„Парна локомотива” која је деценију вукла Титов „Плави воз”, а последњих 37 година красила простор између Поште 6 и некадашње Главне железничке станице, биће измештена. Планирано је, како је рекао Марко Стојчић, главни градски урбаниста, да буде премештена неколико метара даље на први колосек Железничке станице. Тај простор требало би да буде уређен и да представља такозвани унутрашњи плато Савског трга.
– „Плава локомотива” биће пребачена на први колосек на место одакле су некада полазили возови. Тренутно се ради пројектна документација, а ако све буде како треба, овај план могао би да се реализује следеће године – рекао је Стојчић. Предвиђено је и да на платоу иза зграде некадашње Железничке станице, а будућег Историјског музеја Србије, буду оформљене и културне институције попут позоришта, али и јавна гаража.
Почетком јуна прошле године појавиле су се прве назнаке да би „Плава локомотива” могла да буде премештена, али се тада чуло да би она требало да се нађе ближе улазу у Железничку станицу. Ипак, врло брзо су ове вести демантоване па је речено да се од тог посла одустало. У „Железницама Србије” су већ тада истакли да ова локомотива, која је претходних година поприлично оронула, мора да иде на рестаурацију.
– У програму пословања „Железница Србије” ад, чије је доношење у току, планирана су средства за рестаурацију музејских експоната, па самим тим и поменуте локомотиве. Требало би имати у виду и то да су заштита и рестаурација музејских експоната прописане Законом о заштити културних добара и подлежу строгим музеолошким прописима. У контакту смо са надлежним органима из града који су заинтересовани да се један број локомотива из Фонда Железничког музеја, међу којима је и „Плава локомотива”, изложи у склопу уређења на простору Савског трга и околине – кажу у „Железницама”.
„Плава локомотива”, односно парна локомотива серије ЈЖ 11-022, једна је од првих која је вукла „Плави воз”. На његовом „челу” била је од 27. марта 1947. године па наредну целу деценију. Произведена је у фабрици „Маваг” у Будимпешти 6. фебруара 1947. године тако да би ускоро требало да „прослави” 74. рођендан.
Припада групи брзовозних парних локомотива, а у свом златном периоду достизала је брзину од 90 километара на сат. Дужина парњаче са такозваним тендером, где се складишти угаљ, јесте око 21 метар. Тендер може да прими 21 кубни метар воде и 9,5 тона угља. Тежина локомотиве је 85 тона, а тендера од 57,6 до 60,6 тона.
Од 1947. до 1978. године парњача је прешла више од 1.600.000 километара.
– Југословенске железнице ремонтовале су 63 овакве локомотиве, а ова је једини сачувани примерак у Србији и припада Техничкој збирци Железничког музеја. Као спомен-обележје на место на коме се тренутно налази постављена је 10. априла 1984. године. Парњачу са спомен-плочом свечано је открио један од машиновођа „Плавог воза” Милорад Гроздановић. То је урађено поводом обележавања троструког јубилеја – стогодишњице пруге Београд–Ниш, тридесетогодишњице радничког самоуправљања ЈЖ-а и Дана железничара – кажу у „Железницама”.
Припрему за излагање ове парњаче радили су „Гоша” шинска возила из Смедеревске Паланке, ЖТО „Београд” и тадашњи ООУР за вучу возова „Београд”.
Железнички музеј у Београду чува и оригиналну локомотивску књигу у којој су сви подаци од момента њеног приспећа до 1978. године када је искључена из саобраћаја.
Сат који „бди” над Савским тргом
У току ових дана обављале су се опсежне припреме да би Савски трг и споменик Стефану Немањи засијали у свом правом светлу. Пре неколико вечери уређен је и сат изнад главног улаза у некадашњу Железничку станицу. На ово место постављен је одмах по отварању зграде 1885. године, али је ново „срце” добио после завршетка Другог светског рата јер је тешко оштећен у току бомбардовања 1944. године. У сат је те године стављен нов механизам, али је са њега скинута чипка од кованог гвожђа која га је красила. Од тада па до данас овај оријентир готово непрекидно дочекивао је и испраћао путнике, „опомињао” и обавештавао пролазнике о времену. Знало је његово „срце” повремено да стане, али су га врло брзо у живот враћали радници „Железница”. Чак и онда када је из њихових руку зграда прешла у надлежност Дирекције за имовину.
Промена траса линија јавног превоза
За време свечаног откривања споменика Стефану Немањи на Савском тргу, данас од 17 до 24 часа и 27. јануара од 17 до 22 биће измена на линијама јавног превоза, саопштено је из Секретаријата за јавни превоз.
Укидају се трамвајске линије 7, 9 и 12, а појачавају 6 и 11Л.
На потезу Омладински стадион–Бањица успоставља се трамвајска линија 9Л, док ће трамваји 6 и 14, као и 11Л и 13 радити без измена.
– Аутобуси 3А, 51, 511, 601, у оба смера, ићи ће трасом: Савска – Николаја Кравцова – Булевар Вудроа Вилсона – терминус „Београд на води”.
– 36 ићи ће у оба смера трасом: Немањина – Кнеза Милоша – Булевар војводе Путника и даље редовно.
– 52, 53, 56 и 56Л возиће: Савска – Николаја Кравцова – Булевар Вудроа Вилсона – Земунски пут – Карађорђева – Црногорска – Југ Богданова – Зелени венац.
– 78 и 83 ићи ће у оба смера: Трг Славија – Немањина – Кнеза Милоша – Мостар – Савска – Николаја Кравцова – Булевар Вудроа Вилсона – Земунски пут и даље редовно.