Информацију да је од 1. јула на улицама двестотинак возила мање, што су нашем листу претходних дана незванично истакли упућени у јавни превоз, јуче су и званично потврдили у Секретаријату за јавни превоз. Како су за „Политику” указали у овом градском министарству, радним данима у периодима вршних оптерећења (такозваних шпицева) уместо досадашњих 1.246, саобраћа 1.061 возило. Пошто једно возило обави више полазака у оба смера у току дана, јасно је да ће због повлачења једног дела њих и интервали полазака знатно бити проређени.
– То је за 185 возила или 15 одсто мање у односу на период пре увођења овог летњег реда вожње. Ван шпицева саобраћа 907 возила, уместо досадашњих 936. Због увођења сезонских линија ка Ади и Авали, број возила суботом и недељом је повећан. Суботом је планирано 759 уместо досадашњих 750 возила, док недељом уместо досадашњих 678 возила саобраћа 21 возило више – наводе из секретаријата.
На приградским линијама ће, како се додаје, уместо досадашњих 246 саобраћати 245 возила.
– На приградским и локалним линијама за сада су редукована само два поласка – после 20 сати на линијама 581 и 581Е, које саобраћају на релацији Београд – Лазаревац – напомињу из секретаријата.
У овом градском министарству кажу да се сваке године, после завршетка школе и због почетка сезоне годишњих одмора, када бројни грађани одлазе на летовања, смањују превозни захтеви. Али, како је ове године специфична ситуација, додају, летњи ред вожње почео је да се примењује касније, односно од 1. јула.
– Да бисмо обезбедили потребне капацитете превоза, стручне службе Секретаријата за јавни превоз наставиће да редовно прате ситуацију на терену и уколико се укаже потреба, редови вожње ће бити кориговани – најављују из секретаријата.
Ипак, откако је после ванредног стања 8. маја враћен јавни превоз, информације које долазе од надлежних на ову тему прилично збуњују грађане. Јер, и када су се на редовне трасе почетком маја вратили градски аутобуси, трамваји и тролејбуси, исто као и сада је наведено да је на снази летњи ред вожње. Због тога и збуњује вест ресорног секретаријата да је овај ред вожње ступио на снагу тек од 1. јула. Али, како су нам појаснили други извори упућени у јавни превоз, ова најава секретаријата значи да се стање са бројем возила оквирно враћа на оно од 8. маја, односно да се повлачи већина аутобуса, трамваја и тролејбуса који су у мају и јуну накнадно убацивани.
Суграђани оцењују да је одлука о повлачењу дела возила изузетно лош потез у тренутку када се свакодневно говори о поновном повећању броја заражених од вируса корона. Београђани сматрају да би много паметнија и логичнија одлука била да град у овом тренутку не гледа искључиво економски аспект и уштеду са возилима, већ да се на трасе пусти што више њих да би гужве у превозу биле мање. Поготову што многи суграђани неће ићи ван града и на летовања. И превозници са којима смо разговарали пре више седмица апеловали су да до даљег, због епидемије и мера опреза, на снази буде зимски ред вожње, односно више јавних возила на улицама, али ништа није било ни од тога.
На све то, откако је враћен градски превоз у престоници већина мера које су уочи тога најављиване да ће бити обавезне у аутобусима, трамвајима и тролејбусима, на крају су сведене на ниво препоруке.
После два дана поново појачане линије
Тек што је обзнанио да ће бити мање возила у јавном превозу, нарочито у шпицевима, Секретаријат за јавни превоз је ипак одлучо да поједине линије поново „појача”. Пошто су вероватно схватили да смањење броја аутобуса није најпаметнији потез у тренутним околоностима, планери јавног превоза решили су да појачају линије 17, 18, 23, 31, 37, 46, 48, 50, 53, 55, 56, 58, 88 и 511. Одлучено је и да се врате тек укинута возила на приградским линијама 581 и 581Е. Из Секретаријата за јавни превоз тврде да су ово учинили на основу праћења и снимања попуњености возила. Од данас ће тако на градским линијама на којима је попуњеност већа од 60 одсто бити 46 додатних возила понуђених капацитета.