Уважавајући одлуку државног и просветног врха, на основу препорука Кризног штаба, јуче су на настави у школским учионицама били само млађи основци, од првог до четвртог разреда, док су старији ђаци осмолетки, као и средњошколци, часове похађали на даљину. По тако измењеном режиму рада предвиђено је да образовни систем функционише наредне три седмице, што значи до последњег радног дана у првом полугодишту (18. децембра) и почетка зимског распуста (21. децембра). Иако се могло помислити да ће, без старијих ђака у крилу, једносменски рад сада моћи да организују и оне осмолетке које су због просторних и кадровских могућности биле приморане да часове за најмлађе ђаке држе и по подне, измена у распореду углавном није било. Вишак расположивог простора не значи ништа кад у њему с децом нема ко да ради, закључак је који се намеће у разговору с руководиоцима образовних установа.
Ноћна мора директора осмолетки – да због епидемиолошких разлога недељама остану без учитеља – у многим школама се обистинила. Десетковани учитељи махом су у изолацији због контаката с ближњима који су оболели од ковида 19. Отуда у пракси оно што прописима није предвиђено, а што су надлежни уверавали да се неће догодити – прекомерни рад просветних радника нештедимице одлучних да не дозволе да ђаци губе часове. Више учитељица прво предају својим ђацима у две групе у преподневној смени и додатно онлајн за ученике који одлуком родитеља не иду на наставу у школи, а затим све испочетка у поподневној смени замењујући колегиницу која не може да дође на посао из епидемиолошки оправданих разлога.
– Вагали смо на колегијуму које су предности а које мане евентуалног покушаја рада у једној смени и закључили да то код нас није могуће, пре свега због дефицита наставног кадра, који у ради у две смене, јер немамо кога другог да ангажујемо као замену за наше учитељице, али ни за часове енглеског језика и верске наставе, где би било веома компликовано ускладити обавезе ових наставника. Одлучили смо да се настава за млађе разреде реализује као и до сада, а то значи у сменама пре и после подне, тако да у току дана часови најкасније почињу за групу од 15.30 сати, која завршава с наставом после 17 часова – објашњава Драгољуб Гачић, директор Основне школе „Никола Тесла” у Винчи.
По броју ученика то је највећа осмолетка у Србији, која само од првог до четвртог разреда има двапут више ученика него што од првог до осмог укупно имају многе основне школе. Само у млађим разредима има 1.200 ученика, распоређених у четири објекта, у матичном здању у Винчи и у још три у Лештанима, Болечу и Ритопеку. Да би се настава неометано одвијала пет учитељца ове школе свакодневно раде малтене од јутра до сутра, прво са својим одељењима у преподневној смени, а у поподневној са одељењима колегиница које су на одсуству због короне. Осим тога, илуструје Гачић, учитељице из продуженог боравка премештене су да раде у редовној настави, а уместо њих са ђацима у боравку раде педагог, психолог, логопед, или други наставници, јер учитеља који би радили као замена – нема.
– Веома је тешко. Немамо много оболелих колега, у највећој мери су у изолацији због контакта са зараженима. Имамо још три недеље до полугодишта, напорно јесте, али како смо издржали до сада, истрајаћемо и до распуста. Одбројавамо дане, још 14 радних – каже Гачић, као и да је „истина жива да родитељи масовно повлаче децу из непосредне наставе у онлајн режим школовања”.
– У септембру је за млађе разреде број молби да деца уче на даљину био занемарљив, свега 15 од наших 1.200 ђака. Само у току прошле недеље добио сам око 100 таквих захтева, а они и даље пристижу. За сада око десет одсто наших ученика од првог до четвртог разреда на захтев родитеља уче на даљину – указује директор највеће осмолетке у Србији.
Максимално два контролна седмично, и то у школи
По званичном упутству Министарства просвете, распоред писмених задатака и писаних провера дужих од 15 минута које се уписују у дневник, неопходно је ревидирати и најкасније данас објавити за свако одељење на огласној табли и званичној интернет страни школе. Може да се планира највише једна провера у дану, а две у наставној недељи. Наставник има обавезу да обавести ученике о садржајима програма наставе и учења који ће се писмено проверавати према распореду најкасније пет дана пре провере. Сви писмени и контролни задаци који се раде дуже од 15 минута за млађе основце реализују се у школи, уз поштовање свих епидемиолошких мера.