četvrtak, 28.05.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
utorak, 07.05.2013. u 15:00 Miroslav Lazanski

Mig-29M2 na srpskom nebu

Ono što je „Politika” pisala pre nekoliko meseci sada je prvi potpredsednik Vlade i ministar odbrane Aleksandar Vučić i potvrdio: Srbija će nabaviti nove ruske višenamenske borbene avione Mig-29M2, a naši piloti već se nalaze na preobuci za taj tip aparata. Ne toliko za nekakav rat, već više za čuvanje vazdušnog prostora u sistemu PVO. Jer, ako ste kandidat za ulazak u EU onda imate i obavezu da morate da čuvate svoj vazdušni prostor, da sprečite svaku mogućnost da nekakav oteti civilni avion preleti Srbiju i doleti, na primer, do Beča ili do Minhena. Tu obavezu možete da ispunite sa svojom avijacijom ili tuđom. Strane usluge su uvek mnogo skuplje.

Dakle, ministar odbrane Vučić ulazi u anale našeg vazduhoplovstva kao prvi ministar odbrane na ovim prostorima koji je posle 1987. godine nabavio nove supersonične avione za ovu zemlju. Jer, postojeće aparate Mig-29, eskadrilu sa 16 letelica, od čega je 14 bilo jednoseda, a dva dvoseda za obuku, SFR Jugoslavija je kupila od Sovjetskog Saveza u oktobru 1987. Zvanično smo tada te avione platili po 16 miliona dolara po komadu, mada iz dokumentacije, koju sam nedavno imao priliku da vidim, proizlazi da je celi posao kupovine 16 aviona sa svom pratećom opremom, raketama i rezervnim motorima koštao SFRJ ukupno oko 105 miliona dolara. To je i tada bila neverovatno niska cena. Mi smo tada dobili avione Mig-29 odmah posle Indije.

Godine su prolazile, avioni su se u uslovima sankcija i embarga održavali po sistemu „kanibalizacije”, s neispravnih aparata skidani su ispravni delovi, pa je i rat 1999. godine dočekan s poluispravnim letelicama. Piloti koji su tada u ratu leteli na migovima-29 bili su pravi heroji. Iz rata smo izašli s pet neoštećenih migova-29, jedan je posle pao na pripremama za aeromiting. Pre nekoliko godina preostala četiri aviona Mig-29 su remontovana i revitalizovana, radari su im dovedeni u „prvobitno stanje”.

No, kako avionima Mig-21 u našem Vazduhoplovstvu polako prestaje vek upotrebe, to se razmišljalo o avionu koji bi nasledio i Mig-21, pa i Mig-29 kakvog sada imamo. Najbolje rešenje svakako jeste Mig-29M2, jer tom rešenju odgovara cena aviona, postojeća logistika našeg vazduhoplovstva u kontekstu održavanja i remonta, pa i obuka pilota.

Naime, Srbija je još pod embargom NATO-a na isporuke visokosofisticirane vojne opreme, tako da kupiti ili dobiti na lizing avione poput F-16 blok 50, F-18, „tajfun”, „rafal”, ili „gripen” još nije moguće. Osim toga i cena tih aviona višestruko nadmašuje cenu aparata Mig-29M2. O održavanju i remontu da i ne govorimo, i u toj opciji sa avionima Mig-29M2 vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović” imao bi istaknuto mesto. U ovom času još nije precizno poznato koja je cena za Mig-29M2, pretpostavljam da nije iznad 32 miliona dolara po avionu, što, naravno, zavisi i od broja letelica koje kupujemo.

Prvobitno se govorilo o 12 Migova-29M2, s postojećih četiri aparata imali bismo opet potpunu eskadrilu. Opcije su bile osam jednoseda i četiri dvoseda, ili osam dvoseda i četiri jednoseda. Kako je verzija aviona dvoseda i jednoseda, zapravo, skoro ista naši piloti bili su za osam dvoseda i četiri jednoseda. Sada se govori o šest migova-29M2 i dva radara. Verovatno je reč o avionima koji su bili predviđeni za prodaju Siriji, jer upravo je šest komada već gotovo, i ovo je idealna prilika da Srbija dobije te nove avione. Što se tiče plaćanja, Moskva će nam dati vrlo povoljan kredit, jer je svaka kupovina takvih aviona, pre svega, politički posao. U svakom slučaju, ovakvu priliku da obnovimo borbenu avijaciju, pod ovako povoljnim uslovima, nećemo opet dugo dobiti.

Kada je reč o samom avionu Mig-29M2, ima kod nas „genijalaca” koji se pitaju koliko minuta takav avion može da leti vazdušnim prostorom Srbije, a da ne izađe izvan njega i sličnih „bisera”. Mig-29M2 ima bolje manevarske osobine nego što ih imaju avioni Mig-21, Mig-29, ili F-16, pa i F-18. Naime, Mig-29M2 ima manji radijus zaokreta. Jer, danas u vazduhu nije više najvažnije biti najbrži, već imati dobar manevar, odličan avionski radar i dalekometne rakete vazduh-vazduh. Dakle, Mig-29M2 vrši potpuni zaokret na visini od 3.000 metara, s maksimalnim potiskom, za 9,5 sekundi i s radijusom zaokreta od samo 650 metara. Tako nema straha da „izleti” samo tako iz Srbije.

Osim novog radara velikog dometa, verovatno s faznom rešetkom i digitalizacijom kokpita, Mig-29M2 ima konfiguraciju zmaja aviona sposobnu da podnese napadni ugao od 20 do 26 stepeni, a da se ne dovede u uslove prevučenog leta, te maksimalno „G-preopterećenje” i od +9 G jedinica.

Ukratko, sjajna mašina za vazduhoplovstvo kao što je srpsko.

Komentari86
ae4af
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Mišo K
Pa i angertina nije bila neka vojna sila ali ja na Foklandima potapala Britanske brodove jer je imala avione. A kad nemaš avione onda nemaš čime da se braniš!! Ne 6 treba da se kupi 30 aviona!!!
Geronimo Apach
Rusija je mala drzava i oni verovatno ne prave dobre i snazne avione ,a i vremenski uslovi nisu nesto strasni,to nije dobro kupovat ,bolje na zapadu kupit nekog plastikanera ,hahahahahahahaha.
mrki101ab ---
Firma DeAgostini prodaje u delovima maketu drvenog broda San Djovani Batista iz 17.veka u 100 nastavaka,sto je 25 meseci. Da li su nasi intelektualni i proizvodni potencijali sposobni da za slicno vreme integrisu na Orao radar naprimer sa MIGa21, bolju avioniku i eventualno kod Kineza unapredjene Rols-Rojs motore? Da li deca mogu da budu sposobnija od drzave?
Зоран
И онда уплови један амерички носач авиона класе Нимиц са три крстарице, својих 6.000 чланова посаде и 90 авиона и то је јача авијација од свих авијација балканских народа заједно.
Stefan Dostanic
Bob Tylor | 09/05/2013 17:23 Deo zemlje Srbije je okupiran, dovoljan razlog za nabavku. Razlog br.2, koji je već gospodin Lazanski navodio, ne može se pregovarati bez jake vojske, jer je jaka vojska neophodan uslov za koliko toliko normalnu pregovaračku poziciju.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja