недеља, 31.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 16.03.2020. у 08:00 Зоран Миливојевић
ФОРМУЛЕ ЖИВЉЕЊА

Читање туђих осећања

Током емотивног развоја важно је да свако научи да препозна и именује оно што осећа код себе, јер је то предуслов да се исте те емоције уочавају и код других, а то је важно за добру комуникацију
(Фото: Пиксабеј)

Познато је да неки људи вештије и успешније комуницирају с другима него што то чине остали. Једно објашњење је да су то људи који имају развијене „социјалне вештине”. Да би неко био социјално вешт, он мора добро да процени тренутно стање особе с којом комуницира, а то ће моћи само ако је у стању да „прочита” како се дата особа осећа у датом тренутку.

Као што неко мора да буде писмен да би могао да чита, исто тако неко мора да буде емотивно писмен да би могао да чита како своја, тако и туђа осећања. Концепт емотивне писмености подразумева да постоји емотивни развој током кога се учи препознавање и именовање конкретних осећања, као и начин њихове повезаности с одређеним животним ситуацијама.

Емотивна писменост

Сматра се да су емотивно неписмени они људи који нису у стању да дефинишу шта осећају, то јест нису у стању да препознају и именују оно што осећају. Они су само свесни да ли им је пријатно или непријатно. Њих означава израз алекситимија, који дословно значи „без-речи-за-осећања”. Карактеристично за ове људе је да своја осећања дефинишу као нервозу, напетост, живчаност, стрес, а како не виде њихову повезаност с конкретним ситуацијама, сматрају да су сама осећања проблем, а не оне животне ситуације које их изазивају. Због тога су склони психосоматским поремећајима.

Емотивна писменост почиње када је особа у стању да именује своје осећање, то јест да препозна да ли је, на пример, усамљена, тужна или љута. Још је писменија када своја осећања схвата као реакције на неке ситуације, то јест на начин на који је протумачила те ситуације. Познавање својих осећања је претпоставка да се иста та осећања препознају код других. Највиши степен емотивне писмености јесте када особа комуницира с другима узимајући у обзир како се осећају.

Темељни принципи емотивне писмености су: да се осећа осећање само онда када особа ситуацију процењује као важну; да су осећања непријатна онда када је ситуација процењена као негативно важна, а пријатна када је процењена као позитивно важна; да је осећање снажније што је особи важније.

Деца често изражавају осећања која не умеју да именују. Као што децу учимо да именују делове свог тела, треба их учити да именују своја осећања. Поруке: „Ти си сада љут (љубоморан, тужан, уплашен, завидан, итд.)” помажу детету да именује оно што осећа, а касније и да код других препозна иста таква осећања онда када их други отворено и директно изражавају.

Социјалне маске

Управо зато што осећање које неко доживљава у некој ситуацији омогућава да се претпостави шта заиста мисли и шта му је заиста вредно, одрасли људи често скривају своја осећања пред другима. У свету одраслих људи носе социјалне маске тако да није лако закључити шта неко осећа. Вештина читања њихових емоција је заправо читање суптилних знакова на психолошком нивоу комуникације.

Када је, на пример, партнер љубоморан, он то може директно да изрази и направи љубоморну сцену. Тада није тешко прочитати шта осећа. Проблем наступа онда када партнер тврди да није љубоморан, али одаје сигнале љубоморе коју заправо осећа. Тада је много теже прочитати да осећа љубомору, а затим и поступати у складу с прочитаним.

Ако останемо на примеру љубоморе, није довољно само схватити да је партнер љубоморан, већ је важно и како се реагује на то. Типично је да тада настаје конфликт, било да се особа правда да ништа лоше није урадила, било да се љути што други има такво мишљење о њој. У оваквим ситуацијама помаже познавање природе осећања љубоморе. Емотивно писмена особа зна да људи осећају љубомору онда када процењују да губе љубав. Оно што тражи љубоморна особа јесте потврда да није изгубила љубав, већ да јесте вољена. Знајући то, уместо да се свађа, емотивно писмена особа „гаси” партнерову љубомору загрљајем, пољупцем и нежним речима.

Када неко познаје природу различитих осећања, онда му је лако да претпостави како је особа која је изразила дато осећање проценила дату ситуацију. Читање туђег осећања није само читање самог осећања, него и начина мишљења који је довео до датог осећања. А када развију ту способност, људи се много боље оријентишу и крећу међу људима.

Коментари3
6986d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vladimir
Ne moze svako razumeti ovaj tekst,pa i s'toga ne cudi kada imamo sve manjeg praga razumevanja i empatije u drustvu. No,izmedju ostalog...da't je parcijalni uvid kako je receno u "emotivnu pismenost" i "socijalnu inteligentnost". Sve od napisanog u tekstu je vise nego tacno i apsolutno se slazem. Medjutim,samospoznaja je tezak put i zahteva izuzetne napore.Skoro pa je nemoguce bez strucnog lica to sprovesti. Sledite tekst i resavajte svoje pa i probleme bliznjih,a sve kroz otklanjanje uzroka!
Petar V. Terzic
Da bi ljubavna veza bila sto uspesnija sustinski je vazno ne samo znati citati partnerova osecanja nego i dobro poznavati partnerov nacin razmisljanja koji je doveo do takvih osecanja. Vazno je uspostaviti balans izmedju emocionalnih i racionalnih faktora. Ako u vezi dodje do privremenog razlaza onda je to prilika za proveru. Ako tada pati samo jedan partner samo je taj voleo; ako pate oba partnera veza ce trajati - ima obostrane ljubavi; a ako oba partnera ne pate razlaz je neminovan.
Вукица
Овај (или сличан) текст би требало поделити мамама одмах у породилишту, па касније проверити како су га разумеле, и колико га примењују у социјалном описмењавању детета, јер-оне су основа свега! На жалост, овом делу васпитања будућих људи се још увек поклања мала пажња, како у породици, тако и ван ње, па зато кроз живот вучемо гомилу проблема везаних за "погрешно читање" оних са којима контактирамо, а који се, неретко, "решавају" насиљем, па чак и убиством.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља