понедељак, 12.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 17.02.2021. у 10:31 Данијела Давидов-Кесар

Загађење ваздуха утиче на појаву дијабетеса и астме

Најновије студије показују да у свету око осам милиона људи умире због овог проблема, а у Србији око 10.000 грађана, иако стручњаци сматрају да је тај број далеко већи
(Фото: лична архива)

Одговор на питање колико загађен ваздух утиче на здравље грађана Србије моћи ћемо да добијемо после анализе коју ће урадити српски лекари у сарадњи са др Зораном Јовановић Андерсен, професорком епидемиологије за загађење ваздуха Универзитета у Копенхагену у Данској. Иако многи углавном знају да је загађење ваздуха нешто што је веома лоше, ипак, нису свесни да оно утиче на појаву разних обољења. Најновије студије показују да у свету око осам милиона људи умире због загађења ваздуха, а у Србији око 10.000 грађана, иако стручњаци сматрају да је тај број далеко већи. Професорка Јовановић Андерсен у разговору за „Политику” истиче да светски подаци говоре о томе да се број смрти повезаних са загађењем ваздуха удвостручио у последњих пет година. Донедавно, каже наша саговорница, знало се да загађење утиче на појаву пет болести (срчана обољења, мождани удар, рак плућа, хроничне болести овог органа и инфекције), а сада је потврђено да подстиче и јављање дијабетеса, астме код деце...

– Студије су показале да бебе док су у мамином стомаку могу да изгубе живот управо због загађења ваздуха. Деца могу да развију астму због овог проблема, а труднице могу да роде новорођенчад са мањом телесном тежином. У току су студије које ће нам показати какав утицај загађење има и на развој когнитивних функција и деменцију – додаје др Јовановић Андерсен.

Људи понекад и сами могу да примете да им смета загађен ваздух, јер почињу да се гуше или кашљу или им засузе очи. Осећају мирис бензина, дизела, дим цигарета, смога…

– Али, углавном већина људи не може да осети како заправо то загађење утиче на њихове крвне судове, на плућа и друге органе. Зато се загађење ваздуха назива „невидљивим убицом”. Астматичарима може да буде тешко, па морају увек да имају пумпицу код себе. Мислим да нисмо свесни колико оно што удишемо може лоше да утиче на нас. А то се акумулира годинама. Једноставно људи не могу негде да побегну од тога, једино да оду на море или на планину – наглашава епидемиолошкиња за загађење ваздуха.

Шта можемо да урадимо како бисмо удисали здравији ваздух и колико могу да помогну уређаји за пречишћавање ваздуха?

– Знам да се у Кини то доста користи. Али немамо студије које би то потврдиле. Претпостављам да све што може да утиче на то да се прочисти ваздух није лоше. Сваки корак ка решавању овог проблема је важан. Дуг је процес да се то реши. Али, битно је знати да постоји решење. У Европској унији опада загађеност ваздуха због бољих закона. Држава мора да ради на томе да људи удишу чистији ваздух, али и грађани и локалне самоуправе морају да ураде оно што је до њих. Одговорност је на свима. Мислим да је важно да људи добију информацију шта је оно што штетно утиче на њихово здравље и да се посаветују шта могу да ураде да то промене. Треба им рећи да ако иду у шетњу или на трчање обавезно одлазе негде где су паркови и зеленило. Треба избегавати улице са најфреквентнијим саобраћајем. Што се тиче ношења маски због загађења, треба рећи да то није довољно тестирано и доказано да помаже. Немамо податке о томе колико маске могу да буду ефикасне против загађеног ваздуха – појашњава наша саговорница.

​Анализе су показале да бебе док су у мамином стомаку могу да изгубе живот управо због загађења ваздуха

Њен став је јасан – треба подићи свест људи о томе колико је опасно да се греју на пећи које користе угаљ и дрва за ложење, који доприносе великим делом загађењу ваздуха у граду, али и кући, и угрожавају здравље целе породице. Опција је грејање на струју или централно грејање, за шта држава треба да омогући повољније услове за прикључивање. Уз то, битно је да се цигарете не пуше у кући. Када се отварају прозори у стану за луфтирање, треба отворити оне који се налазе у делу који није окренут ка улици.

– У Данској и многим европским земљама забрањено је и паљење стрњике, а то се у Србији често ради. Уколико би неки пољопривредник то овде урадио, сигурно би га комшија пријавио. У Србији се возе старији аутомобили, али то је део економске ситуације која је у Србији тежа. Може се смањити порез на аутомобиле који мање загађују, е-аутомобиле, и тако подстаћи транзицију ка чистијем саобраћају и ваздуху за наше грађане. Треба видети и како могу термоелектране да смање загађење околине, као и разна индустријска постројења, а и да се улаже у „зелену енергију”, у ветрењаче, сунчеву енергију, како би се смањила зависност од фосилних горива. У Србији има много „прљаве” индустрије. Треба доста политичке воље да се то реши – сматра др Јовановић Андерсен.

А ко је најугроженији? Професорка напомиње да су то хронични плућни и срчани болесници, деца, астматичари, старији људи, труднице, као и људи који живе близу неке саобраћајнице или индустријских погона.

– Али сви су изложени загађеном ваздуху. Тешко је одредити колико је удисање лошег ваздуха утицало на појединца, јер не постоји параметар који би дао одговор на то питање после, на пример, вађења крви – наводи наша саговорница.

Међутим, постоје лични монитори које особа може да носи у ташни и који коштају неколико хиљада евра, а захваљујући којима особа тачно може да зна где је забележен највећи степен загађења на основу њеног кретања. Овакви монитори могу да дају слику колико је човек изложен загађењу, и да ли је то било на послу, у превозу, код куће… То је будућност, каже она, иако још није могуће да то може масовно да се користи, јер су овакви монитори још скупи за масовну употребу.

– Проблем је што немамо студије из Србије, а увек су најбоље оне које се раде у матичној земљи. Планирамо да у сарадњи са професором др Небојшом Тасићем, из Института за кардиоваскуларне болести „Дедиње”, урадимо неке о утицају загађеног ваздуха на кардиоваскуларне болести. Кренућемо да радимо једну докторску студију о томе, а говориће се на ову тему и на предстојећем ХИСПА конгресу. Планирам да аплицирам за добијање новца из неких грантова за ову намену. Радује ме сарадња са лекарима из Србије – додаје др Јовановић Андерсен.

Њена порука је јасна: што више зеленила у градовима, шетња и вожња бициклима уместо аутомобилима може да допринесе да се загађење умањи. Важно је знати да није довољно да једна земља „очисти” своју територију, већ то мора да буде у целом региону да би све имало смисла, јер загађене честице – путују. Зато је јасно због чега је екологија у првом плану, јер управо Европа има интерес да на читавом Старом континенту ваздух буде очишћен.

Коментари4
7103e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ivana
Vožnja bicikla ulicom u kojoj iz svake kuće iz dimnjaka kulja dim od drva ili uglja. Ipak ne.
Dragana petrović
Pa ovde se narod vekovima grejao na ugalj i drva a samo ovih godina imamo zagađenje, nisu tu problem privatna domaćinstva i pušenje,lako se nalaze pravi zagađivači
aaa
Lepa prica za malu decu. Ko ce da plati novi elektricni automobil? Ko ce da plati prelazak sa grejanja na ugalj na gas? I najbogatijim zemljama na svetu ce trebati decenije, a do tada disacemo sta imamo.
Мома
A na sta utice zagrevanje? Nas narod ima dobru izreku za to.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља