понедељак, 25.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 30.11.2020. у 18:00 Бошко Јакшић
ПОГЛЕДИ

Ковид у цркви, ковид из цркве

Није ово напад на православље, што је извитоперени аргумент бранитеља вере. Пандемија је изнад свега нама знаног. Цркву је напала корона, а ако она сматра да не треба да се брани препуштајући се божјој милости, то не важи за државу, која је дужна да своје грађане штити

Корона, та милозвучна реч која на латинском означава круну, покорила је свет 2020. и по свему судећи биће доминантна тема и у времену које долази.

Вирус је глобалној привреди нанео билионе долара штете, милијарде ђака одвојио од школа, стотине милиона оставио без посла, људе гурнуо у самоизолацију, ставио им маске на лице и наметнуо да се према најбољим пријатељима односе као према најгорим непријатељима.

Негде у ово време 2019. у кинеском граду Вухану евидентирани су први пацијенти заражени мутантом САРС вируса корона. За годину дана, болест позната као ковид 19 заразила је више од 59 милиона људи и узроковала смрт најмање 1,4 милиона.

У тих 12 месеци Србија је прескочила Кину по броју заражених, а по броју нових случајева у једном недавном дану била је 12. у Европи и 16. на свету, показују подаци сајта „Ворлдомитерс”.

Необична је трајекторија исцртана у том периоду. Од шарлатанског омаловажавања „најсмешнијег вируса на свету”, преко трке за респираторима које је председник скупљао „као дабар”, његових претњи да ће бити „мала гробља да приме све нас”, до славодобитног проглашења победе. Онда све испочетка, да би се дошло до тачке на којој здравственом систему прети колапс.

Само је политизација константна. Власт није ни у временима највеће опасности по здравље народа успела да се одрекне навике да све држи под контролом. Да командује и областима које би требало да буду искључиви забран експерата. Притом се, фарисејски, крије иза „струке” стварајући моћном пропагандом утисак да политичари слушају лекаре.

У драму је последњих недеља убачена и Српска православна црква, којој је ковид 19 прво узео митрополита Амфилохија, а потом и патријарха Иринеја – који се, нема сумње, заразио на сахрани у Подгорици. Показало се да нема божје заштите.

Ковид 19 је Зоро осветник, који црквеним достојанственицима враћа што су проповедали да је вирус „божја казна” либералним друштвима, да га лече тамјан и молитве и да се у два миленијума хришћанства никад нико није заразио на причешћу, па ни свештеници.

Многима наук није помогао. Током молитвеног испраћаја патријарха у Саборном храму Светог архангела Михаила, мало њих је поштовало мере заштите. Изнад одра била је постављена прозирна плоча која је повремено дезинфикована, али целивање ковчега и крста је само смањило, не и уклонило ризике.

Синод СПЦ позвао је потом на „стриктне” епидемиолошке мере у Храму Светог Саве, али исте сцене су се понављале. Епископ крушевачки Давид, дан пошто је служио опело патријарху, пребачен је у болницу због вируса корона.

Иако изузетака од мера заштите не би смело да буде, власт се није мешала. Држава је на неколико дана капитулирала пред црквом. Председник је одласком на погреб Амфилохију и говором Иринеју желео да ублажи сукоб са делом владика који га сматрају „велеиздајником” због косовске политике.

Председник је непримерено себе ставио у први план, што је допринело општој конфузији. Зашто је пет медија објавило вест о смрти Иринеја дан раније, када и председникова бивша супруга? Зашто је он сутрадан први објавио вест на свом инстаграм налогу када би се очекивало званично саопштење Синода или лекарског конзилијума? Зашто је после краће достојанствене беседе морао да у опроштајно слово убаци себе и своју породицу, уместо да то остави за неку каснију прилику или мемоаре?

Изазвао је бујице бесних и огорчених коментара на друштвеним мрежама на исти начин као када се представи као гласноговорник Кризног штаба, коме је директно оборио поверење јавности и довео до тога да постане мета опорих подсмеха.

Понављају се два симптома: председников да доминира и да диже свој рејтинг, и многих грађана који се оглушују о савете било да долазе од државе, лекара или цркве. Талибани короне игноришу све превентивне мере. Тврде да су им угрожена верска права. Одбијају да схвате да ковид 19 не мари ни за људска ни за верска права, ни за границе, ни за социјални статус или ниво образовања. Показује се – ни за године.

