среда, 02.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 19.10.2020. у 22:00 Јелица Антељ Лакић - Ивана Албуновић
АГЕНЦИЈЕ НА СУДУ ЗБОГ ОТКАЗАНИХ ПУТОВАЊА

Ко није узео ваучер, може да тражи новац

Стигла и прва пресуда по којој туристичка агенција мора да врати уплаћени новац, јер, по мишљењу суда, уредба нема већу снагу од закона
(Фо­то EPA-EFE/Rodrigo Jiménez)

Туристичка агенција из Београда се обавезује да путнику врати 130.000 динара и затезне камате за путовање које је отказано због пандемије ковида 19. Овако је укратко гласила вест да је Први основни суд донео првостепену пресуду која на овај начин обавезује организатора путовања. Суд је оценио да уредба о заменским путовањима, којом је агенцијама омогућено да путницима понуде ваучере које би требало да искористе до краја године, не може имати већу снагу од одредаба Закона о заштити потрошача које гарантују право на повраћај новца. Према подацима удружења „Ефектива”, још стотинак оваквих случајева је на суду, а они очекују да ће убудуће бити таква судска пракса да ће свим путницима који су правду потражили на овај начин новац бити враћен. Иначе, право на овакву судску заштиту у овом тренутку имају само они који нису прихватили заменска путовања, док сви остали морају да сачекају да истекне рок предвиђен уредбом, а то је крај следеће године када би, у случају да пропадне путовање, требало да им буде враћен новац.

У Србији је до почетка пандемије било уплаћено око 240.000 аранжмана и већина је прихватила понуду агенција и одлучила се за заменско путовање. На овај начин је практично оно само одложено, док је агенцијама које су остале потпуно без посла пружена шанса да такође одложе своје финансијске обавезе према путницима.

Није ово био случај само са Србијом. У Европи је на почетку пандемије у само два месеца забележен рекордан број жалби, а већина се односила управо на то да агенције, али и авио-компаније,  избегавају да им врате новац. Зато је Одбор за заштиту потрошача још у мају затражио да се у оквиру новог буџета ЕУ успостави посебан фонд за туризам који би требало да надокнади губитке туристичких оператера и помогне обнављању сектора. Међутим, нису они бринули само о сектору него и о путницима чије поверење, како су објаснили, нису смели да изгубе. Важно је, навели су у образложењу захтева за већи буџет, да се путницима обезбеде услови у којима без икаквог страха могу да купују карте знајући да им ЕУ гарантује да ће им у случају нове кризе новац бити враћен. Таква одлука је и донета без обзира на то што је око 87 одсто летова у ЕУ отказано због вируса и што су компаније биле пред финансијским крахом. Европски закон о правима путника у ваздушном саобраћају предвидео је и овакве ситуације. иако се неко од права може суспендовати, право на враћање новца у случају отказивања летова и даље је на снази. Чим се ситуација мало стабилизовала, ЕК се огласила и потврдила да је прекршена Директива о путовањима и да су се многе државе оглушиле о препоруку да ваучере нуде на добровољној бази, а не да их обавезно уручују у случају да путовање није реализовано. Истовремено је покренут поступак против 10 земаља које су на овај начин прекршиле права путника. Оне су упозорене и најављено је могуће покретање поступка који би могао да заврши на Европском суду. Ове земље, а вероватно и многе друге су, наиме, прекршиле одредбе члана 12 Директиве о путовањима у пакет аранжманима с обзиром на то да су својим националним легислативама агенцијама и авио-компанијама омогућиле да путницима издају ваучере уместо повраћаја новца, а то је у приличном раскораку с препорукама комисије о начину како се путнички ваучери током пандемије могу нудити путницима.

– Ваучери нису забрањени и комисија није имала ништа против да их путничке агенције потрошачима нуде на добровољној бази. Уколико путник не жели ваучер, има право да одбије такву понуду и да у прописаном року од 14 дана од отказа путовања добије новац, и то комплетан уплаћени износ – наводи се у образложењу Европске комисије. Многе земље су ову препоруку злоупотребиле и претвориле је у процедуру у којој путници практично до новца не могу да дођу одмах него 180 дана од престанка пандемије. Европска комисија је упозорила све земље да је то у супротности са строгим правилима о поступку повраћаја новца који је на снази и током пандемије.

Огласила се и Европска кровна организација за заштиту потрошача БЕУЦ, која је саопштила да су многе земље покушале да преко леђа потрошача спасу агенције и авио-компаније. По угледу на остатак Европе, Србија је донела уредбу по којој је омогућено да сви грађани који су уплатили туристички аранжман до 15. марта ове године имају могућност да са агенцијама договоре заменско путовање које могу да искористе најкасније до 31. децембра 2021. године. Уколико заменско путовање не буде реализовано до поменутог датума, грађани ће имати право на повраћај уплаћених средстава до 15. јануара 2022. године.

Коментари4
880bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

pitam se..
moraće država da reši obzirom na veličinu problema i sudbinu cele jedne privredne grane.. Lex Specialis..
nikola andric
Pvi stecaju u samoupravnom socijalizmu su zaprepastili njegove tvorce. Vera je bila da ce ''svojina proizvodnih sredstava'' resiti sve probleme radnicke klase. Previdjena je okolnost da ti ''samoupravljaci'' ne razmenjuju ''radnu snagu'' medjusobno nego ''robu'' pa tako osnivaju medjusobna potrazivanja i dugove. ''Nista teze od naplacivanja potrazivanja''. Duznicka kriza je pokazala gde ''zec lezi''. Ipak vera u ''cuda od zakona'' je slicna religijama. Cime ce turisticka preduzeca da plate?
Миладин
Ствар је врло једоставна. Агенције тај новац немају, јер им страни партнери исто не враћају новац до 2022. Ако суд реши да агенције морају одмах да врате новац, све агенције ће се истог тренутка затворити, а од осигуранја може да се покрије пар процената путника. На жалост ми путници смо ти који испаштамо. Дали смо им новац унапред да би прошли јефтиније. Лоша одлука. Као када уплаћујете новац у пензиони фонд унапред а када одете у пензију неко вам узме пола тог новца.
0987
Zatvorice se agencije u svakom slucaju. Ako moraju da se zatvore zbog 100 tuzbi, a za ostatak od oko 240.000 aranzmana su zadrzale novac, onda to govori da njihovo poslovanje pociva na duboko losim osnovama. Izgleda da ko uspe tuzbom da dobije nesto taj ce biti i jedini, a zamenski vauceri se nikad nece naplatiti. Tada ce biti kasno za tuzbe. Nadam se da ovaj scenario moze da se izbegne, ali stvarnost je malo drgacija. A drzava je sve to znala i dopustila i saucestvovala po svoj prilici.p

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља