недеља, 17.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 29.09.2020. у 22:00 Дубравка Лакић
ИНТЕРВЈУ: ВИГО МОРТЕНСЕН, амерички глумац и редитељ

Неизвесност је закон живота

Политички и друштвено, сада у време пандемије, може бити још горе. Процветали су политичари који играју двоструку улогу – истовремено су паликуће и ватрогасци
Мортенсен са наградом „Доностија” (Фото EPA-EFE/Juan Herrero)

68. САН СЕБАСТИЈАН

Сан Себастијан ‒ Шта је потребно да глумац буде успешан и као редитељ? На ово питање Виго Мортенсен (1958), амерички глумац, јунак филмова попут „Сведока”, „Господара прстенова”, „Ускршњих обећања”, „Капетан Фантастични”, „Зелене књиге” и троструки носилац номинација за Оскара, у Сан Себастијану где му је свечано уручена награда „Доностија” за свеукупну каријеру и изузетан допринос светском филму, одговор проналази у следећем: „Мислим да то зависи од тога какав сте глумац. Ако читав дан седите током пауза снимања у својој приколици и упорно читате своје дијалошке линије и мислите о њима, онда ћете можда постати добар глумац. Флексибилан и спреман да научи много тога чак и по питању филмске режије”.

А управо се на 68. Сан Себастијан фестивалу, пред публиком уживо, Виго Мортенсен представио и као успешан редитељ дебитант независног филма „Падање”, у којем и глуми јер, како каже, на основу свог глумачког имена успео је лакше да нађе продуценте за причу која има и аутобиографске елементе а који рефлектују делове личне породичне историје. „Чињеница је да када испричате причу о нечему што је заиста специфично, схватите да тако стварате и нешто универзално, нешто што ће сви разумети”, изјавио је током разговора за „Политику” Мортенсен, подсећајући да је инспирацију за однос и сукобе између оца и сина у филму „Падање” пронашао у породици свога оца дошљака из Данске. Из сеоског подручја, из породице са петоро браће и да је та генерација мушкараца, њихови обичаји и породични модел утицао на то како се његов отац опходио према својој деци.

У филму приказујете сукоб оца и сина који је одлучио да о њему брине, а у данашњој ситуацији у којој живимо то поприма и додатне конотације?

Мој филм пре свега поставља питања о томе шта радити са особом када је лишена аутономије и независности, а данас у ситуацији са пандемијом то питање постаје још значајније. Какав је наш однос према старијима? Колико је данас узалудно планирати свој дан за даном? Неизвесност је закон живота. Годинама о томе размишљам, а ово наше заједничко глобално искуство само то потврђује.

Шта вас је навело да режирате?

Више од две деценије пишем сценарије, али сам тек пре неких девет година почео да размишљам о режији. Тешко је поставити на ноге било који пројекат који је мало ван уобичајених оквира, а ја сам на томе инсистирао. На филмској причи у којој мотивације ликова нису савршено дефинисане и у којој не мора све да буде јасно и прецизно. Управо таква врста изазова била је пресудна да се упустим у режију. Да снимим филм какав желим.

И у том смислу је „Падање” личан филм?

Верујем да је сав посао личан до те мере да човек у њега улаже оно што је научио од живота. После смрти моје мајке почео сам да водим белешке са идејом да забележим своја сећања и осећања, али и сећања других људи на године свог одрастања и животе са родитељима. И одједном сам пред собом видео текст у којем су се смењивали садашњост и прошлост и видео га у филмским сликама. То ме је и натерало да филм посветим својој браћи, јер у њему постоји много искустава која сам са њима делио.

У филму однос са оцем насилником асоцира и на многе данашње друштвено-политичке дискурсе?

Одговарајући на токсичну реторику истим вербалним насиљем можда ћете се тренуто осећати добро, можда чак и добити велики број лајкова на друштвеним мрежама, али шта то значи? Користите ватру за борбу против ватре! То нас нигде не води. Ни унутар породице нити у друштву уопште. Да, моја филмска прича се највише и бави потребом да уложимо максималан напор да покушамо нормално да комуницирамо. Распад породице може бити микрокосмос и онога што се дешава у САД или било којој другој земљи. Политички и друштвено, сада у време пандемије, може бити још горе. Процветали су политичари који играју двоструку улогу – истовремено су паликуће и ватрогасци.

Ви сте свестрани, глумац сте, сликар, музичар, песник, а сада и редитељ. Уметност и култура ваше је поље друштвеног деловања?

Уметност у свим својим различитим аспектима произлази из потребе за међусобном комуникацијом. У том смислу свака манифестација усмерена на разговор и размену гледишта за мене има уметничку вредност. Бити уметник значи обраћати пажњу. Моја потреба да сликам, да пишем, фотографишем, глумим и режирам потиче из те жеље за обраћањем пажње на оно што се дешава око мене. Покушавам то да обрадим на различите начине и да затим саопштим своје виђење. Култура помаже у стварању модела комуникације и изузетно је важна и корисна за отварање наших умова.

Видите ли своју будућност у режији?

Да. Желим да наставим да режирам, а морам да наставим и да глумим да бих зарађивао за живот. Филм „Падање” неће донети много новца, јер је то независни филм. Но, надам се да ће људи од утицаја пожелети да финансирају и мој следећи пројекат.

Још сте и ватрени фудбалски навијач?

Наравно, највише навијам за аргентински клуб Сан Лоренцо де алмагро. Живим у Аргентини, навијам за аргентинску и данску репрезентацију. У Аргентини сам живео и у детињству. Тамо је мој дом, а Холивуд је моје радно место.

Коментари6
9726e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

DC
Nenasilna komunikacija je ključ uzajamnog razumevanja!
Branko
Najbolji glumac na svetu, nepravedno zapostavljen i nedovoljno nagrađivan i promovisan zbog svojih uslovno rečeno levičarskih opredelenja.
Миодраг Стојковић
Неко рече , за успех су потребни непријатељи. Родитељи су нам били ти привидни "НЕПРИЈАТЕЉИ" и у тој борби у доказивању МИ нисмо падали већ се УЗДИЗАЛИ . И тачно је , што су непријатељи моћнији успех је већи.
Миодраг Стојковић
Здрав текст. Акциони филмови су одавно преплавили публику. Социјални аутобиографски су лек . Филм "Падање" могу да замислим суштину мог вршњака. Разлика генерација је ОГРОМНА. Мајка ми је причала какав је живот био у породици између два рата. Ја сам сведок опхођења мојих родитеља , а данас могу рећи овако. Опхођење је све ЛИБЕЛАРНИЈЕ . Данас смо са својом децом равноправни чак попустљиви . Сматрам да није добро , средина је увек ЗЛАТНА али тешко ју је остварити.
hvala Politici
Zaljubili smo se u njega kao Aragorna, nismo znali koliko je dobar i svestran čovek. Hvala Politici na ovom divnom intervjuu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља