomea koja se bavi tim poslom. Mislim da će drugi tender biti uspešniji, jer su se javili i interesenti iz inostranstva. Ako ne uspe, gledaćemo kako sami da rešimo. Veliki je to posao, a kreditori za tako nešto traže dokaze da će biti održivo posle ulaganja.

Šta je sa GSP-om?

On je veći problem, firma sa oko 6.000 zaposlenih. Dosta smo investirali, ali predstoji nam dalja obnova voznog parka, kao i da podignemo svest o važnosti plaćanja prevoza. Bez toga nema oporavka GSP-a!

Bliže se izbori. U aprilu ste rekli da nećete u trku za drugi mandat...

Rekao sam najverovatnije neću.

U redu. Ipak, i predsednik Vučić je rekao da ćete najverovatnije otići pre kraja mandata – ne zbog loših rezultata, već zbog napada. Ali, ako vas predloži za kandidata SNS-a, hoćete li ići u trku za drugi mandat?

Ne razmišljam o tome, to je odluka predsednika. Moje je da se bavim Beogradom, a ne politikom. Velika je čast biti gradonačelnik Beograda, sluga svojih građana i ispred mene je još 90 dana rada sa njima. Moj tim je već pokazao kako se grad voli, a građani će na proleće odlučiti ko treba da vodi grad. Ko god da to bude, imaće lakši posao nego ja kada sam došao.

Vaš prethodnik je nedavno najavio povratak u borbu novi mandat. Kako to doživljavate – kao pretnju ili izazov?

Kao želju čoveka koji je ostao bez novca da se dokopa gradske kase, koja je sada puna, a u kojoj smo mi zatekli samo njegove dugove.

Ima li nešto da ste planirali, a niste uradili u ovom mandatu?

Voleo bih da smo poboljšali kvalitet taksi prevoza, ali pre svega da sam imao više vremena za razgovore sa građanima, jer tako provedeno vreme za gradonačelnika je najlepše.

Šta građanima možete da obećate za 2018? Ove godine Beograd je bio „grad kranova”, a sledeće?

Biće i sledeće, ali i grad novih radnih mesta. Oko 300 njih za nekoliko meseci biće otvoreno u „Hiltonu”, a uskoro 600 i u turskoj fabrici tekstila u Lazarevcu, jer svaka nova investicija znači i nova radna mesta. Za to se borim.

 

Gradnja metroa od 2020.

Ovih dana „Beograd na vodi” je potpisao sa Erste bankom ugovor o projektnom finansiranju dalje gradnje stanova. Da li to znači da nedostaje novca za nastavak radova na „Beogradu na vodi”?

Ma ne. To je pre svega usmereno ka kupcima koji žele da kupe stanove u „Beogradu na vodi”, da imaju što povoljnije kreditne uslove.

Potpisan je i ugovor o prefizibiliti studiji za metro. Koliko je realno da gradnja počne 2020. i nazire li se model finansiranja?

Rok je potpuno realan. Prefizibiliti studija traje devet meseci. Potom ide fizibiliti studija i izbor izvođača, a paralelno će se 2019. rešavati i finansiranje. Za sada je projekcija da će za gradnju prve linije biti potrebno oko dve milijarde evra. To je razvojni projekat, jer ako želi da se razvija, Beograd mora da ima metro.

Komentari18
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Banja
@Trifun... pošteno, ali pod uslovom da vi ne trčite kod Soroša i sina mu :)
Trifun
@Banja Posao odgovornog državnika jeste da razgovara i sa neprijateljem,ako je u interesu države i naroda...Ali primati novac od neprijatelja i provod091diti njegove zahteve je izdaja i krivično delo...Nije više nikakva tajna koji političari,partije,nezavisni mediji,NVO...su na čijem platnom spisku...Razlika između jednog i drugog je drasticna
Trifun
@Banja & @ Srđan Ristic Prepustimo građanima Beograda (Srbije) da demokratski (na izborima) presude šta je za njih korisnije:Da li prelepa jelka ( od 80.000 eura),koja je u funkciji razvoja turizma (dvocifrena stopa rasta) u Beogradu (Srbiji)? Ili je za građane Beograda korisnija pljačkaške privatizacija u kojoj je opljačkano 50 milijardi dolara i preruceno u džepove uskog kruga tajkuna ( i političara ) koji tim parama grade hotele po Sloveniji i Hrvatskoj (Miskovic,Kostic...) i razvijaju njihov turizam..Ne sumnjam kako će gradjani Beograda(Srbije) odluciti na izborima.Samo da se dogovorimo,unapred,da posle izbora ne kukumavcite po stranim (USA) ambasadama i tražite njihovu pomoć da preskočite cenzus..
koja
Kad se vec pominju pljackaske privatizacije treba istaci znacajnu ulogu Sinise Malog kao direktora centra za privatizaciju nakon 2000. Takodje, ne treba skrivati ni cinjenicu o odlasku Sinise Malog na proslavu 25 godina rada kompanije Miroslava Miskovica 2016. godine.
djordje
Taman posla da nesto nije u redu, SNS kadrovi ne grese. Sve ce jednog dana izaci na videlo. Mnogo pametniji i jaci su pali.
Milanka Milosevic
Bilo bi lepo da narod odlucuje!!! Ali ima mnogo Toga alo? Ko je odgovoran za Savamali o nasem zaposljavanju po partiskoj opredeljenosti pa i o toj jelizi!! Imamo mi mnogo drugih problema koje treba da resimo! Bolnice Obdanista, stari nezbrinuti penzioneri!! Pa dragi moji!! Odlucite sami!!!
Jovan
Nema brige gosin Dr Mali. Dokle god je Vucic na vlasti imate ledja sta god da uradite nezakonito. Najposle tu su i bugarski grafolozi ako zatreba.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.