недеља, 24.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 04.11.2020. у 09:17

Није морално потцењивати струку

(Фото Дејан Алексић)

У овој рубрици 2. 11. 2020. године господин Зоран Буквић (З. Б.) критиковао је нека саобраћајна решења у центру Београда. Да ли је господин З. Б. у праву, не могу рећи, јер са њима нисам ни површно упознат. Оно што ми је јако засметало јесте чињеница да је све саобраћајне стручњаке и Саобраћајни факултет ставио под наводнике и свео на полазнике првог разреда саобраћајне школе?!

Господине З. Б., то није ни академски, ни морално. Али јесте веома низак ударац. Тим пре што је у оваквим приликама ред да се и Ви стручно легитимишете, па да се зна о коме је реч, а није ни срамота ни рећи, ја сам за ово лаик, али мислим...

Дакле, господине З. Б., постоје опште и посебне студије и пројекти, који се међусобно разликују по пројектном задатку, намени, временском одредницом, специфичним условима, финансијским ограничењима и другом.

Када се ради општа студија, онда се планирају стратегија, дугорочни развој, демографска очекивања, очекивана мобилност грађана, проточност и слично. У таквим приликама, сигуран сам да се ниједан саобраћајни стручњак неће успротивити идеји о смањењу броја индивидуалних моторних возила, о преласку на возила са мањеним аерозагађењем, преласку на јавни масовни превоз, стимулисању пешачких и бициклистичких кретања, озелењавању... Зато верујем господину З. Б. да све то стоји у студији коју је поменуо.

Тек у посебним студијама и пројектима настају озбиљни проблеми. Ту се сваки стручњак, па и саобраћајни, сучели са реалношћу живота. Ограничавајући фактори су историјско наслеђе уличне мреже, распоред јавних, пословних и стамбених функција, мрежа линија јавног превоза, густина насељености и тако даље.

Ипак најтеже је уклопити се у расположиве финансијске оквире, јер су ови објекти, по правилу, веома скупи, а о њиховој изградњи одлучују други, то јест политичари. Тада се стручњаци залажу за мање лошу варијанту. Верујем да је то и случај о коме је писао и горепоменути господин.

Да је то тако, навешћу пример из сопствене праксе. Пре више деценија, као први саобраћајни инжењер, дошао сам из Београда у јавну управу града Крагујевца, са намером да успоставим саобраћај на модерним и савременим основама. Тада ме је позвао тадашњи градоначелник, легедарни Боривоје Петровић.

У кратком обраћању ми рече: „Младићу, од тебе очекујемо да предано радиш и планираш саобраћај по највећим стандардима своје струке. Ако се нешто од тога и не оствари, немој да те то поколеба и обесхрабри, јер о изградњи тих објеката не одлучујеш ти него неко други”.

Тако је и било. Много тих идејних и детаљних пројеката је остало у фиоци, неки су изграђени у целости, а неки само делимично, давана су им нека еуфемистичка имена, попут фаза А, фаза Б и никада нису завршени. Данас ти објекти изгледају анахроно, нефункционално и превазиђено!                    

Да ове објекте данас, неким случајем, види господин З. Б., а да не зна за ову предисторију, с правом би могао рећи који је „стручњак” ово смислио?! А права истина је као и увек „тамо негде”.

Слободан Зечевић,
дипл. инж. саобраћаја,
Крагујевац

 

Коментари6
b48fb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Нечовек
Да је све само до немања новца, па да се и опрости. За неке ствари је толико јасно да никаква студија није ни урађена. У мојој улици је пре неких годину-две промењен семафор тако да је зелено на раскршћу са прометнијом улицом било свега 8 секунди, а онда црвено једно 50 секунди. Онда су почеле да настају гужве и колоне аутомобила, пошто се ту налази и пешачки прелаз. Па су продужили зелено на читавих 12 секунди, а црвено на 60. Да возачи не пролазе на „жуто, стварно“, гужва би била стално.
Jovica beljan
Тада се стручњаци залажу за мање лошу варијанту;ovim je recena sustina o karakteru pojedinih ljudi u struci .
Dule Astro
Problem je što mi ne vidimo te studije po kojima se rade sva ta rešenja po gradu. Nadležni se stalno pozivaju na studije, a baš bih voleo da vidim tu studiju koja je pomerila pešačke prelaze na Slaviji. Naručene studije čiji je cilj davanje prvenstva samo automobilima, a biciklisti i pešaci se stavljaju u drugi plan iako je zvanična gradska politika da su u hijerarhiji prvi pešaci i biciklisti. Bukvalno svaki novi projekat to pokazuje.
Вуле
Da li ste Vi kao pešak prošli Trg Slavija? To je ponižavajuća raskrsnica za svakog pešaka. Bulevar Kralja Aleksandra takodje... Zar čovek ne bi trebalo da bude na prvom mestu, a ne mašina (auto)? Struka izgleda ima drukčije mišljenje...
Нечовек
Апсолутно се слажем да пешак треба да буде на првом месту („човек“ управља и том „машином“). Али са једне стране, за пешаке је боље да се аутомобили мање задржавају на Славији, тј. да што мање задиме. Са друге стране, тиме нису стимулисани да нађу алтернативни пут. Али углавном је проблем што у Београду тих алтернативних путева и нема. Решења би могла да буду подземни тунели као нпр. у Бостону, али цена и поверење да то данас код нас може неко да изгради...
klut
Ovakav odgovor je ono što nam ne treba. U svakom slobodnom društvu ljudi slobodno iznose svoja mišljenja - a naročito kritike javnih projekata. Upravo autor ovog teksta pokazuje da je njemu poznat samo socijalistički moral, a da i posle više od dvadeset godina nakon napuštanja socijalizma on svoja merila i komentare, kao ni ton, nije prilagodio novom vremenu i evropskim vrednostima. Inace ja mislim da je novo resenje dobro. Ali ovde treba braniti slobodu misljenja.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља