четвртак, 15.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 05.03.2021. у 20:00 Миленија Симић-Миладиновић

Ђаци ће о Јасеновцу знати много више од једне реченице

У новом програму историје, по којем ће од септембра учити осмаци, међу кључним појмовима су геноцид, Холокауст, Јасеновац, Аушвиц, а од ђака се очекује да ће на крају разреда знати да укажу на узроке и последице историјских сукоба и ратова и дискутују о могућим начинима превенције конфликата
Лекције о страдању у логору у уџбенику за историју (Фотографије лична архива)

Други светски рат изучава се у осмом разреду основне школе и завршним разредима гимназије, али и у одговарајућим разредима средњих стручних школа у којима се бар годину дана национална историја учи и у трогодишњим профилима. Реторичко је питање да ли би се изнебуха бистрили уџбеници из историје с намером да се нарочито укаже на број реченица или страна посвећених геноциду, Холокаусту, страдању у логорима смрти да на телевизији није приказан филм „Дара из Јасеновца”.

Могло је то бити иницијална каписла за опсежну и стручну упоредну анализу ђачких књига које су наставници одабрали као једно, не и једино, наставно средство. Али и без те анализе, због наводно недовољно указаног простора и пажње Јасеновцу и геноциду над српским народом у НДХ у уџбеницима страних издавача, у завршници актуелне образовне реформе у Србији под знак питања стављен је квалитет свих уџбеника историје за основне и средње школе. Па и оних који су управо стигли на стручну процену тек скројени по новим програмима наставе и учења, који се (за сада) неће мењати.

У новом програму историје, по којем ће од следеће школске године учити осмаци, на пример, одмах иза Холокауста и геноцида, Јасеновац је, уз Аушвиц, нарочито истакнут међу кључним појмовима. Исходи учења, то је оно што би сваки ђак требало да зна, разуме и уме кад заврши разред, дефинишу да су осмаци у стању да идентификују основне карактеристике тоталитарних идеологија и наведу њихове последице у историјском и савременом контексту, објасне значење појмова геноцид и Холокауст, изразе ставове засноване на историјским аргументима, препознају пропаганду, стереотипе и идеолошку позицију у историјском извору, критички сагледавају информације из медија користећи се историјским знањима. Очекује се и да знају да образложе смисао неговања сећања на важне догађаје и личности из историје савременог доба, да укажу на узроке, елементе и последице историјских сукоба и ратова и дискутују о могућим начинима превенције конфликата, али и да истраже меморијалне споменике у локалној средини и учествују у организовању и спровођењу заједничких школских активности у вези с развојем културе сећања. Програмом зацртани исходи указују и да би ученици требало да покажу одговоран однос према културно-историјском наслеђу сопственог и других народа, да на примерима из савремене историје препознају важност поштовања људских права, уочавају одраз историјских догађаја и појава у књижевним и уметничким делима...

– На основу овог програма припремљени су рукописи уџбеника у којима је одговарајући простор посвећен људском страдању у НДХ, посебно у логору Јасеновац – објашњено је за наш лист у Заводу за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ), где се програми и кроје, а уџбеници достављају на стручну процену.

Досадашње и будуће уџбенике из историје, потврђују у ЗУОВ-у, потписују искључиво српски историчари, академици, наставници државних факултета, средњих и основних школа, међу којима су и најугледнији професори: Љубодраг Димић, Мира Радојевић, Момчило Павловић...

– Као аутор или коаутор уџбеника из историје за осми разред основне и завршни разред гимназије Завода за уџбенике тврдим да су теме геноцид над Србима у НДХ као и сам логор Јасеновац заступљени с јасним указивањем да се ради о усмераваном и организованом геноциду од саме НДХ у сопственим логорима, да је систем логора Јасеновац логор смрти, који по бестијалности и садизму превазилази све остале нацистичке логоре. Али уџбеник је само помоћно средство које наставник може да допуни другим садржајима и на најбољи начин прикаже ужасе јасеновачких логора смрти користећи историјске изворе, као што су фотографије па и делови филма – прецизира за „Политику” проф. др Момчило Павловић, директор Института за савремену историју.

На који се уџбеник конкретно мисли када се у јавности напомиње да се у њему Јасеновац помиње само у једној реченици, одгонетнули су стручњаци ЗУОВ-а.

– Реч је о страници из уџбеника историје за завршне разреде гимназије (трећи природног, а четврти друштвеног и општег смера). Аутор је проф. др Мира Радојевић, дописни члан САНУ и један од наших најбољих стручњака за савремену историју на југословенском простору, а издавач је „Клет”. На тој страници, где се Јасеновац помиње у једној реченици, налази се и антрфиле с биографијом Анте Павелића. Међутим, истраживачки настројени поједини медији нису нашли за сходно да прелистају тај уџбеник до краја и тридесетак страница касније пронађу пет страна посвећених злочинима, логорима, страдању Срба, причи о броју жртава у Јасеновцу... Али су уџбенику који је у том смислу најкомплетнији неоправдано спочитали мањкавости – указују у ЗУОВ-у.

Нарочито напомињу да су сви уџбеници условљени програмима наставе и учења у чијим се садржајима и исходима експлицитно помиње геноцид над српским народом, као и квислиншка творевина и њен поглавник који су за тај злочин одговорни. Наводи се и име Диане Будисављевић због њене улоге у спасавању хиљада српске деце од сигурне смрти у усташким логорима.

Коментари12
b667e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bozidar
Skoro dve strane u skolskom udzbeniku istorije za 8 razred su danas posvecene Jasenovcu. Pominje se i Diana Budisavljevic i najveca akcija spasavanja dece u II Svetskom ratu. Medjutim, film "Dnevnik Diane Budisavljevic", koji se kratko prikazivao u Srbiji, povucen je iz javnosti. U Hrvatskoj je taj film uvrsten u skolski program. Zasto ne i u Srbiji ?
Maiden
У уџбеницима се обрађује Јасеновац и Холокауст а наставнику је остављен простор да приближи проблематику. Шта је проблем? Завршни испит! Ученици су преокупирани завршним испитом, под стресом су и интересовање за градивом опада.
profa
Bilo bi dobro da neko pogleda udzbenike istorije za osmi razred pa da iznosi sud Promotivni udzbenici su inelektualno i moralno devastiranje prošlosti. Izostavljena je agrarna reforma i kolonizacija posle Prvog i Drugog svetskog rata, migracije, kolonizacija Srba iz Bosne i Hercegovine i Hrvatske.
Budimir
Jucer je u jednoj skoli veronauke kraj Rijeke uciteljica postavila ucenicima pitanje : Zadatak iz vjeronauka za školarce iz Kastva: ‘Kraj koga biste radije sjeli - homoseksualca ili Srbina?‘ Mozda bi trebali nasim djacima postaviti isto pitanje : ‘Kraj koga biste radije sjeli - Albanca ili Hrvata !
Luis
Nužno je obraditi i tragičnu sudbinu Jevreja u Srbiji.
Luis
I iz toga se može izvući dobra pouka.
Daca
@Luis-Da ti ne objasnjavam tragediju Srba i Jevreja,vidim da znas.Onda znas i za situaciju 100 za jednog.Ne pravdam Nedica,ali da komunisti nisu isterani,a Draza se malo smirio u Srbiji ne bi bilo ni Srba ni Jevreja.
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља