субота, 04.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 07:48

Контуре и текстуре 20. века – фротаж – папир и графит

Аутор: Александра Куртешчетвртак, 12.03.2020. у 22:45
Славица Лазић Дундас (Фото: М. Спасојевић)

Изложба „Контуре и текстуре 20. века – фротаж – папир и графит” чији је аутор Славица Лазић Дундас представљена је у Малој галерији УЛУПУДС-а.

Серија ових радова настала је прошле године цртачким поступком израде фротажа, као резултат узимања отисака употребних и декоративних кућних предмета и амбалаже из које су ти предмети извађени.

Уметница подсећа да је фротаж техника прислањања листа папира на површину изабраног предмета и трљања графитном оловком по папиру испод ког је предмет. Графитни врх оловке трљањем прати промене вредности контуре и текстуре предмета испод папира. У складу с тим променама и оловка може променити интензитет притиска па се тако, како истиче Славица, мења и количина наноса графита на папир.

– Овим поступком ствара се ефекат разноврсних светлина сиве, које зраче пригушеним сјајем. Слика коју добијамо отисак је премета испод папира – објашњава ауторка.

Она подсећа да је Макс Ернст, сликар надреализма, технику фротаж створио у првој половини 20. века.

– Своје радове објавио је у збирци „Historie Naturelle” која ми је овог пута била инспирација. Учинило ми се да као што материјал гранит од ког су направљене скулптуре фараона, говори више од речи о снази и сјају поретка египатског царства, тако исто и графит као материјал говори о осетљивости и истанчаним нервима уметника и уопште човека једног врло турбулентног времена 20. века – каже Славица.

Она оцењује да су изворне естетске вредности графита  нежан материјал, пријатан спољашњи изглед и пригушена топлина и сјај, и да су је Ернстови фротажи на то подсетили.

– Пожелела сам и ја да урадим серију фротажа с обзиром на то да је узимање отисака била и досадашња моја пракса. Узимала сам отиске предмета из кућног окружења – старих и наслеђених и неких нових. Једни би ме чинили успореном, замишљеном, а други би освежили моје расположење. Неки су купљени у месту где живим, неки на путовањима у окружењу, а неки у далеким деловима света. Гледајући их, у мислима сам била поново на тим местима. Ту су и отисци дела зида и стаклених врата из куће коју напуштамо, кључ врата куће које више нема… Прича о предметима уз које путујемо кроз простор и време речена је и сликом, техником фротаж, графитом на папиру. Тако су декоративна, употребна и симболичка својства предмета уз које смо живели уписана у регистар цивилизацијских визуелних обележја – истакла је Лазић Дундас.

Концепцијски ова серија радова надовезује се на ауторкине претходне пројекте – скулптуре. Поставка је отворена до 23. марта.

Славица Лазић Дундас дипломирала је и магистрирала вајарство на ФЛУ-у. Чланица је УЛУС-а и добитница награде за скулптуру на Међународној изложби „Жене сликари”. Излагала је у земљи и иностранству.


Коментари0
72c07
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља