понедељак, 06.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 27.05.2020. у 20:20 Александра Петровић

Мотоциклисте брзина и слалом вожња воде у смрт

Најчешћи разлози удеса су утицај алкохола и губитак контроле, а највише несрећа догоди се од маја до септембра
Сваки трећи возач двоточкаша страда без учешћа других возила у незгоди (Фото Пиксабеј)

Просечна старост погинулих мотоциклиста у Србији је 36, а мопедиста 48 година. Мотоциклисти имају 20 пута већу вероватноћу да смртно страдају него возачи и путници у аутомобилима. Сваки трећи двоточкаш погине без учешћа других возила у несрећи, а највише удеса бележи се од маја до септембра, чак пет пута више него у зимским месецима.

Возачи двоточкаша који не користе кацигу имају пет пута већи ризик да смртно страдају, а истраживања су показала да чак 90 одсто мотоциклиста у Србији носи кацигу.  Ово су подаци Агенције за безбедност саобраћаја (АБС), која саветује обавезно коришћење кациге и друге заштитне опреме, уз препоруку да она буде у флуоресцентним бојама како би се повећала уочљивост. Директорка АБС Јасмина Милошевић указала је крајем априла у разговору за наш лист да у мају следи веће учешће двоточкаша у саобраћају и позвала их да буду одговорни. Ипак, током маја забележено је више несрећа у којима су возачи на мотоциклима погинули, а само прошлог викенда настрадало је њих четворо. Већина су млади.

– Мотоциклисти су једна од најугроженијих категорија учесника у саобраћају, пре свега због њихове велике рањивости. Они немају спољну заштиту, већ остварују директне контакте телом са другим возилима која учествују у удесу, односно са подлогом у случају пада. На тај начин задобијају веће повреде – каже Јасмина Милошевић, директорка Агенције за безбедност саобраћаја.

У Србији је последњих година забележен пораст регистрованих мотоцикала. Било их је 36.000 у 2013. док је у 2018. тај број већи од 40.000, што је повећање од 11 одсто за шест година. Истовремено, 2018. године регистровано је више од 26.000 мопеда.

– Препоручљиво је да похађају обуке дефанзивне вожње како би унапредили вештине за управљање двоточкашем – каже наша саговорница.

Наглашава да се највеће страдање мотоциклиста и мопедиста бележи током јула и августа. У ова два месеца погине око 40 одсто свих возача на двоточкашима, а више од 30 одсто буде повређено. Највећи број настрада у периоду смањене дневне видљивости, после 19 часова. Више њих погине на путу у насељу него ван насеља, чак за 80 одсто.

– Неприлагођена брзина је најчешћи фактор који доприноси настанку саобраћајних несрећа са смртним страдањем мотоциклиста и мопедиста, а затим утицај алкохола и губитак контроле над возилом, што узрокује пад са мотоцикла. Као још један фактор појављује се и недостатак искуства, а томе треба додати да су веома заступљене сврхе путовања двоточкаша – забава и разонода. Са друге стране, власници мотоцикала често возе снажне спортске моделе, што подразумева честа и нагла убрзавања и успоравања и некоректну процену ризика возача – наводи Јасмина Милошевић.

Сваки трећи погине као самостални учесник у саобраћају, односно без учешћа других возила, тако што слети са пута, преврне се или удари у препреку.

– У многим истраживањима о моторизованим двоточкашима дошло се до резултата да у око 40 одсто саобраћајних несрећа возач моторног возила није видео двоточкаша. На лошу уочљивост утичу и сами габарити мотоцикала и мопеда, с обзиром на то да су знатно мањи у односу на остала моторна возила. Други учесници у саобраћају често не очекују одређено понашање возача двоточкаша као што су прекорачење брзине, претицање са десне стране, вожња по разделној траци, такозвана слалом вожња око возила – каже Јасмина Милошевић.

Када је реч о унапређењу безбедности возача и путника моторизованих двоточкаша, издваја две најважније групе мера. Прве су усмерене ка унапређењу знања и ставова возача и путника двоточкаша о безбедном учествовању у саобраћају, а друге ка бољој путној инфраструктури, без рупа на путевима и са адекватном сигнализацијом.

Прошле године су у Србији 33 особе погинуле на мотоциклу, од којих су 29 возачи а четворо путници. У 2018. години број настрадалих био је 37. Статистика за прва четири месеца ове године показала је смањење смртног страдања на двоточкашима у односу на исти период прошле године (седам особа мање), на шта је утицало смањено учешће у саобраћају због ограниченог кретања грађана.

Коментари2
52fbd
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Киза
Главни разлог по живот опасне вожње је бахатост возача мотоцикла. Мисле ако су им возила мањих габарита, да им то даје право да се провлаче између аута. Морају да схвате (и прихвате) да ни по чему нису посебни и да и за њих важе исти (и сви) прописи као за остале возаче! Значи место у колони, миц по миц на семафору, без провлачења. Док овакво понашање не усвоје, драконске казне, па и затвор за повратнике! Друго решење је забранити им вожњу у граду, јер мотор томе и није намењен! Само кажем...
Dragan Pik-lon
Mlad covek,pun snage i fantasticnih refleksa uvek polazi od sebe.Racuna da i oni u vozilu su isto tako spretni kao on.No,motociklista nema vremena da im pogleda u lice.Vidi samo silan auto koji hoce da predje makar i slalomom.Kad bi ih pogledao,iznenadio bi se da mnogi nose debele naocare,da drugi bulje u telefon,treci slusalice na usima i naocare za sunce-plasticne.Kad nema auta tek tada se mladi ljudi okuraze pa gas do daske.Sve vide,sve znaju ali ne vide osnovno- da je put mokar(klizav).

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља