уторак, 01.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 31.10.2020. у 20:00 Миленија Симић-Миладиновић

Шест минута по задатку премало за велику матуру

Полагањем три обавезна дела испита у три дана, прва проба државне матуре у Србији завршена је јуче у око 90 средњих школа. − Најтежи тест из математике
(Фото МШ Драгиња Никшић)

Прва проба будуће велике матуре за ученике четворогодишњих смерова средњих школа, али и завршног испита за трогодишње занате у Србији завршена је јуче. У организацији тестирања већих проблема није било, али ће листа препорука за унапређење испитних материјала и процедура бити подужа, судећи по утисцима и дилемама професора и ученика након тестирања. Полагањем три обавезна дела испита у три дана, пилотирање државне матуре реализовао је у око 90 средњих школа, од којих је 50 гимназија. Како су ђаци урадили испитне задатке неће оцењивати професори који им предају, јер ће се сав испитни материјал прегледати под шифрама централизовано у Београду почетком следеће недеље. Резултати се очекују средином новембра.

− Ученицима није тешко пао тест из српског језика и књижевности, сматрају да би уз адекватне припреме то било то. Математика је била тежа, па и ђаци који су за њу били спремнији кажу да им је требало више времена. Физику, као трећи део испита, јуче су радили наши гимназијалци природно-математичког смера и сматрају да им је за нијансу била лакша него математика. Друштвено-језичко одељење, истовремено, радило је задатке из историје и став је да су у рангу теста из српског језика. С обзиром на то да је ово сад провера задатака да би се добила повратна информација шта су у ствари ђаци урадили и колико су им задаци били тешки, видећемо кад добијемо резултате, отприлике две недеље после прегледања тестова − каже Вукадин Симовић, директор Ужичке гимназије и председник тамошње школске матурске комисије.

Управо школским комисијама почетком следеће недеље биће достављен упитник у коме треба да оцене како им се чини матурска проба и дају предлоге за унапређење будућег националног испита за крај средњег образовања. Већ имају на уму савете и сугестије.

− Ми смо успели да спроведемо тестирање по свим препорученим мерама заштите, тако да су сви ђаци имали једнаке услове за рад, и то је оно што је најважније. Међутим, у условима епидемије тешко је организовати све према правилницима. Они захтевају да, рецимо, на 12 до 15 ученика дежура један наставник. Због спречавања ширења ковида 19 то значи да су за једно гимназијско одељење била неопходна три дежурна наставника, али и да се увећава број контаката, јер дежурају наставници који иначе не предају ђацима који полажу матуру − увиђа директор Ужичке гимназије.

Он подсећа да је на проби било предвиђено да се 20 задатака уради за 90 минута, односно четири и по минута по задатку, док се на правој матури очекује да ће 40 задатака матуранти решавати четири сата, што је шест минута за решавање једног испитног питања.

− Чини се да је то премало времена по задатку. Треба повести рачуна о томе колико је напорно за ученике да за свих 40 задатака одрже концентрацију. Намећу се размишљања да ли би требало смањити број задатака, а оставити четири сата за рад или другачије осигурати да имају времена да се посвете сваком питању − каже Симовић, као и да ће детаљније смернице за сваки предмет дати стручна већа наставника.

Математика је била најтежа, српски мало лакши и за ученике Грађевинске техничке школе „Бранко Жежељ”, који су се, кажу, најбоље снашли на стручном делу матуре који су јуче полагали, додуше само из теорије.

− Трећи, стручни део испита, базиран је на питањима из три кључна предмета за грађевинске техничаре, а то су: грађевинске конструкције, статика и отпорност материјала и технологија грађевинских радова. Задаци су примерени градиву из прве две године школовања. На пример, грађевинске конструкције уче се само у прва два разреда, док преостала два од ова три предмета имају и у трећој години. У четвртој добијају неке друге важне стручне предмете као што су путеви, мостови или металне и дрвене конструкције, које су до сада могли да одаберу да полажу на стручном делу матуре − објашњава Александар Ракићевић, директор Грађевинске техничке школе „Бранко Жежељ”.

Преносећи импресије ученика, он истиче да се чини да су тестови из српског и математике примеренији фонду часова и програмима наставе и учења у гимназијама, па су ти испити били тежи грађевинским техничарима, док је стручни део одмеренији у смислу да се од ђака тражило да покажу знање које је и реално очекивати да могу да покажу из најважнијих стручних предмета.

Коментари12
1496e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Radmila Mišić
Treba dati profesorima iz svakog predmeta pojedinačno da rešavaju test i meriti im vreme. Dobijeno srednje vreme za učenike pomnožiti sa 2. Tako su nekad profesori pripremali pismene zadatke-ovo sam čula od profesora.
dr Slobodan Devic
Apsolutno se slazem. U poslednjih 20 godina bio sam svedok konstantnog prosirenja programa na jednom "zapadnom" univerzitetu. Profesore uopste ne pogadja cinjenica da mora da postoji zakon odrzanja kolicine materije koju studenti mogu da "svare". Na veliko iznenadjenje, uocio sam da sto su veci strucjaci, to su veci egoisti - po principu "boli me stikla". Na kraju sam mislio da cu pomoci studentima ako moj predmet izbacim (fizika nuklearne medicine). Izbacise me, pa ubacise 3 nova predmeta ...
Ljudmila
To se i radi. Samo se ne mnozi sa 2 nego sa 3.
Azrael
Šta će deca uopšte i znati, sada kad u školu praktično i ne idu.
Milutin
Ko zna vremena je i previse, ko nije ucio malo je mesec dana.
Milunit
Na trkama je važna brzina. Koja je poenta da se na testovima žuri? Znanje se može pouzdano oceniti sa 5 zadataka kao i sa deset. Nedostatak vremena deluje stresno na decu, i mnoge hendikepira. Kako je disleksičnima kojima treba znatno više vremena i kad imaju bolje znanje kao drugi? Kao da je cilj tih testova da se što više dece, pogotovo one koja nisu skrojena po šemi koju već decenijama u glavi imaju mulci u ministarstvu, isključi iz daljeg obrazovanja. Maltretiranje dece = balkanski hobi.
Uciteljica
@Јован К. Ako ste studirali Mehaniku, pre 2008., onda ste kod mene polagali ispit.
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља