петак, 07.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 01.07.2020. у 21:55 Јелица Антељ - Ивана Албуновић

Водећи трговци одећом затварају радње широм света

Светски познати ланци „Зара” и „Х&М” најављују прелазак на онлајн продају како би санирали огромне губитке изазване пандемијом
(Фото EPA-EFE/mohamed messara)

Највеће модне светске компаније већ месецима уназад бележе губитке од којих се очигледно тешко могу опоравити, па  затварају радње широм света. Шведски ланац трговине одећом „Х&М”прошле недеље је саопштио да је због пандемије други квартал закључио са двоструко нижим приходима у односу на исти период прошле године. На водећим тржиштима продаја овог ланца значајно је опала – највише у САД, за 71 одсто, затим у Немачкој 42 одсто и у Кини у где је продаја смањена за 28 процената. Како су пренели светски медији нешто боље резултате ова компанија је забележила у интернет продаји којој се све више окреће.

Другачије навике купаца увеле су дигитализацију и у малопродају одеће што ће се и у будућности, по свему судећи дешавати. Од укупно 51 интернет трговине овог шведског модног ланца колико их сада има, у првих неколико месеци ове године отворено је чак 48.

Истим путем опоравка креће се и шпанска „Зара” која је недавно такође најавила да ће затворити 1200 трговина широм света. Хаос који им је изазвао вирус корона ће, објаснили су власници, покушати да санирају повећањем онлајн продаје. Затварање радњи очекује се највише у Азији и Европи. По писању „Гардијана”, 107 продавница се затвара у Великој Британији . „Индитеџ”, власник овог, али и још неколико брендова је саопштио да је промет у продавницама од 1. фебруара до 30. априла пао  за чак 44 одсто. Истовремено је интернет продаја порасла за 50 одсто, због чега су одлучили да се преоријентишу на онлајн продају посебно што и на том тржишту расте конкуренција.  „Индитеџ”, који контролише његов оснивач „Амансио Ортега”, преноси „Гардијан”, планира да потроши милијарду евра на своју интернет понуду до 2022. године и додатних 1,7 милијарди евра у трговинама како би омогућио боље интегрисање са веб страницама за брже испоруке и праћење пошиљки у реалном времену.

Каква је будућност ових највећих светских трговаца одећом и шта конкуренција на локалним тржиштима може да очекује када криза прође?

Милан Кнежевић, власник конфекције „Модус” и бивши председник Асоцијације малих и средњих предузећа каже да је ово процес који ће донети много промена и побољшања.

– То су играчи који су били доминантни широм света. Стизали су на сва тржишта као већ формирани брендови којима су купци поклањали безгранично поверење и плаћали скупо производе без обзира на то да ли толико вреде. Добро је што ће доћи до демонополизације и што ће се мода у будућности враћати у мање регионалне јединице, изворно у државе – каже Кнежевић.

Бренд је, објаснио је,  производ у који власници улажу енормна средства да би били светски препознатљиви. То наравно мора да се наплати, па су људи временом постали покретни излози што су плаћали без обзира на то колико нешто кошта.

– Е, то ће се мењати. Мислим да нам стиже американизација моде у смислу да ћемо куповати удобну гардеробу од природних материјала и да ћемо трошити мање новца. Мислим да генерално иде боље време за текстилну индустрију и да ће после овог „ресета” шансу добити и мале фирме које до сада нису могле да буду конкурентне – објашњава наш саговорник. Само „Зара” и „Ваикики” су за годину дана у Србији заузели 25 одсто тржишта и ниједна мала компанија није имала никакве шансе да се издигне и стигне до купаца, макар нудила квалитетније производе.

За Кнежевића су брендови у текстилној индустрији масовна хипноза. Ту , објашњава, само у име се улажу милиони евра. А у кризама што је играч већи већа је и његова угроженост. Економски посматрано, ови светски ланци имали су годинама радикалну узлазну путању, па такав може да буде и пад.

– У економији се тренутно дешава синдром такозваног мртвачког пољупца када нема ни понуде ни тражње. То је тренутак када, рецимо, у текстилној индустрији нема ни производње, а ни купаца – објашњава власник „Модуса” и додаје да је највећи светски онлајн трговац  „Алибаба”  поставио нове критеријуме, показавши да уз мало улагања може много да се заради.  Па када, закључује он, компаније попут „Заре” схвате да су улагале милионе евра само у закуп простора у Милану, а тај новац треба зарадити, предузимају све да смање трошкове и зато се окрећу онлајн продаји.

Коментари11
d3d02
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Petar
Baš me zanima internet kupovina obuće. Stigne obuća a ona malo steže ovde, malo žulja onde...
Brojevi su (nisu) isti
Nema veze gdje je obuca proizvedena niti na web radnji pise zemlja porijekla. Gledas na broj koji je naveden EU, UK, AUS, US (EU44=US10.5=UK9.5). Ko nije siguran ima bezbroj uporednih tabela na internetu. Ako je navedeno EU43 treba da je 43 dolazila iz Vjetnama ili Slovacke (mada pri narucivanju ne znas porijeklo).
Божидар
@Petar - куповина обуће преко интернета захтева мало истраживања, читања жалби купаца на више страница. Ја нпр носим обућу 42 и када сам куповао Асикс патике оно испаде да је то код њих 44. Морате да гледате и то да ли су произведене у Кини или Вијетнаму јер њихов број 44 није увек исти. Заобиђем и једне и друге кад год могу и гледам да купим обућу произведену у Португалији или Словачкој, не толико због квалитета веће због бројева.
Прикажи још одговора
Shopping Kraljica
Moze se eto i pola godine a mozda i duze bez "neophodnih" bezveznih krpica.
Зоран Маторац
Може и цео живот.
Jovan
Menadžment odluka...Vratiće se oni ponovo čim namirišu ponovo profit od maloprodaje. To su nepovratni procesi.
slavkoD
Tesko Jovane.Lomovi ce se desavati narednih godina svuda.recesija je uletela u kuce,a domacini jos nisu primetili.
Radmila Mišić
Potpisujem sve što je g. Knežević rekao, pogotovu ono o kvalitetu izvikanih brendova. Pripadam generaciji koja je imala predmet "domaćinstvo" u školi pa su nas dobro naučili da ocenimo kvalitet tkanine. Mladi ljudi danas nemaju tu obuku. Iz karantina sam preko interneta pazarila domaću odeću (pamuk 100%) i obuću(kožno lice). Bile su mi potrebne ali i da podržim domaće brendove. A ima ih:Modus, Shooter i Garinello košulje, Mona, PSFashion, Ivko, Marushka, novopazarski džins, veš Arilje...
Djordje Markovic
Shooter? izvinite, ali made in China, Bangladesh, Indija
Nemanja
"Само „Зара” и „Ваикики” су за годину дана у Србији заузели 25 одсто тржишта и ниједна мала компанија није имала никакве шансе да се издигне и стигне до купаца, макар нудила квалитетније производе." Mali brendovi kad su kvalitetni po pravilu su skuplji. Isto vredi i za domace brendove.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља