недеља, 29.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:59
48. ФЕСТ

Син смрти и друге приче

Словеначка доминација и фестивалски такмичари „Умрећеш у двадесетој”, „Матер” и „Патроле”...
Аутор: Дубравка Лакићчетвртак, 05.03.2020. у 22:00
Из сенегалског филма „Умрећеш у двадесетој” (Фото: 48. Фест)

Са овогодишњим Фестом најсрећнији би требало да буду Словенци. Осим глумца Себастијана Каваце, који је у Београду сада у својству председника главног жирија, Словенци се могу похвалити са и учешћем филмова: „Полусестра” Дамјана Козолеа у Главном такмичарском програму, „Сви против свих” Андреја Кошака и „Приче из кестенове шуме” Грегора Божича у такмичарском програму Фест фокус, али и са својим копродукцијским учешћем у филмовима „Отац” Срдана Голубовића, „Син” Инес Тановић, „Кућа је, где је кућа” Петера Церовшека и „Више не знам, ко смо ми” Бориса Хомовеца. Зато је синоћна прослава словеначког филма на 48. Фесту, у организацији Словеначког филмског центра у џез клубу „Лисабон”, имала потпуни смисао.

Словеначко-македонско-српски копродукцијски филм „Полусестра” старог знанца Дамјана Козолеа, летос је после светске премијере на фестивалу у Карловим Варима оставио добар утисак и на публику и на критичаре. Реч је о готово камерној породичној драми у чијем је фокусу однос између сестара које нису истог етничког порекла нити су из истог очевог брака. Сценарио за „Полусестру” заједно су написали Козоле и Огњен Свиличић – хрватски сценариста и редитељ који на Фесту учествује и као сценариста „Оца”, али и сценариста и редитељ филма „Глас” са којим се такмичи у Главном програму. Косценариста овог Козолеовог филма је и Урша Менарт, словеначка редитељка и сценаристкиња коју смо сада видели и као убедљиву глумицу у једној од две главне женске улоге. Српски копродуцент овог филма је Јелена Митровић („Баш челик”), средства за филм обезбедило је и Министарство за културу Републике Србије преко нашег Филмског центра, а свој допринос као директор фотографије дао је и наш врсни сниматељ Миладин Чолаковић...

Такође стари знанац, непредвидиви и виспрени Андреј Кошак („Аутсајдер”, „Зујање у глави”, „Стање шока”), у филму „Сви против свих” своје критичарске оштрице сада усмерава на спрегу криминала и политике и твори занимљив политичко-крими трилер, док Грегор Божич са својом сањивом бајком о нестанку једне мале заједнице која је некада постојала на југословенско-италијанској граници, на Фесту показује зашто су његове „Приче из кестенове шуме” биле проглашене (и награђене) за најбољи словеначки филм прошле године...

Козолеу, Свиличићу, па и нашем Голубовићу у главном такмичарском програму јаку конкуренцију чине судански аутори Амџад Абу Алала и Јусеф Ибрахим са филмом „Умрећеш у двадесетој”, којем је јесенас на 76. Венецијанском фестивалу Емир Кустурица као председник жирија доделио „Младог лава” – награду „Луиђи де Лаурентис” за најбољи дебитантски филм. Ово је дирљива и узбудљива прича о „сину смрти”, о дечаку Музамелу којем је локални сеоски пророк у једној суданској недођији, на рођењу предвидео смрт до двадесете године и тако га осудио на погледе сажаљења, распад породице, малтретирање и неупознавање чари живота. Овај визуелно и глумачки раскошан филм удара и у стомак и у срце са свим својим драмским рукавцима пуним аутентичношћу, а аутори гледаоце суочавају и са свим замкама сујеверја и религијског конзервативизма (у овом случају исламског) са могућим погубним утицајем на оно што се зове слобода живљења и љубави...

Међу такмичарима се још намећу филмови „Врба” Милча Манчевског, „Идеални кандидат” Хаифе Ал-Мансур, али и мали, али фино смишљен и спроведен хрватски филм „Матер” Јура Павловића („Пикник”), рађен у копродукцији са Србијом (копродуцент је наша филмска ауторка и продуценткиња Биљана Туроров). Са минималним драмским средствима Павловић ствара снажан филм о односу остареле али још ауторитарне, типичне приморске мајке (Нева Рошић) и у Немачкој скућене и породично сређене кћерке (Дарија Лоренци-Флац), у данима када мајчина душа треба због болести и старости да отпутује на онај свет. Ово је један од филмова који плени неком ауторовом унутрашњом искреношћу и аутентичношћу због чега његова прича, без обзира на то што смо такве сличне већ виђали на великом екрану, делује као уникат...

Са репутацијом филма награђеног на прошлогодишњем Сарајево филм фестивалу, у Главни такмичарски програм стигао је и бугарски филм „Патроле” („В Круг”) добро познатог бугарског сценаристе и редитеља Стефана Командарева (сетите се његових филмова са Микијем Манојловићем „Свет је велики а спасење је иза угла” и „Судилиште”). Усредсредивши се на три полицијске патроле и њихове „акције” током једне ноћи у редовној смени (9. новембра 2019), Командарев са интимног и личног диже свој свеж и оригиналан критичарски поглед и на савремено бугарско друштво. Где је оно тачно тридесет година од пада Берлинског зида и свргавања „комунистичког режима” и од тренутка када је Бугарска постала поносна чланица Европске уније? Командарев кроз овај свој необични „полицијски филм” отворено нуди и одговоре. Све је окренуто наглавачке, бољитак ни на видику, сиротињо и богу си тешка. „Патрола” је још један такмичарски филм рађен и у копродукцији са Србијом (копродуцент Ненад Дукић)...

Жири „Политикине” награде „Милутин Чолић”

Жири за доделу традиционалне „Политикине” награде „Милутин Чолић” у овом, 48. издању београдског Феста, ради у саставу: Гордан Кичић – глумац, продуцент и редитељ („Реална прича”), Ана Марија Роси – сценариста и редитељ („Ајвар”) и Дубравка Лакић – филмски критичар.

Овај жири ће награду, која носи име оснивача Феста и легендарног филмског критичара „Политике”, као и до сада уручити редитељу најбољег (већински) српског филма приказаног у овогодишњим фестивалским програмима.

„Политикина” награда „Милутин Чолић” састоји се од специјално за ову намену израђене гравире и дипломе. Међу досадашњим добитницима овог признања су и Мирјана Карановић („Добра жена”), Бојан Вулетић („Реквијем за госпођу Ј”), Коста Ристић („Бандити у потрази за мамом”) и Горан Радовановић („Случај Макавејев или Процес у биоскопској сали”)...

Џулијан Сендс (Фото: 48. Фест)

Гост Феста Џулијан Сендс

У главном такмичарском програму црно-бели филм „Обојена птица” Вацлава Мохула који је рађен према истоименом контроверзном роману Јиржија Косинског, пред београдском публиком представио је глумац Џулијан Сендс, који у филму игра одурни лик сексуалног злостављача главног јунака – јеврејског дечака који се бори за живот и опстанак током Другог светског рата.

Овом британском глумцу („Соба с погледом”, „Поља смрти”, „Голи ручак”), прексиноћ је свечано уручена и награда „Златни печат” Југословенске кинотеке...

Д. Л.


Коментари2
77ea9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Janez
Srecni smo.
Mile
Dzulijan Sends isti Dzoni Roten.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља