среда, 25.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 25.10.2020. у 22:00 Маријана Авакумовић

„Фолксваген” почиње производњу електричних аутомобила у Кини

Уместо у Турску, производња се сели на Далеки исток због неупоредиво нижих трошкова
(Фото „Фолксваген”)

Три месеца пошто је објавио да одустаје од изградње фабрике аутомобила у Турској, вредне 1,3 милијарде евра, „Фолксваген” је недавно најавио да ће у Кини, заједно са три тамошње компаније, до 2024. инвестирати 15 милијарди евра у производњу електричних аутомобила. Новим улагањем, чија реализација почиње овог месеца, постаће такмац америчком произвођачу „Тесли”, који је из своје фабрике у Шангају већ лансирао прва возила.

О отварању нове фабрике у којој би производили 300.000 класичних аутомобила више нема ни речи. Само пре годину дана „Фолксваген” је био у потрази за новом локацијом за фабрику у којој би производио „пасат”, „супер б” и „шкоду”. За инвестицију од 1,3 милијарде евра борило се више земаља региона: Србија, Румунија, Бугарска и Северна Македонија, али је избор пао на Турску. Међутим, почетком јула ове године из немачког гиганта је саопштено да одустају од те инвестиције због пада тражње за новим аутомобилима узрокованог пандемијом ковида 19.

„Фолксваген” у првој половини ове године има оперативни губитак од 800 милиона евра, док је у истом периоду прошле године пословао са добитком од 10 милијарди евра.

Са друге стране, потражња за аутомобилима у Кини се убрзано опоравља, захваљујући купцима који желе да, уместо јавног превоза, користе сопствена возила, саопштио је „Фолксваген”, упозоривши, међутим, да се продаја неће опоравити тако брзо у другим деловима света.

Немци су најавили да ће овог месеца у две кинеске фабрике почети да производе електрична возила и да ће батерије набављати од Кинеза. Они са три кинеске компаније планирају да произведу 15 електричних и хибридних модела који имају електромотор и стандардни мотор са унутрашњим сагоревањем.

Намеће се и питање како је Немачкој Кина добар партнер када њен гигант покреће производњу на Далеком истоку, и то у сарадњи са кинеским компанијама, а није тако пожељан партнер када жели да улаже у Европи.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, каже да када говоре да Кина није пожељна у Европи они не мисле на себе, већ на земље као што је Србија. Они Кину на овом простору виде као свог конкурента, али када је реч о њиховом интересу, зажмуре на оба ока. Тада им није важно ни то што Кина не поштује правила Светске трговинске организације и још много тога.

Разлог за „Фолксвагенову” инвестицију од 15 милијарди евра у Кини он објашњава чињеницом да су трошкови производње неупоредиво мањи, a Кина је светска радионица у којој може све да се направи и раде све квалитетније.

Са друге стране, кинеско тржиште је у експанзији. Капитализација тржишта у Кини је невероватна и они газе крупним корацима напред. Према оцени нашег саговорника, „Фолксваген” ће велики број тих аутомобила продавати у Кини, добар део у Азији и мањи део у Немачкој.

– Немци су донекле признали да су промашили, јер док су Американци развијали електричне аутомобиле, они су стварали возила која треба да користе водоник. У тој трци су изгубили и сада су принуђени да прихвате технологију Американаца, то јест „Тесле”. Сви велики гледају своје интересе и нико не воли да буде само на једној страни. Немачка је велика уређена земља која планира дугорочно, која уме некада да промаши као код овог аутомобила, али углавном се определи како треба. Наравно да они имају много примедаба на понашање Кине, али да би опстали и да би њихова возила била конкурентна, немају другог избора – каже Савић.

Професор наводи да немачки радник кошта 1.500 евра, а кинески је четири пута јефтинији. Фиксни трошкови који постоје независно од тога колико произведу аутомобила су нижи. Кина може све да направи брзо, да их прати и тај аутомобил ће бити до 30 процената јефтинији него да га производе у Европи.

