subota, 15.12.2018. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 13:56

Zeleni savski most u istoriju, beli – vizija modernog Beograda

Projekat Saobraćajnog instituta CIP najbolji je na arhitektonskom konkursu – Razlozi za podizanje novog mosta su estetski, saobraćajni i bezbednosni
Autor: Ana Vukovićčetvrtak, 15.06.2017. u 21:56
Нови мост биће пешачки, бициклистички, друмски и трамвајски, а преко њега ће у будућности саобраћати и метро

Stari savski most sa prepoznatljivim metalnim lukovima zelene boje odlazi u istoriju. Na njegovom mestu biće podignuta nova konstrukcija koju su osmislili inženjeri Saobraćajnog instituta CIP. Njihov projekat proglašen je najboljim na arhitektonskom konkursu za rekonstrukciju Savskog mosta.

Učesnici su, kako je objasnio Rade Mrlješ iz Zavoda za zaštitu spomenika, mogli da izaberu da li će staru konstrukciju da zadrže tako što će je uklopiti u svoj projekat, ili će da urade potpuno novo rešenje. Odlučili su se za drugu, unapređenu i funkcionalniju varijantu, ali sa prepoznatljivim lukom koji će čuvati uspomenu na stari most.

– Da je projektni tim odlučio da staru konstrukciju uklopi u novi projekat, sigurno je da bi bar dve trećine moralo da bude izgrađeno od nule. Sadašnji most širok je 16 metara, a novi mora da ima između 32 i 35. Između lukova nalaziće se po dve trake za automobile u oba pravca, a centralni deo namenjen je šinskom saobraćaju. Bela boja u kojoj će novi most biti ima i građevinsko opravdanje – pruža veću refleksiju pa se konstrukcija manje zagreva. Novi most odgovara trenutnom stanju tehnike i estetike gradnje mostova u svetu – zadovoljan je inženjer Aleksandar Bojović, član žirija.

Još je zadovoljniji gradonačelnik Siniša Mali koga posebno srećnim čini to što će po CIP-ovom proračunu novi savski most biti „pet puta jeftiniji” od Mosta na Adi izgrađenog u vreme demokratske vlasti u Beogradu.

– Novi most će koštati 30 miliona evra što je u poređenju sa Mostom na Adi, koji je sličnog kapaciteta, a u koji je uloženo 160 miliona bez pristupnih saobraćajnica, višestruka ušteda – napominje Mali i ističe nekoliko razloga za izgradnju nove konstrukcije.

Prvi je estetski – most koji trenutno postoji preko Save gradili su još Nemci i „ne uklapa se u viziju modernog i brzog Beograda”.

Drugi je saobraćajni, odnosno postojeća konstrukcija nema dovoljno kapaciteta.

Treći razlog je bezbednosni, pošto trenutni most na nekim mestima ima drvene šipove, minulih decenija je nekoliko puta prerađivan i više nije siguran.

Novi most biće pešački, biciklistički, drumski i tramvajski, a preko njega će u budućnosti saobraćati i metro.

Izborom CIP-ovog rešenja završava se jedna od najvećih urbanističkih enigmi u našem gradu koja je zbog protivrečnih informacija, još od najave rekonstrukcije, zbunjivala javnost. Govorilo se, između ostalog, da će novi most biti podignut na starim stubovima, a zabuni je doprineo i gradonačelnik koji je naglašavao da će prepoznatljivi luk biti isečen i podignut na spratni deo novog mosta na kome će biti različiti sadržaji za pešake.
Sada je već jasno da će nova konstrukcija na staru podsećati samo lučnim izgledom, a da će sedamdesetogodišnji luk i stubovi biti „proterani” iz komšiluka futurističkog „Beograda na vodi”.

O novoj lokaciji starog mosta odlučivaće građani

– Stari savski most nećemo rušiti, nego pomeriti. Građane ćemo pitati gde bi mogao da bude postavljen. On je deo istorije Beograda, ima sedam decenija i ne može da izdrži saobraćaj velikog intenziteta. Meni je palo na pamet da ovim mostom spojimo Veliko ratno ostrvo sa kejom kod hotela „Jugoslavija” – rekao je Siniša Mali.
Korišćenje stare konstrukcije je moguće, objašnjava Aleksandar Bojović, ali dodaje da su potrebne opsežne analize da bi se videlo kako će se most demontirati, premestiti na novu lokaciju, gde će se nalaziti nova lokacija i da li je to isplativo.

Bez druge nagrade

Druga nagrada na konkursu za rekonstrukciju, prema rečima Milutina Folića, nije dodeljena, dok je treća pripala projektu „DB Inženjeringa” iz Beograda. Otkup je dobilo rešenje „Most projekta”, dok dva rada nisu zadovoljila uslove konkursa.


Komentari16
e8540
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mihailo
Mnogo lep design mosta. Meni se svidja. Samo da nebude beo. Valjda ce se naci neko da ga oboji lepim bojama.
Radasin Filadelfija
Gospoda na valasti se takmice ko ce za svog mandata dici sebi veci spomenik! E Beograde sta si doziveo!
Djordje
Не могу у градском језгру Београда преко Саве да се граде мостови који забијају стубове у реку. То је одавно одлучена архитектонска константа Београда, њу не може да мења свака градска власт како јој се хоће, и поштовање тог захтева је један од основних разлога зашто је мост преко Аде тако импресиван и скуп. Овај предлог је потпуно неприхватљив јер не узима у обзир захтев број један за мост у градском језгру Београда, а и цела прича око метроа је очигледно накалемљена и није било довољно размишљања; одавно је планиран мост са метро касетама у другом нивоу и ово је сада одједном потпуна промена правца...
Bojan
Beogradu su potrebni širi mostovi sa većom propusnom moći, u suprotnom ćemo stalno imati probleme sa gužvama.
feliks56
Нико, од цењених коментатора, а још мање представника градске власти "нема петљу" да каже: "Београд је пренасељен град!!!" Док год буде постојао неконтролисан механички прираштај становништва овог града, описани проблеми ће бити ту. А у будућности ће проблеми које ће изазвати пренасељеност овог града бити све већи.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Arhiva Impresum O nama Kontakt Pretplata Oglašavanje Pravila korišćenja Biznis Klub Pravila o privatnosti

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja