петак, 04.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 07.06.2020. у 18:00 Дејан Алексић

Како изгледа станица Вуков споменик: покретне степенице не раде, плоче изваљене, жардинијере пропале

Пешачки простор оивичен Булеваром краља Александра, Рузвелтовом и Краљице Марије годинама оронуо, али није у плану за обнову 2020.
Путницима сметају годинама затворени пролази (Фотографије Небојша Марјановић)

Вуков споменик. Један од главних оријентира у престоници, простор у чијој околини се укршта неколико централних престоничких општина, али и простор који годинама видно нагриза зуб времена. Тако је на платоу, а није идеално ни у истоименој подземној железничкој станици.

На платоу Вуков споменик из дана у дан све је више попуцалих и изваљених плочника, на више жардинијера поотпадала је декоративна облога, надстрешнице су такође у врло лошем стању... Грађани се жале да је пролазак преко њега нарочито ризичан увече јер је, како кажу, врло лоше осветљен, па је већа шанса да се налети на изваљене плоче. Више углова овог платоа, нарочито у ноћним сатима, део несавесних грађана годинама користи и да обави нужду, па се готово свакодневно из његових делова шири и смрад. А, многи Вуков споменик не могу никако да заобиђу, јер је он једно од већих аутобуских, трамвајских и железничких чворишта у граду, место где се укрштају многе линије јавног превоза.

Плато изнад станице видно нагриза зуб времена

У подземној железничкој станици, како наводе Београђани који је свакодневно користе, годинама не раде мале покретне степенице између станичних нивоа, а у лошем стању су и седишта на перонском делу. У све ове наводе, у више наврата, па и сада, уверила се и наша екипа.

Да је простор „код Вука” и те како за обнову може се закључити чим се на њега закорачи. И овлаш поглед указује да је за тако нешто одавно зрео. Свесни су, очигледно, тога и у граду, али како су нам почетком године одговорили у Дирекцији за грађевинско земљиште, овај плато није у плану за обнову за 2020. Али да се о његовом сређивању размишља, сведочи и тендер који је дирекција пре око четири године расписала и то за израду техничке документације за уређење платоа код Вуковог споменика са обе стране – и са оне на којој је споменик, и са супротне која се ослања на ЕТФ и Машински факултет (страна платоа на којој је фонтана). Тај посао добио је „Андзор инжењеринг” из Новог Сада који је урадио и предао надлежнима идејно решење за нови изглед овог платоа. Пројекат са приказом будућег изгледа платоа, како је недавно за наш лист нагласио Зоран Вукадиновић, директор овог предузећа, завршен је и предат пре готово две и по године и добио је сагласност свих надлежних. Како је Вукадиновић појаснио, задатак је био да се осмисли будуће партерно уређење обе стране платоа на потезу од Булевара краља Александра до Краљице Марије, као и уређење улаза у подземну железницу, водоводних, канализационих и светлосних инсталација.

Први поглед указује на лоше стање

Овај тендер, како смо писали још 2016, предвидео је да се уклоне све препреке и да се плато обједини и интегрише са постојећим парком, да се дрвореди и зелене површине сачувају, а да се жардинијере и остатак платоа обогате додатним зеленилом. Замисао је и да плато оивичен Булеваром краља Александра, Рузвелтовом и Краљице Марије добије и нове коцке за које ће се користити искључиво трајни и отпорни материјали. Захтев је и да будући ивичњаци, граничници, стубићи, сливници, шахтови, клупе, канте за смеће, држачи за бицикле, надстрешнице на стајалиштима код Вуковог споменика морају да буду у складу са Каталогом урбаног мобилијара.

План је и да се у подземним пролазима који прокишњавају уради нова хидроизолација, а освежена би била и фонтана на овом платоу. Као могући нови садржаји помињане су и зелене површине са водоскоцима и лифт уз излаз из подземног пролаза на раскрсници Рузвелтове и Краљице Марије. Помињана је и уградња косих платформи у подземним пролазима за кретање особа са инвалидитетом, као и редизајн надстрешница на подземним пролазима. Идејно решење је урађено према свим овим смерницама, али за сада је све само на папиру.

Подземна станица подигнута у време немаштине

Станица Вуков споменик рађена је по узору на метро-станице у свету и један је од најзначајнијих објеката у Београдском железничком чвору. Намењена је саобраћају путничких возова, али представља и први корак у остварењу дугогодишњег београдског сна о брзом подземном превозу. Радови на овој савременој станици почели су 1989. године док је Београд још био главни град СФРЈ, а отворена је у лето 1995. у доба немаштине и санкција СР Југославији.

Коментари19
1dc53
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Божа
У Сингапуру су драконске казне за неовлашћено шарање графита.
Goran Bg
"Zub vremena"? Samo 25 godina je prošlo od otvaranja. Šta je to za dobro izgrađen objekat i upotrebljen kvalitetan materijal? Dodajmo tu nebrigu i aljkavost i gradskih vlasti i građana... Pogledajte samo plato oko hrama Svetog Save, pa tek otvorene ulice od Vuka do Bajlonijeve pijace. "Zub vremena" je i tu učinio svoje. Prekjuče otvoreno, danas se raspada.
Petar
Bio sam kao dete sa roditeljima na otvaranju stanice 1995 kada smo se i vozili tuda. Onda na fakultet koji je bio iznad od 2001 do 2008. Bila je lepa stanica sa puno polazaka. Ubrzo je ukinut Beovoz jer sa masovnim uvozom polovnjaka ljudi su manje isli vozom. Policija je otisla iz stanice, a za njom i lokali. Zatim je krenulo propadanje. Jako brzo je propala prelepa stanica. Tuga je gledati kako je grad od ponosa grada napravio javni toalet. Nama koji smo deo zivota proveli tu, srce se cepa.
zoran
Sramota,nemar i neodgovornost!
Beograđanka
Nije potrebno mnogo sredstava za tekuće održavanje stanice Vukov spomenik. Informativne table (red vožnje) je vrlo zapušten i često ne radi. WC je totalno neodržavan. Prevoz se naplaćuje u jednom smeru, uz dvostruku kontrolu karte za vožnju (jednom na automatu, potom 1 m dalje kod kontrolora koji broji putnike, a zaposlen je u ovlašćenoj privatnoj kompaniji). U drugom pravcu nema plaćanja karte, nema automata, nema brojača putnika. Gde je odgovornost JP Železnica Srbije ili grada Beograda?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља