среда, 03.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 11.11.2020. у 19:14 Оливера Милошевић

Мазут, индустрија, саобраћај – три кључна загађивача

У Смедереву има око 20 хиљада индивидуалних ложишта, мали је број домаћинстава који користе гас, број возила годишње се повећава за 1.500, железара је кључни проблем загађења, али из ове фабрике то негирају
Један од железариних димњака (Фото О. Милошевић)

Смедерево - Смедеревци сваке зиме према званичним подацима удишу „нездрав”, „веома нездрав” и „опасан” ваздух. С првим данима овогодишње грејне сезоне кренула су и нова прекорачења граничних вредности штетних честица, мада ни током лета овде ваздух није добар по здравље људи, због утицаја индустрије и саобраћаја. Током претходне грејне сезоне ретки су били дани када нису прекорачене  концентрације ситних и веома опасних честица ПМ 10 и ПМ 2,5. Судећи по првим данима друге половине октобра, могло би се рећи да је „загревање” загађења почело. Све до краја овог месеца вредности штетних честица су варирале из дана у дан,а највеће прекорачење, готово три пута веће од дозвољених граница, забележено је 30 октобра. Тог дана, према мерењима станице аутоматског мониторинга квалитета ваздуха Агенције за заштиту животне средине, суспендоване честице ПМ 10 у центру града достигле су вредност од 152 микрограма по метру кубном, а дозвољена граница на дневном нивоу је 50. Већ другог дана новембра ове вредности скочиле су на 214 микрограма,а ПМ 2,5 НА 210 – четвороструко више од дозвољеног. И током викенда забележене су повећане вредности, док су томе претходила неколико дана чистог ваздуха, показују мерења на сајту СЕПЕ.

Смедерево има 14 градских котларница од којих 12 раде на мазут. Прелазак на еколошко гориво је спор и скуп процес, а за највећи број котларница и неизводљив, што је потврдио и нови градоначелник Јован Беч.

Само котларнице на Сењаку и Папазовцу могу у процес конверзије са мазута на гас, у осталих десет нису решена имовинско правна питања, а имамо и котларнице које нису адекватне за то, рекао је Беч нагласивши да су то проблеми који се не могу решити преко ноћи.

У граду на Дунаву евидентирано је и око 20 хиљада индивидуалних ложишта, јер упркос томе што је гасификација махом завршена, мали је број домаћинстава који користе гас. Овде се број возила годишње повећава за 1.500, па се и густ саобраћај лоцира као један од узрока лошег ваздуха. Железара је за многе кључни проблем загађења, али из ове фабрике то углавном негирају. Љубица Дрејк, генерална менаџерка за заштиту животне средине ХБИС-а, у септембарском интервјуу за „Политику” не пориче утицај црне металургије на ваздух, али каже да се други фактори не смеју занемарити, те да је кинеским власницима уз производњу био приоритет да оспособе све системе заштите који су били запостављени у периоду када је железаром управљала држава.

 Сви филтери за контролу квалитета ваздуха, као и сви остали системи за заштиту животне средине су у функцији, казала је Дрејк тврдећи да је ХБИС од 2017. до половине 2020. уложио 140 милиона долара у пројекте заштите животне средине и уштеде енергије, док је од јуна 2007. до фебруара 2012. уложено много мање ‒ 80 милиона долара.

На усвајање Плана квалитета ваздуха Смедерево је чекало скоро две године. Ова законска обавеза је, након опомене заштитника грађана, испуњена формално у марту ове године иако је ресорно министартво дало сагласност на тај документ још половином 2018. Ипак, првим наредним ребалансом нису одобрена средства за наставак конверзије котларница што је овим Планом предвиђено да се уради у 2020.години. Епидемија је довела и до застоја радова на новој агломерацији у железари, оцењеној као највећи пројекат заштите животне средине, али у ХБИС-у тврде да радови ипак нису стали.

Коментари4
2b86b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nenad
Pa kad su prikljuci za gas 700 evra onda retko koje domaćinstvo može da se priključi. To treba biti simbolična cena jer se svakako posle kroz potrošnju naplaćuje i marža za Srbija Gas. Druga stvar veoma indikativna je da ta Železara radi i leti pa nema tog zagađenja koliko ima kada počne da se loži ugalj.
zubac
O tome niko ne govori nit pise. Jasno je da su lozista najveci problem u celoj Srbiji. Kako dodje novembar pogusismo se.
Budimir Djokić
A ugalj sa nedozvoljenom količinom jalovine?
Dule Astro
Sjajno sažeta situacija koja je identična u svim ostalim gradovima. Vlast ne radi apsolutno ništa konkretno. Identifikuju problem, naprave neki akcioni plan i onda se kuka kako nema dovoljno novca i problem ostaje i zbog njega udišemo otrove i umiremo više od mnogh drugih bolesti.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља