Пожаревац- Након што је у октобру, због низа неправилности у потпуности поништен тендер за градски и приградски превоз у Пожаревцу, по моделу јавно-приватног партнерства на 15 година, град је расписао нови. Рок за подношење понуда је 5. март, а процењена вредност набавке је око 2,8 милијарди динара без пореза. Подсетимо да је током прошле године Пожаревац спровео јавну набавку и уговор доделио фирмама„Дуга” из Петловаче код Шапца и „Континентал турс” из Куле код Малог Црнића. Након жалбе „Ариве Литас”, Републичка комисија за заштиту права понуђача у поступцима јавних набавки поништила је цео процес, утврдивши између осталог да је јавна набавка покренута иако није била предвиђена у годишњем плану, што иначе предвиђа Закон о јавним набавкама. Утврђено је и да је наручилац пропустио да именује грађанског надзорника, јер је реч о набавци већој од милијарду динара, те да је одлука о покретању тендера два пута донета са различитим процењеним вредностима, а под истим датумом и заводним бројем.
Град Пожаревац је у међувремену јавну набавку уврстио у овогодишњи план и у буџету планирао око 102 милиона динара за ту намену, што претходно није био случај, а грађанског надзорника није ни именовао јер је дошло до измена Закона о јавним набавкама, па та обавеза више не постоји. Међутим, услови у конкурсној документацији готово да нису измењени и ослањају се на претходну Студију јавно-градског и приградског превоза путника на територији града и пројекат јавно-приватног партнерства, које је усвојила Скупштина града Пожаревца, а сагласност дала Влада Србије. И даље се од понуђача траже 25 аутобуса на компримовани природни гас (ЕЕВ категорије), које како је раније тврдила „Арива”, у Србији поседује само „Дуга” из Петловаче. Обавеза будућег партнера је капитално инвестирање у процењеној вредности од 690 милиона динара, и то половину износа у првој години за набавку 25 возила на КПГ погон, док је преосталих 345 милиона динара за опремање и занављање возног парка, најкасније у осмој години.
У првој фази предвиђен је период припреме који траје најдуже шест месеци од дана закључења уговора. Приватни партнер је у обавези да најпре оснује друштво посебне намене и прибави лиценцу за вршење превоза путника у друмском саобраћају. Истовремено ће преузети тренутне линије, увести електронску наплату карата у свим возилима, а у периоду припреме путнике превози без застоја. Након истека тог периода почиње друга фаза када ће друштво посебне намене почети са пружањем уговорене услуге са 25 аутобуса на компримовани природни гас ЕЕВ категорије уз обнову возног парка најкасније у осмој години од дана закључења уговора, тако да у том моменту сва возила буду старости највише девет година. Најмање једном годишње приватни партнер је обавезан да изврши анализу тренутних линија и да предложи евентуалне измене .
Како „Политика” незванично сазнаје, „Арива Литас” ће учествовати и на овом тендеру, али није познато са каквом понудом, с обзиром на чињеницу да тренутно не поседује, нити закупљује тражене аутобусе.
Иначе, у Пожаревцу од почетка септембра, без обзира на исход тендера, јавни превозе врше фирме из Петловаче и Куле, без уговора и основа за наплату услуга. Из Градске управе тврде да им они не плаћају услуге. Град је у међувремену „Ариви” морао да рефундира трошкове од око три милиона динара након поништења јавне набавке.
Ко ће превозити ђаке до окончања тендера?
Иако се ђаци у школске клупе враћају 18. јануара, у Пожаревцу је тек пре неколико дана расписана јавна набавака за превоз основаца и средњошколаца, а рок за подношење понуда истиче 27. јануара. Претпоставља се да град у међупериоду рачуна на фирме из Куле и Петловаче које су и до одласка на расупуст превозиле пожаревачке ђаке, без икаквог уговора. Јавна набвака превиђа превоз ученика у периоду од шест месеци, док се не оконча поступак јавно-приватног партнерства за превоз.
Кривичне пријаве због тендера
Тендер за градски и приградски превоз у Пожаревцу стигао је и до тужилаштва. Пожаревачки покрет „Јасно и гласно” поднео је крајем прошле године кривичне пријаве против начелника Градске управе Пожаревца и председника комисије у спорном тендеру, „због дискриминаторних и привилигованих услова који одговарају једном, унапред познатом понуђачу”, као и против власника фирми којима је првобитно додељен посао, и њиховог консултанта, због, како наводе, „подношења понуде засноване на лажним подацима и противправних радњи у намери да утичу на доношење одлука наручиоца”. За сада није познат исход.