Нова генерација младих српских бизнисмена све више преузима посао у низу домаћих породичних компанија, које бележе значајне успехе на домаћем и међународном тржишту.
Међу тим компанијама су „Алева”, „Фрушке терме”, „Сирогојно Цо”, „Алексић винарија”, „Мона”, „Будимка”, „Неxт”, „Премиер” ... али постоје и оне мање, породичне у којима је смена генерација већ стигла и до праунука и даље, попут фирме сомборске породице Јановић, основане пре 110 година, а која кондиторске произовде пласира на тржишта Италије и Француске.
Смена генерација у бизнису је добар знак, каже саветник председника Привредне коморе Србије Вељко Јовановић, а системи управљања у таквим, породичним компанијама, брже се унапређују него у другим фирмама.
„У њима се директно спајају искуство родитеља и знања деце и у тој синергији рађају се компаније попут најпознатијих светских, које су и даље у породичним рукама - ИКЕА, Харибо ... То су људи који боље разумеју природан раст, јер знају да дугорочног успеха нема преко ноћи”, наводи Јовановић за Танјуг, уз податак да глобалну економију 21 века чине управо породичне компаније.
Многи од младих српских бизнисмена студије су завршили у иностранству, а један од њих је и Александар Цицмил, из „Фрушких терми”, који је знање стицао на универзитетима у Италији, Шпанији, Канади и Србији.
Наследница Јановића тренутно је на постдипломским студијама у Цириху, друга је завршила Факултет политичких наука, док су наследници „Моне” школовани у Београду.
Томислав Момировић завршио је Правни факултет, а Урош рачуноводство и ревизију на Економском факултету, који је, како наводи, изабрао вођен жељом да управља компанијом коју су основали његови родитељи.
Алекса Вучићевић завршио је хотелијерство и већ деценију помаже родитељима на усавршавају бренда „Премиер”, покренутог пре скоро три деценије.
Чоколада „Премиер” произведена у Земуну присутна је на тржиштима у Европи, стигла је и до Хонг Конга и Панаме, а неизоставни део је и бечког Музеја чоколаде, наводи млади Вучићевић.

Прелазак са генерације на генерацију изазов је у Србији, где је већина породичних компанија покренута деведесетих, каже за Танјуг Алекса Вучићевић, један неколико десетина „наследника” који данас у Србији као друга или ређе трећа генерација преузимају породичну компанију и одговорност, уместо да само уживају у плодовима рада родитеља.
„Пред свима нама велики је изазов, имајући у виду да породичне фирме у Европи и свету имају традицију пословања дугу и сто, двеста и више година. У поређењу са њима, по питању 'трансфера' са генерације на генерацију немамо много искуства”, рекао је Алекса Вучићевић, директор продаје и испитивања тржишта.
Он и сестра су, како каже, од малена имали свест о фирми, распусте су проводили радећи и спонтано је настао план да једног дана преузму „Премиер”, који је радио и робну марку за најстарију фабрику чоколаде у Источној Немачкој - „Халлорен”.
Према његовим речима, у послу има много изазова, због чега се запослени труде да прате трендове - имају 40 различитих облика и укуса пралина и 33 врсте ручно израђених белих, тамних и млечних чоколада са и без додатака.
„Извозили смо широм света од Канаде до Хонг Конга, Кине и Панаме, константно смо у Европи и трудимо се да подстакнемо сегмент извоза”, навео је Алекса и додао да у понуди имају и уникатне производе.
Додаје да је „Премиер” и лиферант српског двора, због чега имају и посебну линију „Краљевски укуси Србије”, која носи грб Карађорђевића.