Није ово напад на православље, што је извитоперени аргумент бранитеља вере. Пандемија је изнад свега нама знаног. Цркву је напала корона, а ако она сматра да не треба да се брани препуштајући се божјој милости, то не важи за државу, која је дужна да своје грађане штити.

Тешко је разумети зашто неки људи себе и друге излажу ризику и игноришу позиве које смо чули стотинама пута. Експерти поручују да би стриктно поштовање ових мера за само две недеље обуздало пандемију, али узалуд.

Превише је оних који умишљају да их корона „неће”. „Баш ме брига”, дрчно понављају махом млади опседнути клабингом по местима која раде до зоре, а полиција не реагује. Сутра, кад се заразе, тражиће да им се лекари и медицинске сестре у потпуности посвете. Очекиваће солидарност на коју су пре тога били имуни. Добиће је, али зашто све мора да иде пост фестум? Зашто неко сам мора да оболи, или да му страда неко близак, да би схватио колосалну опасност од тог микроскопског вируса?

Лична одговорност пречесто не функционише. Не помажу ни истраживања која кажу да ношење маске смањује ризик од заразе најмање два пута. Држава је дужна да одговорне грађане заштити од неодговорних.

Нема времена за чекање. Долази сезона грипа. Бранимо се како морамо пре него што покуша да нас одбрани респиратор. Ситуација је таква да захтева реаговање на дневном нивоу, па разлуђују дани политичке пасивности и тврдоглаве одбране кафића и клубова као да су кључни генератори економског развоја.

Волео бих да не морам да мислим о ковиду 19, али морам. Живимо у орвелијанском свету. Да тријумф смрти не би био потпун, радије ћу признати да се плашим и да поштујем све мере, него да се придружим ковид 19 идиотима.

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари44
a66fa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milenko popić- etnoseljak
Biti ozbiljno sklon stanovištima npr. Ljiljane Smajlović, a složiti se istovremeno i sa gosp. Jakšićem ozbiljan je napor. Ipak, u pogledu pitanja upućenih predsjedniku države povodom postupaka u momentu Patrijarhovog preminuća, dajem mu za pravo. Niti na jedno ne bi se, iz pozicije elementarnog reda, mogao dobiti suvisao odgovor. Ne bi ga, doduše, mogao dati ni gosp. Jakšić, na pitanje otkud on, nesumnjivo, zna kako je bolest patrijarha napala baš u Podgorici?
Sofija
Prica o covid-19 je prica o kontroli. Opravdan strah za zdravlje i zivot, a sa druge strane manipulacija da se prikrije kolaps finansijskog sistema, ali mi zelimo pre svega da sacuvamo zivote. Nasa crkva je prva postovala mere vakcinacije i jos u XIX veku nije htela da vencava bez potvrde o imunizaciji. Postoje i granice nametanja kontrole. Vojska moze da se podredi naredbama fantomske SZO, ali duhovnost ne moze da se svede na diktat i neko mora da posalje poruku da vidi igru kontrole.
Neva
Arhijereji SPC i patrijarh nisu protiv maske. Ali je ne nose. Nisu ni protiv mera zastite. Ali ih ne primenjuju. Za primer pastvi ?
Славољуб
Докторка, ја се слажем да сви треба да се жртвујемо. У мом малом селу, седам комшија је умрло. Немамо сада ни попа.
Биџа из лијане
Елем, у најлибералнијом од свих либералних држава света, Калифорнији, затворили су храмове и забранили верницима окупљања. 3бог ковида, јер су цркве извор заразе. И све би то било лепо, али нису затворили клубове, стриптиз-барове и остала места забаве. Поједини свештеници су због тога пререгистовали цркву у стриптиз бар како би људи могли да дођу и да се помоле. На растојању и маскама на лицу. Ето како тоталитарни системи попут нацизма, комунизма и либерализма гуше веру.
Урош, Сан Диего
@Биџа из лијане: ти то знаш боље од нас који живимо у Калифорнији? Хајде, брате, дај нам адресу...па да их пријавимо.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља