субота, 06.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 24.12.2020. у 18:00 Др Реља В. Јовановић

Искакање из шина

Од 1950. до 2000. године (приближно), сем оправака након хиљада удеса на ЈЖ и касније (где је око 40 одсто било у Србији), ремонти пруга нису вршени у законским роковима, а и када су вршени, све су лошије обављани како је време пролазило
(Фото Д. Ђилас)

Сведоци смо, последњих десетак година, бројних исклизнућа теретних возова са цистернама, углавном натоварених опасним материјама или колима натоварених већим котуровима лима. Сви ти возови су, према пратећој документацији, састављени од исправних кола правилно увршћених у воз. За Железнице у Србији, сретна је околност да ти терети долазе из Бугарске, Румуније, С. Македоније и Црне Горе, а крајње дестинације су: Зворник, Шабац, Нови Сад, Смедерево. Од 2015. године превоз обавља више карго-компанија са лиценцом да могу вршити превоз робе железницом на пругама које су поверене  предузећу „Инфраструктура железнице  Србије” а. д.

 Из бројних разлога, од 1950. до 2000. године (приближно), сем оправака након хиљада удеса на ЈЖ и касније (где је око 40 одсто било у Србији), ремонти пруга нису вршени у законским роковима, а и када су вршени, све су лошије обављани како је време пролазило. Паралелно, све је био лошији надзор надлежних служби да се правилно – технички, економски и правно примењују законске одредбе за рад железнице. Тај стил железничког рада и живљења је по републикама раније и сада исти, али фронтални напад, често нестручан и некоректан, на западном Балкану, присутан је само у Србији. Занимљиво, до 2011. године таква „пажња” потписаном – није позната!

Интересантни за анализу су удеси возова из Димитровграда за Шабац; веома су сложеног узрока, који за дијагнозу и санацију узрока траже знања које железничари (од Кумровца до Ђевђелије) немају, нити су на Балкану имали 100 година уназад! Ради сложености – то се у тексту не објашњава, а по интересовању државе и јавности аутор је спреман да то јавно изнесе.

Сада имамо два слична удеса возова са поменутим цистернама. Први се десио 21. новембра, а други 28. новембра  2020. године. Важност догађаја је приморала и гдина министра да изађе

на место другог удеса, где је вероватно чуо стандардну причу „да пруга не ваља” (а, она је државна, одувек, и удеса не би било да је у исту улагано!). О утицају људи, превозника, квалитета возила и знања особља на возу, у одржавању возила и техничког кадра – нема података.

 С обзиром на то да је министар, вероватно, добио информацију о лошем стању пруге, а не и о философији кретања воза и рада Железнице деценијама, изјавио је да треба железницу модернизовати, што је неспорно. Али, за санацију стања пруга где су искакали ови возови, треба уложити  од две до три милијарде евра, а тај процес мора трајати бар три

године, ако не и више, те ако се не одраде едукације запослених, од машиновође до доктора разних наука (сем економије и права!), који аспирирају да раде по техничким задацима на Железници – исти и слични возови ће опет искакати, државу и Железницу ће свакодневно критиковати аматери лоших намера ( за које воз који не иде тунелом испод Вуковог споменика – туда иде, помињаће и осцилације цистерни и одржавање пруга који то не разумеју, одржавање цистерни који то довољно не познају, итд.), док се многи добри људи на Железници – неће осећати пријатно.

Закључак: министар заслужује да му се дају праве информације, од компетентних људи, а не од разних, на Железници помињаних: „елитних инжењера”, „стручних громада” и  „гиганата”, који то нису.

Проф. емеритус

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари11
4571c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dimitrije Milutinović
Коначно! Професоре, рекли сте да "су за анализу веома интересантни удеси возова из Димитровграда за Шабац, да су веома сложеног узрока и да железничари на Балкану немају знања за дијагнозу и санацију узрока". Верујем да је то везано и за исклизнуће возова на зајечарској прузи. Радо бих слушао Ваше излагање за речено и искрено се надам да ће држава или нека научна установа организовати Ваше јавно публиковање овог проблема или израду студије која би дала одговоре на питања која се гурају под тепих
Александар Симовић
Да подсетим читаоце Политике: пре три године у стечај је отишла ГОША ФШВ - једина фабрика путничких вагона на Балкану. У тој фабрици су се производили нови и ремонтовали постојећи путнички вагони, а у просшлости (пре 2011.) и теретни. Након приватизације 2007. до 2010. године било је подношљиво стање, али од 2010 почело је пропадање. И данас су само остала сећања на ту фабрику... Тужно.
Уа политичари
Прво поздрав господину Јовановићу. Господин Јовановић је (по мом мишљењу) у већини ствари у праву а можда и за већину али ја нисам довољно стручан да бих могао то докучим. Што се тиче уништене инфраструктуре и теретних кола (путничка кола "пулмани" су одавно уништени начисто и отишли у старо гвожђе) оно је више него присутно. Нажалост, не постоји заинтересованост државе да се ови проблеми реше. Држава нема снаге ни воље да то реши и то је туга жива.
Danimir
Dragi moj profesore, ovaj problem je veoma kompleksan , rešenja donekle i apsurdna, ali nije rešen već decenijama, bar ne na stručan način i uz optimalno utrošena sredstva. Najlakše je identifikovati problem održavanja i pruga i vozila, ali nije realno izvršiti rekonstrukciju cele mreže i svih vozila. Analizirao sam više vaših naučnih radova na ovu temu, a i lično sam se bavio ovim problemom i mogu da zaključim da bi Železnici, kao i Ministarstvu saobraćaja bilo veoma korisno da Vas angažuju.
borko
200 na sat. U zemlji srbiji. Ma daj. 80 puna kapa.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља