петак, 29.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 07.04.2020. у 18:00 Данијела Давидов-Кесар
KOНЗИЛИЈУМ

Медитеранска исхрана корисна у борби против короне

Научна истраживања су показала повезаност гојазности с ослабљеним имунским системом и већим ризиком за појаву инфекција
(Фото Пиксабеј)

Пандемија вируса корона покренула је људе да више размишљају о томе како да ојачају имунитет и смање утицај штетних чинилаца који нарушавају отпорност организма и повећавају ризик од оболевања. Добар антиоксидантни статус зависи од равнотеже прооксиданата, који лоше утичу на здравље, и антиоксидантног система, који штити од инфекција и многобројних хроничних обољења.

Др Весна Димитријевић Срећковић
(Фото: Лична архива)

Професор др Весна Димитријевић Срећковић, из Клинике за ендокринологију, дијабетес и болести метаболизма Клиничког центра Србије, истиче да антиоксидативну заштиту и отпорност организма повећавамо уравнотеженом избалансираном исхраном као што је медитеранска исхрана, која садржи обиље воћа, поврћа (лиснатог, коренастог, махунарки), житарица које су богате антиоксидантним витаминима (А, Це, Е) и многобројним минералима који су компоненте антиоксидантних ензима (селен, цинк, манган, гвожђе). На менију мора да се нађе обиље свежег поврћа као што су бели и црни лук, сремуш, спанаћ, купус, карфиол, броколи, цвекла, шаргарепа, као и махунарки попут пасуља, сочива, боба, леблебије. Од воћа је битно узимати оно које је свеже, као што су јабуке, лимун, поморанџе, грејпфрут, нар, киви.

Мање шећера, грицкалица, слаткиша, слатких напитака спречиће повећање тежине

̶  Подразумевају се житарице на трпези, важно је јести хлеб од целог зрна, јер обилује витаминима и минералима значајним за имунитет човека, али има и обиље дијетних влакана на којима ће се развијати пробиотске културе важне за организам. Кисео купус и туршија су ферментирана храна богата пробиотским бактеријама које имају благотворна својства за наше здравље и јачају наш имунитет, што нам је у овим данима најзначајније. Конзумирање јогурта, кефира и млађих сирева веома је значајно због корисних пробиотских бактеријских култура којима обилују што има повољне ефекте на наш имунитет. Препоручују се узимање три до четири јаја недељно, умерен унос живинског и црвеног меса, а веће конзумирање рибе, посебно морске, сардине, сарделе, скуше, харинге, туне, што може бити значајно због омега-3 масних киселина и Де витамина који нам је неопходан у јачању отпорности организма  ̶  појаснила је др Димитријевић Срећковић.

Поред морске рибе и рибљег уља, витамина Де има у млеку и млечним производима, али и у жуманцету. У клиничком раду последњих година наша саговорница каже да су код већине пацијената запазили ниске вредности овог важног витамина и да су и додавањем витамина Де-3 од 400 и. ј. дневно постигли оптималне вредности. То је кључно, каже она, и у овом тренутку када се оболева од ковида 19, и за млађе и старије особе, као и коришћење неког пробиотског препарата, да би ојачали одбрамбене снаге организма.

А шта је оно што би требало да се избегава? Наша саговорница истиче да пржена и похована храна, као и претеран унос масноћа животињског порекла смањују антиоксидативну заштиту, а као здрав начин припреме хране предлаже кувану храну, динстање на води уз додавање уља на крају, храну печену у рерни или на електричном роштиљу и припрему хране на пари.

̶  Потребно је ограничити унос простих угљених хидрата, шећера, грицкалица, слаткиша, слатких напитака на најмању могућу меру како би спречили повећање телесне тежине, што може неповољно да утиче на имунитет, а код пацијената са хроничним болестима може да погорша придружене болести. Научна истраживања показала су повезаност гојазности с ослабљеним имуним одговором и већим ризиком за разне инфекције, па је важно да сачувамо оптималну телесну тежину  ̶  каже др Димитријевић Срећковић.

Уместо кафе она предлаже да кафопије једном дневно узму шољу органског какаоа, који је снажан антиоксиданс богат витаминима и минералима и значајан је у јачању отпорности организма. Какао утиче на стварање „хормона среће”, ендорфина, допамина, серотонина, што повољно утиче на опуштање, смањење стреса и боље расположење.

̶  Будући да је време васкршњег поста и да је велики број оних који посте, добро је што ће они да уврсте у исхрану, сем поврћа, воћа, житарица, уља, и више рибе. Престанак или смањење пушења цигарета неопходно је у јачању имунитета. Пасивни пушачи су посебно угрожени, па саветујем да људи схвате да морају да буду одговорни и да заштите своје ближње и децу од штетног дуванског дима. Код оних који прекомерно пију алкохол попут жестоких пића, пива, вина смањена је антиоксидативна заштита и отпорност организма. Два до три пута недељно може се узети по једна чаша црног вина који садржи антиоксиданте, флавоноиде. Физичка активност је веома значајна у јачању наше антиоксидантне заштите и имунитета. Сада када смо у својим домовима и не можемо да шетамо, саветујем да вежбамо према осмишљеним програмима стручњака поред отвореног прозора, на тераси или дворишту  ̶  додаје др Срећковић Димитријевић.

Напетост, несаница, акутни и хронични стрес доводе до повећаног лучења хормона стреса, катехоламина, што може неповољно да утиче на наш имунски систем и доводи до смањења његове функције.

̶  Искористите ово време да уживате у стварима за које раније нисте имали довољно времена. Уживајте у стварима које волите заједно са својим ближњима, децом. Разговарајте, пренесите им нека знања и вештине које ће им бити потребне у животу. Прочитајте оне књиге за које раније нисте имали времена. Слушајте музику коју волите, пишите дневник, сликајте, водите пријатне разговоре. И не заборавите да се молите за себе, своје ближње и све оне којима је молитва у овом тренутку потребна. Још је Свети Јован Кроштански говорио да је „молитва дисање душе, духовна храна и пиће”. Тиме постижемо смирење и духовну равнотежу, смањује се лучење хормона стреса и јача наш имунитет  ̶  уверава др Весна Димитријевић Срећковић.

Коментари3
82685
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

violeta
A gde to nabaviti kad su pijace zatvorene ?? Ponesto smrznuto, ali sveze, tesko i retko ! Nadala sam se u isporuku on line na kucnom pragu, ali to nije zazivelo !!
zoran
Nemam nista protiv mediteranske ishrane..sve je to ok - voce, povrce, maslinovo ulje, riba ova, riba ona, zitarice, bademi, orasi ...mozda je sve to malo prenaglaseno u smislu konacnih ishoda..evo, talijani i spanci su mediterani i nisu slavno prosli, a bas i ne zive duze od ostale populacije..pomalo je to stvar izbora pa i mode. Sve sto treba od voca i povrca ljudima nudi samo podneblje..ali ok..vredi probati i ovako i onako, pa kako nam odgovara
dusan1
Vredi probati ! Sve dok ne dođe u modu Kineska ili Vijetnamska kuhinja pa počnemo da tamanimo šišmiše i insekte....Da ne pominjem blagodeti veganske i vegetarijanske ishrane. Uostalom i Isus je postio kao i njegovi Apostoli...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља