четвртак, 02.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 26.05.2020. у 20:17 Ана Тасић
КРУПНИ ПЛАН

Сећање на позориште

Свака онлајн представа је у овим околностима добродошла, али као што је написала Пеги Фелан, утицајна теоретичарка извођачких уметности, „када до тога дође, она постаје нешто друго, није више представа”
„Хамлет” Глоуб театра, један од врхунских снимака (Фото: Tristram Kenton)

Позоришта широм света пресељена су у онлајн сферу. Публици су снимци представа глобално доступни на екранима рачунара и телефона. У спутавајућем времену обавезе физичке дистанце између људи, овај облик онлајн театра је понуђен као алтернатива, замена за право, материјално позориште. Она је неспорно добродошла у болним околностима обустављених извођачких уметности, и њено постојање је без сумње похвално, према принципу „боље ишта него ништа”. Ипак, снимљено позориште није позориште. Пеги Фелан, утицајна теоретичарка извођачких уметности, написала је да је живот театра у његовој садашњости: „Есенција, биће представе, настаје кроз њено нестајање.” Надовезујући се на тезе Валтера Бенјамина из чувеног есеја „Уметничко дело у времену механичке репродукције”, Фелан је тврдила да се представа не може сачувати, снимити, документовати: „Када до тога дође, она постаје нешто друго, није више представа.”

Снимљено позориште је нова уметничка форма, при чему епитет уметничка завређују само случајеви врхунских снимака, где је видљиво присутна улога видео-редитеља. Нажалост у протеклим недељама, међу нашим позориштима, било је и примера емитовања снимака продукција које су миљама далеко од уметничких. Заправо су били аматерски, чак технички неисправни, асинхрони, снимани једном камером, у тоталу, кварећи на тај начин доживљај представа које јесу биле вредне. У тим случајевима паметније је било следити принцип „боље ништа, него ишта”. Са друге стране, представе које су на интернет постављали Глоуб театар, Национално позориште у Лондону, Шаубине из Берлина, или Електротеатар Станиславски из Москве, било је чисто уживање гледати, у сваком погледу.

Продукције које су пуштане онлајн, најчешће преко „Јутјуба”, али и дугих сајтова, емитоване су у различитим околностима, и задржаване су на интернету у различитим временским периодима, од неколико сати, до недељу дана и више. Издвојићемо снимак мјузикла „Мачке”, представе лондонског Вест-енд позоришта Аделфи, као нарочито занимљив јер је током онлајн премијере на „Јутјубу” било могуће коментарисати извођење (коментари су се излиставали на десној страни екрана). Такође је био видљив број гледалаца који у том тренутку прати снимак, а било их је више од сто хиљада! Свест о толиком броју људи који у свету, заједно са вама, физички удаљено, а виртуелно повезано, прати представу, доводи до рађања једне нове, специфичне виртуелне блискости, нематеријалне ритуалности. Јер, ритуал је, од настанка позоришта, битан појам у објашњавању његове суштине, који подразумева идеју окупљања и заједништва групе људи на једном простору, колективно дељење доживљаја, катарзе.

Паралелно са глобалним рађањем ове форме онлајн позоришта, снимака представа на интернету (у последњих десетак година су се развиле друге, посебне форме позоришта), рађа се и његова критика. Колеге у свету су почеле да пишу осврте на ове снимке, наглашавајући сложеност њиховог вредновања. У тексту о онлајн представи „Мудра деца” Краљевског позоришта у Јорку, угледни британски театролог Алекс Сирц, написао је: „Позоришна критика сада значи критика филма.”

Ово онлајн позориште данас, дакле, представља нову, особену, глобално веома праћену медијску форму, насталу на основама старог доброг позоришта. Она између осталог подстиче сећања на прави театар, будећи снажну чежњу за прошлошћу, за телесношћу, за животом пре овог вируса који ће, надамо се врло брзо, постати ново-стари живот после короне.

Коментари0
41cbb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља