Ово је период године када су у трговинама бројна сезонска снижења. Међутим, у односу на раније године актуелне понуде практично у већини продавница месецима не престају. Разлог нису уобичајена снижења која су прецизно дефинисана Законом о трговини, него је посреди пре свега лоша економска ситуација изазвана пандемијом и покушај трговаца да у скраћеном радном времену привуку што више купаца.
Редови које смо пред познатим модним трговинама виђали уочи празника, присутни су и ових дана, управо због константних „распродаја” и врло примамљивих цена које су ниже од редовних и до 70 одсто.
Међутим, овакве врсте подстицаја често носе и доста неправилности које Закон о трговини санкционише. Иначе, сезонско снижење је, према прописима, продаја робе по сниженој цени након протека сезоне и може се организовати највише два пута годишње. Сезонско снижење започиње у раздобљу између 25. децембра и 10. јануара и 1. и 15. јула и може трајати највише 60 дана.
Зоран Николић, потпредседник Националне организације потрошачких организација (НОПС) каже да је јасно да трговци на овај начин покушавају да надокнаде очигледне губитке које су имали у продаји и да ово може бити добро за купце јер ће коначно да упознају права снижења.
– Међутим, закон се не може кршити чак ни када иде у корист потрошача и мора се прецизно користити терминологија и правила која налаже Закон о трговини јер на тај начин трговци непосредно едукују потрошаче. Рецимо, код акцијског снижења робе, где је трајање такве понуде ограничено на 31 дан, један артикал не може да буде на снижењу дуже, као ни да се – када то снижење истекне ” опет нађе у истој понуди. То је, у противном, чиста обмана купаца – каже Николић.
Он саветује купце да им не буде приоритет колики је проценат снижења цене одређеног производа него да се приликом куповине воде тиме колико сада нешто кошта и да ли им такав производ треба, а не да га купују само зато што је на снижењу.
Продајни подстицаји које предвиђа Закон о трговини морају да буду јасно истакнути (да ли је реч о акцији, снижењу или распродаји). Мора да буде прецизно и јасно истакнуто на коју се робу односи, период важења – датум почетка и истека снижења, а у случају распродаје и назнака „док трају залихе“. Трговци су такође у обавези да поред снижене јасно истакну и претходну цену.
Најчешће се у свакодневној куповини сусрећемо са такозваном акцијском продајом, а то је понуда по цени која је нижа од претходне и траје највише 31 дан.
У НОПС-у подсећају да трговац који организује акцијску продају са роком важења до три дана не мора да истакну снижену и претходну цену, већ јасно одређење процента снижења.
– Трговац је дужан да се придржава истакнуте цене и услова продаје. Уколико је оглашена цена истакнута уз робу коју купује, она мора и приликом издавања рачуна бити обрачуната. Често се дешава да акцијска цена која се налази уз артикал на каси буде занемарена и да се потрошачу обрачуна виша цена, односно она на коју је оглашен попуст. Наглашавамо да у тим ситуацијама купци имају право да захтевају да плате износ који је истакнут, а уколико их трговац одбије могу да га пријаве тржишној инспекцији – наводе у овој организацији.
У трговинама се често може видети и распродаја односно продаја по нижој цени у односу на претходну, а она се организује у случају затварања радње, продаје одређене робе...У том случају, по Закону о трговини, трговци су дужни да физички издвоје робу која је на распродаји. До краја распродаје трговац не сме да наручује и укључује у распродају нове количине робе која је већ на распродаји.
У појединим радњама јуче су нам на питање о каквим снижењима је тренутно реч, рекли да су то сезонске распродаје и да се не зна колико ће трајати.