Компромис са синдикатима

Упитан како ће „Фолксваген” објаснити својим синдикатима овакав заокрет, Савић одговара: „Немачки синдикати су се изборили да имају партнерски однос са послодавцима. Ако немачка компанија оствари бруто добит од осам одсто, договор синдиката и послодавца је да се он подели на равне делове. Пола иде за плате радника, а пола власнику”.

Никоме, додаје, не пада на памет да то промени јер ће имати два милиона радника на улици. Тамо постоји социјална одговорност и фер однос између синдиката и послодаваца. Тешко је време и не вреди синдикатима да инсистирају на својим захтевима ако њихова компанија умре.

– Верујем да ће направити компромис. Они су заостали у производњи електричних аутомобила и са великим закашњењем улазе у тај процес. Али Немци умеју да решавају друштвене проблеме без потреса – наводи он и додаје да ће „Фолксваген” неке делове производити у Немачкој.

– Задржаће, ако ништа друго, стратешку позицију у производњи одређених делова, јер их је глобализација научила да не могу све да праве у Кини, која би их онда држала у шах-мат позицији. Научили су лекцију – каже, и наглашава да је одустајање од отварања фабрике класичних аутомобила у Турској светски тренд производње електричних возила.

Класични аутомобили ће, према његовим речима, још неко време бити доминантни, а куповина електричних ће бити субвенционисана као што је већ почело да се ради. Због нових технологија индустрије 4.0, ти класични материјали ће полако одлазити у историју.

 

Коментари9
7b8f6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin - Schwabenländle
Немачка аутоиндустрија се полако опоравља, Порше се опет вратио у добитнике, Мерцедс и БМВ такође, извоз у УСА опет расте. Што се погона на водиник тиче, у наћем граду аутобуси на водоник возе већ трећу деценију без проблема. А што се Тесла аутомобила тиче, не могу да подмире потражњу, и овде их је све више на путевима, мој сусед је веома задовољан својом Теслом.
Igor
Tesla je proizvođač kome 70% automobila kad siđe sa trake mora nazad na popravku. Dok je kod Folksvagena to 3% ako me sećanje služi. Znači škart protiv Švabe. Tesla opstaje na dobrom marketingu,državnim subvencijama i tehnologijama sa državnih instituta i univerziteta. Da ne pominjemo poslovnu praksu Ilona Maska koji konstantno potkrada akcionare namernim obaranje cena akcija... Mada ajde bar ne ubija krtice u svojoj firmi :)
dusan1
U 'eteru' prostoru koji nas okružuje ima toliko elektromagnetnog zračenja što prirodnog a mnogo više stvorenog raznim antenama da bi se sigurno mogao napraviti automobil bez baterije .Hibridna vozila koja za proizvodnju struje koriste motore na benzin su samo prolazna moda i potreba da VW i slični 'prežive' do daljeg. Čitao sam da je Nikola Tesla imao jedan auto na 'bežičnu' energiju koji je koristio samo jednom.
Asa
Zagrcnuo sam se kad sam procitao "takmac tesli!". Da bude jasno, elektro auti jesu pomak od 20-30 posto, ali je autonomna voznja pomak od nekoliko redova velicina. To je bukvalno revolucija, pomerice sve vrednosti i napraviti haos. Gde je tu nemacka (svi njeni proizvodjaci)? Godinama daleko, izgubili su trku! Nisu pokrenuli razvoj uopste, razvijali su bezveze modele. Pre par dana je spusten softver za autonomnu voznju, nekoliko hiljada auta je u ovom trenu autonomno!
Nenad S.
Auta na vodonik nisu promasaj. To je ideja kojoj jos nije doslo vreme. Autobusi na vodonik nisu nova tehnologija.
Mile
95% vodonika se pravi od fosilnih goriva. Gasa. Pa sto bi to radio kad imas sunce i vetar - el. energiju direktno bez ikakvog ekstra utroska energije? Vodonik nije los ali vec sad nije interesantan ekonomski. Sto se tice vetra, vec par puta su cene otisle u minus u britaniji i nemackoj. Problem je bio kako skladistiti takvu struju? Par baterijskih skladista u GigaW je vec online u kaliforniji i britaniji. I nema da pale ugalj kad svi kresnu bojler posle posla.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља