субота, 04.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:54

Комплексност дела Лазара Возаревића

Изложени радови једног од најзначајнијих наших послератних стваралаца долазе у Музеј Цептер из његове матичне галерије у Сремској Митровици
Аутор: Милица Димитријевићчетвртак, 12.03.2020. у 10:26
„Последња слика”, 1968.

У мало ширем избору (делом и из приватних колекција) слике Лазара Возаревића могли смо да видимо јесенас, на изложби „Дијалог” у Националној галерији, од децембра прошле године једно његово дело део је сталне поставке Народног музеја, а од вечерас у Музеју Цептер биће нам доступно чак педесетак слика и двадесетак цртежа – сви долазе из његове матичне галерије у Сремској Митровици, где је и рођен. Заузврат, пред Митровчанима ће од понедељка, 15. марта, бити радови Децембарске групе, чији је Возаревић био члан, као и његова дела која поседује овај београдски музеј.

Један од је најзначајнијих наших послератних стваралаца и носилаца савремених тенденција у нашој модерној уметности рођен је 1925, Академију (данас Факултет) ликовних уметности у Београду завршио је 1948. на Сликарском одсеку и то код професора Мила Милуновића, а на исту академију примљен је 1961. као доцент, где га је 1968. затекла прерана смрт. Поред поменутих децембараца, Возаревић је био и члан Једанаесторице, групно је излагао од 1951. на многобројним изложбама у земљи и иностранству, први пут самостално 1952. у Београду, затим Паризу, Новом Саду, Загребу, Њујорку, Сремској Митровици, Венецији, Барију, Риму, Бриселу. Музеј савремене уметности у Београду приредио му је ретроспективну изложбу 1969/1970, док су му посмртно организоване поставке у Београду, Новом Саду и Сремској Митровици. Добио је неколико награда, дела му се налазе у многим јавним и приватним колекцијама и у земљи и ван ње. Поред сликарства бавио се мозаиком, цртежом, илустрацијом, а изведени мозаици могу се видети у Београду – хотел Метропол”, Војнотехнички институт и Дом омладине.

Бојана Бурић, историчарка уметности и ауторка изложбеног каталошког текста, о Возаревићу говори као о веома комплексној личности, што се може читати и из његових радова и подсећа на различите фазе његовог израза. „Док су на сликама његове прве фазе линије снажне, робусне, наглашеног графизма, радови на папиру, иако слични по свом наративу (иконографском репертоару – од митолошког до сакралног) сликама, изведени су прецизно однегованом линијом и лирски у карактеру. Прихваћен као изузетан цртач (наравно и сликар) изненадио је све када је деконструисао слику до енформел стања. У једној својој изјави тим поводом рекао је да је само са фреске прешао на икону. Сматрао је да ако увећамо неку Рембрантову сликарску партију и у најмањем фрагменту сагледаћемо енформел слику. Тако је унапред одбацио тумаче који би његову енформел слику могли вулгаризовати поимањем као мимезис иконе очађавиле од сагоревања свећа. Различитим наносима боје, до стања рељефа и апликацијама несликарског материјала он ствара енформел слике, али се на по некима од њих још указују фрагменти фигуралних композиција. У трећу фазу свог стваралачког рада уметник улази стварањем дела која представљају претходницу онога што ћемо касније препознати као оптичку уметност. Сада је линија разбијена на тачке, које су организоване у одређене геометријске форме, пре свега кругове или правоугаонике”, појашњава Бојана Бурић.

У Галерији Цептер његове слике од 1998. до данас, на различитим изложбама, биле су излагане десетак пута, ова најновија поставка трајаће до 7. маја.


Коментари1
b6bc9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Бокан
Много је обећавао, велика штета што је млад отишао. Три поменуте фазе Лазаревог сликарства, као три стиха савршене поеме.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља