Увођење ванредне ситуације у било којој општини не подразумева обавезно прекидање непосредне наставе у школама, нарочито када је за све ученике на републичком нивоу обезбеђено да могу да прате наставу посредством Јавног медијског сервиса, истичу у Министарству просвете, науке и технолошког развоја.
На нивоу јединица локалне самоуправе штабови за ванредне ситуације имају мандат да на основу анализе епидемиолошких података и других релевантних информација донесу одлуку о увођењу ванредне ситуације и мера које се односе на грађане, установе и организације у тој средини. Међутим, општине се, преко школских управа, морају обратити просветном врху чија је сагласност неопходна да би се променила организација рада образовних установа.
− На основу одлуке о увођењу ванредне ситуације локални кризни штаб обраћа се надлежној школској управи са препоруком о промени начина рада школа. У складу са законом и стручним упутствима које је донео републички Кризни штаб за сузбијање ковида 19, ресорно министарство одлучује о давању сагласности за промену организације рада установа образовања и васпитања на одређеној територији. Осим у Врбасу (где су све школе прешле на двонедељни режим рада искључиво на даљину), сличну ситуацију имали смо и у Димитровграду. Иста координација активности биће примењена и у Свилајнцу, Ћуприји, Белој Паланци, Прешеву, Бачкој Паланци, Нишу у којима је већ проглашена ванредна ситуација − објаснили су надлежни.
Напомињу да ће у односу на број општина које ће доносити одлуке о проглашењу ванредне ситуације Министарство просвете пажљиво разматрати стање у свакој локалној самоуправи и предузимати потребне кораке. Подсећају и да је Институт за јавно здравље „Др Милан Јовановић Батут” свим школама доставио критеријуме за поступање у случају појаве ковида 19, као и да се овом институту достављају подаци о зараженима у школама, на основу којих се разматрају додатне мере заштите за запослене и ученике.
− Према процени епидемиолога, школе нису значајно место трансмисије вируса уколико се поштују мере заштите. Имајући у виду то да се у школама доследно примењују мере заштите, кризни штабови су до сада разматрали само појединачне ситуације и, када је то било потребно, предлагали прелазак на наставу на даљину у периоду од две седмице, ради детаљне дезинфекције просторија и спречавања трансмисије вируса − појашњавају у Министарству.
Основни принципи за спречавање ширења ковида 19 у школској средини налажу да у школу не треба да долазе ученици, наставно и ненаставно особље, ако имају било који од следећих симптома: кашаљ, повишену телесну температуру, отежано дисање или кратак дах, нагли губитак чула мириса, укуса или промене укуса, главобољу, језу, болове у мишићима, повраћање и (или) пролив.
− Наставници који имају хронична обољења и сматрају да су под посебним ризиком од инфекције, могу се обратити изабраном лекару или специјалисти који ће проценити да ли постоји нарочито висок ризик од заражавања, због чега може отворити боловање за наставника. Дакле, реч је о процени здравственог радника, а не стручњака из области образовања (директор). За време боловања наставника, директор школе је у обавези да му нађе замену, да би се обезбедили услови за остваривање наставе у складу са оперативним планом школе и изабраним моделом наставе − указују надлежни.
Услови да ђаци заврше школску годину постоје без обзира на распуст
Остваривање програма наставе и учења није директно повезано са променом школског календара, кажу у Министарству просвете. Појашњавају да то значи да без обзира на дужину трајања распуста и број наставних дана, постоје сви услови да ученици заврше школску годину, при чему је систем наставе на даљину сигурна основа у сваком неповољном епидемиолошком периоду.
− Промена школског календара, о чему се на Кризном штабу разговарало као о једној од могућности за сузбијање епидемије, повезана је са релевантним епидемиолошким питањима, која су у надлежности стручњака из области здравства. У односу на препоруке Кризног штаба министар, у складу са Законом о основама система образовања и васпитања, може донети одлуку о промени календара образовно-васпитног рада − објаснили су.
Тестирање ђака и наставника или рад само онлајн
Форум београдских гимназија очекује од министра просвете Бранка Ружића да се на седници Владе Србије и Кризног штаба заложи да се свим наставницима са симптомима респираторних инфекција омогући тестирање на корона вирус о трошку здравственог осигурања, као и да се у градовима који се сматрају жариштима инфекције хитно уведе насумично тестирање ученика и запослених у школама. „Уколико држава то не може да обезбеди, једини начин да се сачува образовни систем је хитан прелазак на онлајн наставу”, став је овог просветног синдиката. Према подацима Форума „претходних дана великом броју наставника и ђака који су због благих симптома покушали да се тестирају на ковид 19 то није омогућено, што би последично могло угрозити здравље осталих учесника у образовно-васпитном процесу”.