sreda, 30.09.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
četvrtak, 01.12.2016. u 14:13 Jasna Vujičić, nutricionista
ISHRANA

Ukusne namirnice nisu uvek dobre i zdravlje

Slatka, masna, slana hrana sa aromama i aditivima, kojom se najčešće hrani čovek danas, uticala je da receptori ukusa promene „način izveštavanja” o zalogajima
Шећер ствара жељу да га увек једемо (Фото Пиксабеј)

Kada pojedete nešto veoma ukusno slatko, slano ili ljuto, da li se zapitate zašto vam toliko prija, a svesni ste da nije zdravo? Prvi korak u odgovoru na ovo pitanje je razumevanje kako ljudski receptori ukusa funkcionišu i saznanje da su dva razloga zašto je ukusna hrana manje zdrava od one neukusne.

Receptori ukusa daju pogrešnu informaciju: receptori ukusa su sićušne izrasline kojih je jezik pun (sa gornje strane) i koji predstavljaju nervne završetke preko kojih osećamo ukus hrane koju jedemo. Čula ukusa su grupisana u grupe (klastere) ovih receptora, tako da slatko uglavnom osećamo prednjim delom jezika, gorko zadnjim, dok su osećaj za slano i kiselo uglavnom razmešteni u levu i desnu stranu gornjeg dela jezika.

Kada bi se pila samo tekila ili šljivovica
Zamislite da sve što pijete ima ukus tekile ili domaće šljivovice i da se takva tečnost pije od malih nogu. Od navike na silnu žestinu receptori za ukus su se navikli na intenzivni ukus pića, pa sve drugo što se popije, a nije žestoko, ima blag, bezvezan ukus. Isti princip primenite na hranu pa ćete doći do zaključka da ukoliko u jelu nema onoga što jedete svakodnevno, imate osećaj da vam je sve bljutavo.

Prvi razlog što zdrava, nutritivno vredna hrana ima ukus kao recimo papir jeste što receptori ne znaju kakav je ukus one prave hrane. Za to neznanje smo sami krivi, odnosno kriva je upravo hrana koju volimo da jedemo – ona ukusna: slatka, masna, slana, sa obiljem aroma i aditiva, što sve utiče da su receptori promenili „način izveštavanja o zalogajima.

Drugi razlog zašto prava hrana nema pravi ukus je to što ljudi robuju svojim navikama. Šećer, mleko i mlečni proizvodi, kafa i meso – sve ovo stvara želju da ih uvek jedemo. Zdravo povrće poput brokolija nema isti efekat. Savremeni čovek je zavistan od masne, slane, prerađene hrane u tolikoj meri da to ne može ni izdaleka da se poredi sa šargarepom, jabukom, možda rukolom.

Kada (ne toliko zdrava) hrana koju obožavate ima intenzivan ukus, naravno da ćete misliti da je to prava hrana, a da je onaj zeleniš i sve ono što nije vaša omiljena hrana – bezukusno i loše. Promena je ipak moguća. Postoje metode da se promeni način na koji se oseća pravi ukus. Ako pođemo od toga da je svaki čovek prilagodljiv, što je potvrđeno mnogo puta, onda treba da se prilagodimo pravom zdravom ukusu. Treba da prestanimo da jedemo šećer, masno i slano, prerađeno, krcato aditivima… Sve to ima intenzivan ukus. Jedimo svežu, zdraviju hranu. Već nakon nekoliko nedelja moći ćemo da uživamo u pravom ukusu zdravih namirnica poput hrskave slatkaste šargarepe.

Zavisnost od šećera može da se pobedi, a promena u konzumiranju od prerađene hrane do prave, nutritivno vredne može da otvori vrata za užitak u svim onim zaista vrednim namirnicama koje su se ranije činile bezukusnim.

Komentari3
5e555
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Живко
Тврдим да су овакви савети постали и сами бљутави. Морамо поћи од чињенице да је човек сваштојед и да у његовој храни мора бити храна биљног и животињског порекла и само таква ће донети здравље. Оно што је међутим битно, јесте да при томе морамо имати меру у количини поједене хране, као и то да се морамо кретати да би смо то потрошили и без пес. Треба рећи да су овакви саветодавци они, који знају да је хране све мање, да ју је све теже произвести(све је мање обрадивог земљишта и све је мање оних који се баве пољ.), а нас је све више(преко седам милијарди људи гази земљу у овом тренутку). Према томе ево разлога за овакве савете!! Познато је да је биљно уље много теже за варење од животињске масти(али ко ће произвести толико масти!?). Шећер из репе и трске је наводно бели отров , али је то зато што је све теже обезбедити површине за његову производњу а и јевтиније је чоколаду засладити синтетичким заслађивачем(много јефтинији од шећера)-није битно што је и канцероген. Али нико не мисли..
Bojan
Jedem licno sve moguce (naravno u normalim kolicinama) sta god stignem a nemam problema ni sa holesterolom, ni pritiskom ni kilazom. Moja tajna je u treningu; na prilicno elitnom nivou doduse, ali ipak tvrdim da fokus bi trebao biti vise na stilu zivota, nego stigmatiziranju namirnica.
Ema
U redu secer, ali otkada mleko, mlecni proizvodi i meso spadaju u nezdravu "nepravu" hranu? Jabuke i sargarepe obozavam, kupus takodje, sve sto je sveze, ali brokoli.... Kao da se uopste mora jesti.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja